בבלגיה גיבו את ביה"ד בהאג; בריטניה: "זה לא יוביל להפסקת אש"

אחרי הצהרת התובע בהאג - התגובות בעולם מעורבות. וושינגטון גינתה את בית הדין, וגם לונדון ופראג התייצבו לצד ישראל: "שערורייה, החלטה בלתי מתקבלת על הדעת". לעומתם, בבריסל תמכו: "צעד חשוב בחקירת המצב בפלסטין". ברש"פ בירכו על הוצאת הצווים נגד בכירי ישראל - ובחמאס ביקשו לבטל את אלה נגד מנהיגי הארגון

בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג | צילום: רויטרס

התגובות בעולם לסערת צווי המעצר מעורבות: אחרי שהתובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי קארים חאן הודיע היום (שני) כי בכוונתו להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט לצד בכירי חמאס - בארה"ב, שגם היא איננה חברה בבית הדין - מגבים את ישראל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בהצהרה: "הבקשה של בית הדין שערורייתית, לא ניתן להשוות בין ישראל לחמאס. תמיד נעמוד לצד ישראל מול האיומים על ביטחונה". שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן דחה את הצהרת התובע, ומסר: "ההשוואה בין ישראל לחמאס מבישה. ההחלטה עשויה לסכל את המאמצים להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה".

בבריטניה, ארץ מוצאו של התובע חאן, מסרו בהודעה רשמית: "אנו לא מאמינים שהוצאת צווי מעצר תסייע בחילוץ החטופים, בהעברת הסיוע ההומניטרי לעזה ובהשגת הפסקת אש בת-קיימא". עוד נמסר: "לבית הדין אין סמכות בעניין זה, בריטניה איננה מכירה במדינה פלסטינית - וישראל אינה חתומה על חוקת רומא (עקרונות היסוד של בית הדין הפלילי הבינ"ל)". סגן שר החוץ של בריטניה אנדרו מיטשל התייחס לצו המעצר נגד נתניהו ואמר כי "זה לא יעזור למצב".

גם בצ'כיה, הנוקטת במדיניות פרו-ישראלית, תקפו את בית הדין. "הוצאת צווי מעצר לנציגי ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי לצד מנהיגי ארגון טרור אסלאמיסטי - היא מחרידה ובלתי מתקבלת על הדעת", כתב ראש הממשלה פטר פיאלה. לדבריו, "אסור לשכוח שחמאס הוא זה שתקף את ישראל באוקטובר, הרג, פצע וחטף אלפי חפים מפשע. מתקפת הטרור שלהם היא שהובילה למלחמה ולסבל האזרחים בעזה, בישראל ובלבנון".

ממשרד החוץ של גרמניה נמסר: "אנו מכבדים את עצמאות בית הדין ונהליו - אך הוא יצטרך לענות על שאלות קשות - בהן שאלת סמכותו". עוד נכתב בהודעה הרשמית כי "הגשת הצו נגד ראשי חמאס ובמקביל כנגד שני בכירים ישראליים - יוצרת מצג שווא של השוואה. ראשי חמאס היו אחראים לטבח ברברי שבו נרצחו, נאנסו ונחטפו באכזריות גברים, נשים וילדים בישראל. חמאס ממשיך להחזיק בחטופים ולתקוף את ישראל באמצעות רקטות. לממשלת ישראל יש את הזכות והחובה להגן על אנשיה מפני זה, כפוף לחוק ההומניטרי הבינלאומי".

לעומתם, בבלגיה הביעו תמיכה בלתי מסוייגת בבית הדין הפלילי הבינ"ל. שרת החוץ בבריסל האדג'ה להביב מסרה: "בקשת התובע הראשי היא צעד חשוב בחקירת המצב בפלסטין. יש לפעול נגד הפשעים בעזה בדרגים הכי גבוהים - ללא קשר לזהות המבצעים. נמשיך לתמוך בבית הדין כדי להבטיח שהאחראים לפשעים יישאו באחריות לכך".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
Whatsapp Image 2024 04 25 At 1
תושב עזתי בעיר האוהלים ברפיח | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

ברשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה להוציא צווי מעצר נגד מנהיגי ישראל - מבלי להתייחס לצעד נגד ראשי חמאס. בכיר אש"ף וואסל אבו יוסף מסר: "לעם הפלסטיני יש זכות להגנה עצמית. על בית הדין להוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראלים שמבצעים רצח עם ברצועת עזה".

בכיר חמאס סמי אבו-זוהרי הגיב: "ההחלטה משווה בין הקורבן לתוקף, ומעודדת את ישראל להמשיך במלחמת ההשמדה שלה ברצועת עזה". בארגון הטרור ביקשו לבטל את הצווים שהוצאו נגד סינוואר, הנייה ודף, ומסרו כי "הבקשה להוציא צווים כנגד נתניהו וגלנט הגיעה באיחור של 7 חודשים".