"בחירות עכשיו": אלפים במחאות בירושלים ובתל אביב

"יום השיבוש": במקביל לפתיחת כנס הקיץ, מוחים התאספו סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים בקריאה לפירוק הממשלה, המשטרה הפעילה מכת"זית. משפחות חטופים חסמו את הכניסה לירושלים - סמוך לגשר המיתרים, נרשם עימות עם נהג רכב. מוחים חוסמים את דרך בגין בתל אביב בדרישה לשחרור החטופים. מוקדם יותר היום: אלפים התכנסו סמוך למשכן הכנסת, מפגינים ניסו לחסום את כביש 1 וניסו להבעיר רכבים מושבתים. 12 נעצרו

זמן צפייה: 02:56

במקביל לפתיחת כנס הקיץ של המושב השני של הכנסת היום (שני) באופן רשמי, נערכות הפגנות רבות נגד הממשלה ברחבי הארץ - כחלק מ"יום השיבוש", השב אל חיינו מהמחאות נגד ההפיכה המשפטית. מפגינים ומשפחות חטופים חסמו את הכניסה לירושלים, סמוך לגשר המיתרים, ואחזו בשלט: "מצילים את החטופים". נרשם עימות אלים עם רכב כשכמעט דרס את משפחות החטופים, ביניהם נטלי צנגאוקר, ויושביו אף זרקו דברים עליהם. המשטרה ניסתה לפנות באלימות את החסימה - ונרשמו עימותים עם המוחים.

כמו כן, מפגינים רבים מחו סמוך למעון ראש הממשלה, ברחוב עזה שבירושלים, בקריאה לפירוק הממשלה והליכה לבחירות. המוחים יצאו לצעדה - וחסמו את הגישה לבית הנשיא, כשהמשטרה מנסה לפנותם בכוח, ואף הפעילה מכת"זית. במקביל, רבים מחו סמוך לבסיס הקריה שבתל אביב - וחסמו את דרך בגין דרומה, בקריאה להשבת החטופים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405202021' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה למען שחרור החטופים ברחוב בגין בת"א' poster='' kid='1_g9sum6lt' duration='18']

מול משכן הכנסת התאספו אחר הצהריים אלפי מוחים בדרישה להשבת כלל החטופים מעזה, פירוק הממשלה - ואף להדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהפגנה נאמה אילה מצגר, כלת החטוף יורם מצגר. חבר הכנסת צבי סוכות מסיעת הציונות הדתית יצא ממשכן הכנסת אל המוחים - שהגיבו בזעם. בתגובה, השוטרים הרחיקו אותו מאזור ההפגנה.

הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במקביל, משפחות חטופים שהו במשכן הכנסת, השתתפו בדיוני הועדות - ואף התעמתו עם מספר חברי כנסת. עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה לשר הביטחון יואב גלנט: "אי אפשר להמתין עד שכולם ימותו. לא אקבל את זה שמתן נחטף חי - ואתם תפקירו אותו. למתן אין זמן לפוליטיקה, זה הזמן לפעולות. כמה זמן עוד אצטרך לעבור את הייסורים האלה? לא ייתכן שמה שאתם מעוניינים בו כרגע זה לכבוש את רפיח - מה עשיתם במשך שלושה חודשים?".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2405201707' autoplay='0' credit='מירב מור כהן' desc='עינב צנגאוקר בפנייה לגלנט: "אי אפשר להמתין עד שכולם ימותו"' poster='' kid='1_443ch3xa' duration='90']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405201814' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר בוועדת חוקה' poster='' kid='1_0kuwcjrl' duration='80']

בתוך כך, צנגאוקר הגיעה לוועדת חוקה במשכן הכנסת, ואמרה במהלך הדיון לח"כ טלי גוטליב: "קוראת לחברי מחאת החטופים, ולי ביניהם, אנרכיסטים, קפלניסטית, נוח'בות - ולא מתנצלת בפניי". גוטליב הגיבה: "המחאה שלכם משודרת באל ג'זירה, היא מחרבת את המדינה".

ממשטרת ישראל נמסרו הסדרי התנועה לקראת המחאות בירושלים: רחוב זוסמן נחסם לתנועה, ותורחב החסימה ברחוב עזה לקטע שבין רחוב הזז ועד לכיכר פריז. כמו כן, צפויים להיסגר לפרקי זמן קצובים ובהתאם לצורך הרחובות: לורך, רופין, בן צבי- מרבין ועד רופין, רמב"ן, רבין. כמו כן, ייתכנו חסימות נוספות ברחובות נוספים ואלו המובילים למקטעים אלו, ויתכנו עומסי תנועה באזור מרכז העיר ירושלים והכניסה לעיר.

בתוך כך, הבוקר מפגינים חסמו את דרכי הגישה לירושלים, וחסמו צירים במוקדים שונים ברחבי הארץ, ביניהם בשער הגיא, כביש 1 ובצומת זרזיר שבאזור חיפה. כמו כן, מפגינים ניסו לחסום את כביש 1 בכניסה לירושלים ללא הצלחה, 12 נעצרו.

החל משעות הבוקר נצפו עימותים אלימים באזור שער הגיא בדרך לירושלים. במקום נוכחים מפגינים מטעם ארגונים שונים, ביניהם "אחים לנשק" ו"חופשי בארצנו". בתיעוד מההפגנה נראה אדם כשהוא דוקר גלגלי רכבים במקום. גם בצומת זרזיר שבאזור חיפה נצפו מפגינים העומדים בצידי הכביש עם דגלי ישראל ושלטי "מצילים את ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405200830' autoplay='0' credit='ברק דור @barakdor' desc='אלימות בהפגנה בשער הגיא בדרך לירושלים' poster='' kid='1_iwdck9t3' duration='77']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405200832' autoplay='0' credit='ברק דור @barakdor' desc='דקירת גלגלי רכב בהפגנה בשער הגיא בכניסה לירושלים' poster='' kid='1_hbr5eu23' duration='42']

מדוברות המשטרה נמסר כי על-פי החשד, המפגינים בשער הגיא התכוונו לחסום את כביש מספר 1 בשעת עומס עם שלושה רכבים מושבתים כשחבלים קשורים לחלקם הקדמי, ולהבעירם באש. בלשי משטרה שהגיעו למקום איתרו בתוך הרכבים ובסמוך אליהם מערומי קרשים, ג'ריקנים של דלק, צמיגים, כפפות וסמרטוטים. כמו כן, במקום היו תחילה 12 אנשים ואליהם הצטרפו עוד עשרות.