ההסכם עם סעודיה מתרחק; ארה"ב: "התייאשנו מנתניהו"

בסביבת נתניהו אמרו כי ישראל סירבה משום שבוושינגטון דרשו בתמורה את הפסקת המלחמה. יועצו של ביידן, ג'ייק סאליבן, שמבקר בישראל, אמר בשיחות סגורות: "התייאשנו מנתניהו". מוקדם יותר התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן למגעים לנורמליזציה, ואמר כי "ייתכן שישראל לא מסוגלת או רוצה לבצע את הצעדים הדרושים בנושא הפלסטיני"

זמן צפייה: 03:29

זו הייתה היוזמה המדינית שאמורה הייתה לשנות את פני המזרח התיכון וגם את פני המלחמה בעזה, והערב (שלישי) נראה שישראל הולכת ומתרחקת ממנה: בזמן שארצות הברית וסעודיה מתקרבות לכינון הסכם נורמליזציה היסטורי - מתרבים הסימנים שישראל לא תשתתף בו. בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו כי ישראל סירבה למהלך שבוושינגטון דרשו בתמורה את הפסקת המלחמה. יועצו של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, שמבקר בישראל, אמר בשיחות סגורות: "התייאשנו מנתניהו"

בפגישותיו בישראל, סאליבן הציב דד-ליין ברור של שבועות ספורים להגעה להסכם. בשיחות סגורות שנגעו להסכם עם סעודיה הוא אמר שהצעד יכול לצאת לדרך תוך שבועות, בכפוף לסיום המלחמה - עם הסכמה על פשיטות ממוקדות, וכן ⁠הצהרה מדינית של ישראל שמדברת על "אופק מדיני" עבור הפלסטינים. בכירים בישראל אמרו כי נתניהו לא צפוי להסכים לעסקה שכוללת את סיום המלחמה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2105242015' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='בלינקן: "לא בטוח שישראל מסוגלת או רוצה לבצע צעדים עבור הפלסטינים"' poster='' kid='1_ofhyq961' duration='84']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2105242035' autoplay='0' credit='אודי סגל' desc='הנגבי: "לא תהיה נורמליזציה עם מדינה פלסטינית כתנאי"' poster='' kid='1_zb9rgcnu' duration='743']

בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי ערב המלחמה ישראל הייתה הכי קרובה שהייתה להעסקה עם הסעודים. במהלך המלחמה נעשו לא מעט ניסיונות לשמר את המצב הזה - כדי לא לסתום את הגולל על עסקה. עם זאת, לא חל שום שינוי דרמטי בימים האחרונים והמלחמה לא צפויה להסתיים תוך שבועות".

מוקדם יותר התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן למגעים לנורמליזציה, ואמר כי "ייתכן שישראל לא מסוגלת או רוצה לבצע את הצעדים הדרושים בנושא הפלסטיני". ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי אמר בריאיון לחדשות 13 כי "אם יהיה תנאי למדינה פלסטינית - לא תהיה נורמליזציה. אין תכתיב כזה. לא אמרנו כן או לא".