לאחר הלחץ האמריקני: קרעי החזיר את הציוד לסוכנות הידיעות AP

אנשי משרד התקשורת החרימו ציוד שידור בשדרות של סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, בטענה להפרת "חוק אל-ג'זירה". ארה"ב טענה כי הדבר "מדאיג", ולבסוף החליט שר התקשורת להחזיר את הציוד. "הוריתי כעת לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP, עד לקבלת החלטה אחרת על ידי משרד הבטחון"

זמן צפייה: 04:39

על-פי דיווח בסוכנות הידיעות AP, גורמים ישראלים מטעם משרד התקשורת החרימו היום (שלישי) מצלמה וציוד שידור השייכים לצוות AP בטענה להפרת "חוק אל-ג'זירה" - לאחר שצוות הסוכנות האמריקנית שידר "מבט כללי על צפון רצועת עזה" בסמוך לעיר שדרות. משרד התקשורת: "אנשי הסוכנות ניסו להתחקות אחר פעילות כוחות צה"ל - והעבירו את הצילומים לתחנת אל-ג'זירה.  הם הוזהרו". בשעות הערב הודיע שר התקשורת שלמה קרעי כי החליט להחזיר את הציוד לסוכנות הידיעות הוותיקה.

סוכנות הידיעות טענה כי כאשר אותם גורמים ממשרד התקשורת הגיעו אחר הצוהריים לאזור שדרות והחרימו את ציוד השידור, הם מסרו לצוות AP ששהה במקום מכתב החתום על-ידי שר התקשורת שלמה קרעי, בו נכתב כי הסוכנות מפרה את החוק, שנכנס לתוקף לפני כשבועיים. הסוכנות האמריקנית קראה לרשויות בישראל "להחזיר את הציוד שלנו ולאפשר לנו להמשיך לשדר בסמוך לרצועת עזה באופן מיידי, כדי שנוכל להמשיך לספק עיתונות חזותית חשובה זו לאלפי כלי תקשורת שונים ברחבי העולם".

כמו כן, מ-AP נמסר כי "אנו מגנים את פעולותיה של ממשלת ישראל לסגור את השידור שלנו, המעניק מבט לתוך עזה, ולהחרים ציוד של צוות AP בשטח", וטענו כי ישראל לא החרימה את הציוד בהתבסס על תוכן השידור, אלא "בשל שימוש לרעה של הממשלה בחוק השידור הזר החדש במדינה".

השר שלמה קרעי
השר שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תגובת משרד התקשורת: "אחרי שהוזהרו, המשרד החרים מצלמה של סוכנות הידיעות AP ששידרה תוך ניסיון להתחקות אחר פעילות כוחות צה"ל, והעבירה את הצילומים לתחנת אל-ג'זירה, בניגוד לחוק. כבר בשבוע שעבר התריעו אנשי משרד התקשורת בפני סוכנות AP על כך שעל-פי החוק והחלטת הממשלה אסור להם לספק שידורים לאלג'זירה, אולם AP החליטו להמשיך ולשדר בערוץ הגורם לפגיעה ממשית בביטחון המדינה. בהתאם להחלטת הממשלה והוראת שר התקשורת, משרד התקשורת ימשיך לבצע פעולות אכיפה ככל שיידרש להגבלת שידורים הפוגעים בביטחון המדינה".

בבית הלבן הגיבו לתקרית, ומסרו כי "אנו מודאגים מהדיווח על החרמת ציוד השידור של סוכנות AP על-ידי גורמים בישראל", והוסיפו כי "אנו בודקים את התקרית, וממשיכים לעמוד איתנים באמונתנו שלעיתונאים יש את היכולת והזכות לעשות את עבודתם".

