דיווח: ארה"ב הסכימה לפעולה ברפיח, בתמורה לתגובה מוגבלת נגד איראן

גורם מצרי אמר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי כי ממשל ביידן הסכים לתוכנית הצבאית שהציגה ישראל לפעולה ברפיח, בתמורה לתגובה מתונה נגד איראן. גורם אמריקני ל-ABC: ישראל ביטלה פעמיים השבוע תקיפות נגד איראן; לא צפויה לפעול נגדה עד פסח

זמן צפייה: 00:18

העיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח היום (חמישי) כי ארצות הברית הסכימה לפעולה ישראלית ברפיח, בתמורה לכך שלא תתבצע תקיפה נרחבת נגד איראן. לדברי המקור שמסר לעיתון את הפרטים, ישראל מתכננת לחלק את רפיח לרובעים, ולפעול באופן ממוקד באזור אחר בכל פעם, מה שיגרום לתושבים המקומיים להידחק יותר ויותר לכיוון ח'אן יונס. המקור ציין כי כחלק מההיערכות של מצרים לפעולה, היא מגדילה את הקיבולת במחנות המפונים בח'אן יונס, אליהם ייכנסו בתיאום עם ישראל.

דיפלומט ממדינה מערבית אמר לעיתון כי "נתניהו הצליח, באמצעות תמרון מדיני, להשיג הסכמה אמריקנית למבצע ברפיח - דבר שלא התקבל בברכה על ידי ארה"ב על כה". הוא סבור כי "השיח על תגובה ישראלית מול איראן, בניגוד לעמדת הממשל האמריקני, לא הייתה ריאלית, לאור העובדה שארה"ב הייתה גורם משמעותי בהדיפת התקיפה האיראנית על ישראל".

תקיפה ישראלית ברפיח
תקיפה ישראלית ברפיח | צילום: רויטרס

בתוך כך, בכיר אמריקני אמר הלילה לרשת ABC  כי "לא סביר שישראל תתקוף את איראן לפני פסח". הוא הוסיף, כי עם זאת, "זה תמיד יכול להשתנות". בנוסף, ב"אל-ג'רידה" הכוויתי דווח כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע בשיחתו עם מקבילו האיראני איברהים ראיסי שלשום כי מוסקבה תתווך במגעים לרגיעה בין ירושלים לטהרן. לפי מקור בלשכתו של ראיסי, האחרון "לא התנגד" - אך הציב כמה תנאים, כגון בלימת התגובה הישראלית נגד איראן, וכי טהרן תקבל מרוסיה חלקי חילוף ורכיבים אלקטרוניים הדרושים למטוסי "סוחוי-35". ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי דווח כי ארה"ב הסכימה לפעולה ברפיח, בתמורה לתגובה ישראלית מוגבלת נגד איראן.

בטור מיוחד שפורסם אתמול בוול סטריט ג'ורנל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר כי ייתכן שארה"ב תיגרר לעימות נגד איראן במידה והיא תביא להסלמה משמעותית. בתוך כך, ההיערכות של משטר האייתוללות לפעולת תגמול ישראלית נמשכת - ואנשי משמרות המהפכה וחיזבאללה פונו מסוריה בשל חשש לחיסולים.

"לאחר שנים בהן תמכה בחיזבאללה, בחמאס ובשליחים אחרים שביצעו תקיפות נגד ישראל, איראן תקפה ישירות בתקווה לחדור את ההגנה האווירית הישראלית הכוללת את קלע דוד וכיפת ברזל", כתב הנשיא ביידן, "גם אוקראינה וגם ישראל ניצבות בפני אויבים המבקשים להשמידם. המשטר האיראני רוצה להשמיד את ישראל ולמחוק את המדינה היהודית היחידה מהמפה. אמריקה לעולם לא יכולה לקבל את זה".

"אם איראן תצליח לגרום להסלמה במתקפותיה נגד ישראל, ארצות הברית עלולה להיגרר פנימה", הבהיר הנשיא, ששב והדגיש כי ישראל היא השותפה החזקה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון. "לא יעלה על הדעת שנעמוד מנגד במידה ומערכות ההגנה הישראליות יחלשו ואיראן תוכל לזרוע את ההרס שהיא מבקשת. אנחנו יכולים למנוע זאת באמצעות חימוש מחדש של ההגנה הישראלית והעברת סיוע צבאי עכשיו - כדי שהיא תוכל להמשיך להגן על עצמה במלוא העוצמה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן אמר בשבוע שעבר כי "ישראל לא מסרה לנו תאריך לפעולה קרקעית ברפיח", חרף הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יום קודם לכן, כי כבר הוחלט על תאריך לפעולה צבאית ישראלית בעיר הדרומית. "השיחות עם ישראל על פעולה ברפיח נמשכות גם עכשיו. הנשיא הבהיר את הדאגות שלנו מההשלכות ההומניטריות של מבצע כזה, ודורש מישראל שתעשה כל שביכולתה כדי למנוע פגיעה באזרחים", הוסיף מזכיר המדינה במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הבריטי, דייוויד קמרון.

עוד אמר בלינקן כי "אנחנו מחויבים לוודא שחמאס לא יקבע את עתידה של עזה, אבל הצורה שבה ישראל תפעל ברפיח היא משמעותית", וציין כי "אנחנו מדברים עם גורמים בישראל על דרכים אלטרנטיביות להשיג את התוצאות של מיטוט חמאס ללא פגיעה בחיי חפים מפשע". מזכיר המדינה האמריקני הוסיף כי הוא ייפגש בשבוע הבא עם גורמים ישראליים כדי להמשיך את הדיונים בנושא.