הערכה בישראל: לא ניתן יהיה למנוע את הוצאת הצווים נגד נתניהו וגלנט

בי-ם מעריכים כי צווי המעצר בהאג הם "עובדה מוגמרת", וביקשו ממדינות שחברות באמנה שלא לכבדם. התובע חאן אמור היה להגיע לארץ - אך ביטל במפתיע: "חוסר תום לב". ביידן: "החלטה שערורייתית". נתניהו תקף: "בושה, מעשה אנטישמי"

זמן צפייה: 01:44

ברקע הצהרת התובע הראשי בהאג להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט - לצד מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמאעיל הנייה - ההערכה בישראל היום (שני) היא שההחלטה תתקבל בהרכב של שלושה שופטים וצווי מעצר יוצאו.

בדיונים בישראל נאמר מפורשות כי לא ניתן יהיה למנוע את הוצאת הצווים, ובירושלים מתמקדים בניסיון להוביל מדינות שחברות בבית הדין הפלילי להודיע שלא יאכפו את הצו. בנוסף, לחדשות 13 נודע כי התובע אמור היה להגיע לישראל - אך הוא וצוותו ביטלו במפתיע. בכירים בישראל אומרים כי העובדה שהתובע לא הגיע "מלמדת על חוסר תום הלב בהחלטה".

תוכנית הפעולה הישראלית:

• בליץ שיחות של ראש הממשלה עם מנהיגי מדינות שחברות בבית הדין

• בקשה מאותן מדינות שלא לאכוף את ההחלטה

• פעולה להשגת תמיכה אמריקנית דו-מפלגתית

• ישראל דורשת מארה"ב: סנקציות נגד התובע וצוותו

• דרישה ממדינות אירופה לגנות את ההחלטה

בנוסף, מתברר שהתובע אמור היה להגיע לישראל אך הוא וצוותו לא הגיעו במפתיע

במקביל, בצה"ל חוששים כי אחרי בכירי הדרג המדיני, בהמשך יוצאו צווים להפסקת המלחמה נגד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וקצינים בכירים. הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר ירושלמי אף הזהירה את בכירי צה"ל מהשלכות הצווים בהאג.

התובע מהאג, קארים חאן
התובע הראשי בהאג, קארים חאן | צילום: רויטרס

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, הודיע היום כי בכוונתו להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט - וגם נגד מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, איסמאעיל הנייה ומוחמד דף.

התובע בהאג טען כי נתניהו וגלנט נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו ברצועת עזה החל מ-8 באוקטובר 2023, בין היתר הרעבת אזרחים מכוונת כשיטת לחימה; פגיעה חמורה בגוף או בבריאות; וכן השמדה ורצח, לרבות במקרי מוות שנגרמו מרעב ומהרג מכוון. חאן ציין בדבריו "הגבלה שרירותית של העברת אספקה חיונית לרצועה, ניתוק צינורות מים ואספקת חשמל ומניעת העברת סיוע ע"י סוכנויות הומניטריות".

באשר לבכירי חמאס, אמר התובע כי הפשעים שלהם "היו חלק ממתקפה נרחבת ושיטתית נגד אזרחי ישראל, וחלקם, להערכת בית הדין, נמשכים עד היום". הוא הוסיף: "אנו מאמינים כי סינוואר, דף והנייה אחראיים פלילית להרג מאות אזרחים ישראלים שביצע חמאס, ובייחוד הזרוע הצבאית של הארגון".

פעילות כוחות צה"ל בג'באליה, צפון רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל בג'באליה | צילום: דובר צה"ל
Whatsapp Image 2024 04 25 At 1
ילדים בעיר האוהלים ברפיח | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

בעקבות הצהרת התובע: אלו ההשלכות של צווי מעצר בהאג

צו מעצר של בית הדין הבינלאומי מחייב את כל 123 המדינות החתומות על אמנת רומא, ממנה שואב בית הדין את סמכותו, לעצור את הגורם שנגדו הוצא הצו, כאשר הוא מגיע לשטחה. בין המדינות החתומות על האמנה: בריטניה, צרפת, ספרד, הולנד, גרמניה, איטליה וקנדה.

על אף שישראל לא אשררה את אמנת רומא עד כה, מבחינה משפטית עדיין ניתן לנהל הליכים נגד אינדיבידואלים ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי. גם רוסיה איננה מכירה בסמכות בית הדין בהאג, אך צווי מעצר בינלאומיים הוצאו נגד ולדימיר פוטין ובכירים אחרים בקרמלין בעקבות פשעי מלחמה שבוצעו במסגרת המלחמה באוקראינה.