צה"ל מודה: בנותיו של ד"ר אבו אל-עייש נהרגו מירי של טנק

תחקיר שמפרסם צה"ל קובע, כי ביתו של הרופא הפלסטיני נפגע משני פגזים, שנורו בעקבות אש מרגמות וצלפים לעבר כוח גולני שפעל במקום • מקור הירי סומן כבית סמוך לביתו של הרופא, והמפקד בשטח סבר כי דמויות שראה בבית הרופא הם תצפיתנים שמכוונים את הירי על הכוח והחליט לירות גם לשם • בצה"ל מגבים את ההחלטה ואומרים כי בעקבות הנסיבות לא היה מנוס מביצוע הירי

(2:25 דקות)

פרשת הפגיעה בביתו של ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש במהלך המבצע "עופרת יצוקה", ממנה נהרגו שלוש מבנותיו, מגיעה הערב (רביעי) לסיומה. בצה"ל מודים, כי ירי פגזים שבוצע ביום הלפני אחרון של הלחימה הוא שהביא לפגיעה במשפחתו של הרופא.

טרגדיה בשידור חי: הרופא מספר על מות בנותיו
עימות בבית החולים: ד"ר אבו אל-עייש מול הורי חיילים
סיפורו על ד"ר אבו אל-עייש - איך זה השפיע עלינו?

"מתחקיר שנערך ברמות השונות בצה"ל באשר לנסיבות הפגיעה בביתו של ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש ביום שישי, 16 בינואר 2009, בה נהרגו שלוש מבנותיו של הרופא, עולה כי הפגיעה היתה מירי שני פגזי טנק של צה"ל", נאמר בהודעה של דובר צה"ל שפורסמה בתום התחקיר, שממצאיו אושרו על ידי אלוף פיקוד דרום וראש אגף המבצעים במטכ"ל.

עם זאת, מצה"ל נמסר כי הירי לעבר הבית בוצע לאחר שכוח של חטיבת גולני שפעל במקום נתקל בירי צפלים ומרגמות. "מהתחקיר עולה כי כוח מחטיבת גולני שפעל באזור הכפר סג'עיה במשך מספר ימי לחימה, ביצע קרבות פנים אל פנים והיתקלויות מטווח קצר עם חוליות מחבלים, איתר מנהרות תקיפה וזיהה בתים ממולכדים, נתקל ביום שישי האמור בירי צלפים ומרגמות ובשטח רווי מטענים וחומרי חבלה", נאמר בתחקיר.

"הכוח זיהה ואיתר את מקור הירי מבית סמוך לבית הרופא וביצע לעברו ירי תגובתי. במהלך ירי התגובה של כוחותינו זוהו דמויות אשר נחשדו כתצפיתנים שכיוונו את ירי הצלפים והמרגמות של חמאס מהקומות העליונות של בית הרופא. לאחר הערכת מצב ממושכת של מפקד הכוח, שבמהלכה נמשכה אש האויב אל כוחותינו, ניתנה הוראה לבצע ירי לעבר הדמויות. מירי זה נהרגו שלוש בנותיו של ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש".

"מצרים על הפגיעה בבני המשפחה, אך מגבים את ההחלטה"

לאחר מכן, מתאר התחקיר את השתלשלות האירועים, שהובילו להעברת הרופא ובני משפחתו הפצועים לישראל. "בעקבות הירי נשמעו צעקות מכיוון המבנה והכוח חדל באופן מיידי את הירי. בדיעבד הסתבר, כי מדובר בבני משפחת אבו אל-עייש. משנוצר קשר עם הרופא, פעל כוח צה"ל ואפשר לאמבולנסים לפנות את הפצועים דרך מעבר ארז לטיפול בבית חולים בישראל".

בצה"ל מציינים כי קראו לרופא הפלסטיני, שעבד כזכור בבית החולים "שיבא" בתל השומר, לעזוב את מקום מגוריו בגלל קרבות במקום, אולם הוא סירב. יצוין, כי בימים שקדמו לאירוע נעשו מספר פניות אישיות על ידי קצינים ממפקדת התיאום והקישור אל הרופא על מנת שיפנה את ביתו, בשל פעילות חמאס והלחימה האינטנסיבית", נאמר בהודעה שפורסמה על ידי צה"ל. "יודגש, כי בנוסף לאזהרות האישיות הטיל צה"ל על השכונה אלפי כרוזים והעביר אזהרות באמצעות כלי התקשורת הפלסטינים".

לסיכום, אומרים בצה"ל כי הם מביעים צער על הפגיעה הקטלנית בבית משפחתו של הרופא ועל הרג בנותיו, אולם מגבים את החלטת המפקדים בשטח "צה"ל מצר על הפגיעה בבני משפחת אבו אל-עייש, אך לצד זאת קובע כי אל מול האילוצים בשטח, כמות וריבוי האיומים בהם נתקל הכוח ואינטנסיביות הלחימה במקום, פעולת הכוח וההחלטה על ביצוע ירי לעבר המבנה היו סבירים", לשון ההודעה.