איראן אישרה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

בתום חיפושים שנמשכו לאורך יותר מחצי יממה, אותר מסוקו של הנשיא האיראני - ובטהרן הודיעו כי איש מהנוסעים לא שרד את ההתרסקות. הממשלה האיראנית תתכנס לישיבת חירום, וסגנו של ראיסי יכהן כנשיא זמני עד לבחירות. גורם ישראלי הבהיר: "אין לישראל מעורבות במותו של נשיא איראן"

זמן צפייה: 04:24

לאחר שעות רבות של חיפושים, איראן הודיעה היום (שני) באופן רשמי כי הנשיא איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן נהרגו לאחר שהמסוק בו טסו התרסק אתמול, באזור הגבול עם אזרבייג'ן. סגן נשיא איראן אישר בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות: "הנשיא ושר החוץ נהרגו". על פי דיווחים שצוטטו מקורות רשמיים במשטר האייתוללות, סגנו הראשון של ראיסי, מוחמד מוח'בר דזפולי, ישמש כנשיא הזמני של איראן עד לקיום בחירות חדשות בעוד כ-50 ימים. בתוך כך, גורם ישראלי בכיר מיהר להבהיר: "אין לישראל מעורבות במותו של נשיא איראן".

המסוק שבו טסו ראיסי ועבדאללהיאן אותר לאחר כ-14 שעות, במהלכן צוותי החילוץ התקשו להגיע לזירת ההתרסקות בשל תנאי מזג אוויר קשים במיוחד. מוקדם יותר, הטלוויזיה האיראנית הרשמית כבר הודיעה כי לא נמצאו סימני חיים באזור ההתרסקות - וכל הנוסעים במסוק נהרגו. עם פרסום ההודעה הרשמית על מותו של ראיסי, בערוצי הטלוויזיה ברפובליקה האסלאמית שודרו הודעות אבל על מותו של הנשיא, שלוו בהקראת פסוקים מהקוראן.

בחמאס מיהרו להגיב למותו של ראיסי, ומסרו: "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למנהיג העליון, עלי ח'מניאי, ממשלת איראן והעם האיראני ידידנו". גם בחיזבאללה הביעו תנחומים: "הכרנו את הנשיא השהיד מקורב, והוא היה לנו כאח גדול, מקור סיוע איתן ומגן מוצק לכלל סוגיות האומה - ובפרט בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית".

התרסקות המסוק של ראיסי
צוותי חילוץ בזירת ההתרסקות של המסוק הנשיאותי

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405200811' autoplay='0' credit='' desc='ההודעה על מות ראיסי בטלוויזיה האיראנית ' poster='' kid='1_54j9lchu' duration='68']

בנוסף לנשיא ולשר החוץ, בהתרסקות המסוק נהרגו בכירים נוספים. בין ההרוגים מוחמד עלי אל-האשם, נציג המשטר הדתי של איראן במזרח אזרבייג'ן, וד"ר מאליק רחמטי, מושל מזרח אזרבייג'ן. בנוסף פורסם כי סרדאר סייד מהדי מוסאווי, אחד מבכירי צוות ההגנה של הנשיא, נהרג גם הוא.

מוקדם יותר, גורם איראני רשמי מסר לרויטרס: "למרבה הצער, החשש הנו כי כל הנוסעים במסוק הנשיאותי מתים". הגורם הוסיף כי מסוקו של ראיסי עלה בלהבות ונשרף לחלוטין במהלך ההתרסקות. זמן קצר לפני כן, ראש הסהר האדום האיראני הביע פסימיות גם הוא, ומסר: "מצאנו את שרידי המסוק, אך המצב לא טוב".

בטלוויזיה האירנית הרשמית הוסיפו כי תמונות מהזירה מעלות כי המסוק הנשיאותי התרסק על צלע הר. על-פי הדיווחים, מזג האוויר אמש הקשה על הטסת המסוק, בעקבות גשמים חזקים, רוחות עזות וערפל סמיך.

Ecjqea
ראיסי בתיעוד אחרון לפני היעלמות המסוק
ראיסי עם נשיא אזרבייג'ן, היום
ראיסי עם נשיא אזרבייג'ן, אתמול | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול בצהריים החלו לדווח באיראן כי מסוקו של ראיסי היה מעורב ב"תקרית", בעת שהנשיא עשה את דרכו בחזרה מביקור מדיני באזרבייג'ן. לאחר שפורסמו שורת דיווחים סותרים, שר הפנים של איראן, אחמד וחידי, אישר כי אחד המסוקים בפמליה הנשיאותית חווה "נחיתה קשה" - וכי הקשר עמו אבד. וחידי הוסיף כי צוותי חילוץ עדיין בדרכם למקום - אך נמנע מלמסור מידע אודות מצבם של הנוסעים במסוק.

ברקע חוסר הוודאות, ולאחר שהתגבר החשש לחייו של ראיסי, רשת התקשורת האיראנית "פארס" פנתה לציבור בבקשה "להתפלל למען הנשיא". עוד דיווחו כלי התקשורת באיראן כי בנוסף לראיסי ושר החוץ עבדאללהיאן שהו על המסוק בכירים נוספים במשטר האיראני, ודובר הממשלה בטהרן עדכן כי חלק מבכירי המשטר נסעו לאזור התקרית כדי לעקוב אחר התפתחות האירועים.

נשיא איראן אברהים ראיסי במסיבת עיתונאים
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס
איברהים בצעירותו
איברהים בצעירותו

ראיסי, בן 63 במותו, נבחר לנשיאות איראן בשנת 2021 והוא נחשב לאיש אסלאם קיצוני ואחד מהקולות הבולטים נגד ישראל בבמה הבינלאומית. בטרם נבחר לנשיא כיהן כתובע הכללי של איראן - והוא זכה לכינוי "התליין מטהרן" בעקבות הוצאות להורג של בין 4,482 ל-30,000 אסירים פוליטיים.