לאחר מכן מסר קרעי: "משרד התקשורת פעל היום להחרמת ציוד שלמרות התראות חוזרות ונשנות העביר שידורים לאלגזירה על מיקומי כוחותינו בצפון הרצועה תוך סיכונם בהתאם לחוות הדעת הבטחוניות ולהחלטת הממשלה. מאחר ומשרד הבטחון מבקש לבחון את עניין השידורים ממיקומים אלו בשדרות בנוגע לסיכון כוחותינו, הוריתי כעת לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP, עד לקבלת החלטה אחרת על ידי משרד הבטחון. אני מודה לעובדי משרד התקשורת בראשות המנכ״לית, למפקחים ולצוות המשפטי על העבודה המסורה. משרד התקשורת בראשותי ימשיך לפעול למניעת שידורים הפוגעים בבטחון המדינה ולסילוק שופר החמאס מישראל".

עיתונאים זרים נכנסים לכפר עזה
עיתונאים זרים נכנסים לכפר עזה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "החרמת הציוד של AP, סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, בידי אנשיו של שלמה קרעי, היא מעשה של טירוף. זה לא אל-ג'זירה, זה כלי תקשורת אמריקני שזכה ב-53 פרסי פוליצר", ותקף: "‏הממשלה הזו מתנהגת כאילו החליטה לוודא בכל מחיר שישראל תנודה בכל העולם. הם השתגעו".

מארגון העיתונאים והעיתונאיות נמסר: "משרד התקשורת חייב להפסיק מיד את הציד אחר כלי תקשורת ועיתונאים. זהו איום כבד על הדמוקרטיה וחופש העיתונות. זהו אינטרס ישראלי מובהק שתתאפשר פה עבודה מקצועית וחופשית של כלי תקשורת, זרים וישראלים, גם אם הם ממסגרים את המציאות באופן שונה מזה של ממשלת ישראל. אנו חוששים מפגיעה קשה בחופש העיתונות אם משרד התקשורת ימשיך לנקוט בצעדים הפוגעים ביכולתם של כלי תקשורת ישראלים וזרים להמשיך לבצע את עבודתם. אנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, להכנס לעובי הקורה ולבדוק את האופן שבו מממש משרד התקשורת את החוק".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405051653' autoplay='0' credit='' desc='המשטרה במשרדי אל-ג′זירה בירושלים' poster='' kid='1_qgb9gj3m' duration='45']

במסגרת "חוק אל-ג'זירה" שהממשלה אישרה מוקדם יותר החודש, הערוץ הקטרי נסגר בישראל, ומיד לאחר ההצבעה על החוק, כוחות משטרה פשטו על משרדי הערוץ במלון אמבסדור בירושלים, המשמש כנקודת צילום. ההצבעה על החוק נדחתה תחילה לבקשת ראשי מערכת הביטחון, מחשש לפגיעה במגעים לעסקת חטופים בהם קטר משמשת כמתווכת, אך מספר ימים לאחר מכן התקיימה ההצבעה, וכאמור, החוק אושר ונכנס לתוקף.

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים המורים על סגירת הערוץ מיד עם אישור ההחלטה, ואמר: "הצווים שלנו ייצאו לפועל מיד. עברו יותר מדי זמן ומהמורות משפטיות מיותרות כדי שנוכל סוף סוף לעצור את מכונת ההסתה המשומנת של אל-ג'זירה, שפוגעת בביטחון המדינה. לאורך חודשים, עשיתי הכל ואמשיך לעשות הכל כדי שהם לא יוכלו לפעול מישראל עוד".

בין הדרישות: סגירת אל-ג'זירה (רויטרס)
ערוץ אל-ג'זירה (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

רשת אל-ג'זירה תקפה את ההחלטה על סגירת הערוץ בישראל, וטענה: "דיכויה של ישראל לעיתונות החופשית נועד להסתיר את פשעיה כמו הרג עיתונאים ומעצרם - ולא יניא אותנו מלמלא את תפקידנו. יותר מ-140 עיתונאים פלסטינים נהרגו מאז תחילת המלחמה בעזה. אנחנו שבים ומכחישים באופן מוחלט את הטענות הישראליות חסרות הבסיס על כך שאנו מפרים את כללי האתיקה של העיתונות". עוד הוסיפה הרשת הקטרית: "ננקוט בכל הדרכים מול הארגונים המשפטיים והבינלאומיים כדי לשמור על זכויותינו ועל צוותינו".