הרצוג: "עלינו לעשות הכל כדי להשתלב בחזון הנורמליזציה עם סעודיה"

כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה סיפר הנשיא כי בפגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב הוא שמע ממנו את מה שנמסר אתמול רשמית - אופציה לנורמליזציה עם סעודיה מונחת על השולחן. "זהו מהלך שיכול להביא שינוי עצום", אמר הרצוג, "גיים-צ'יינגר היסטורי שמהווה ניצחון על אימפריית הרשע"

זמן צפייה: 00:24

נשיא המדינה יצחק הרצוג סיפר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, כי לפני יומיים הוא נפגש עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ושמע ממנו את מה שנמסר אתמול רשמית - אופציה לנורמליזציה עם סעודיה מונחת על השולחן. "זהו מהלך שיכול להביא שינוי עצום", אמר הרצוג, "גיים-צ'יינגר היסטורי שמהווה ניצחון על אימפריית הרשע".

"אני מאוד מקווה שהאפשרות הזאת נבחנת ברצינות, שהרי אימפריית הרשע ביקשה ב-7 באוקטובר להחריב את הסיכוי לנורמליזציה", הוסיף הרצוג, "המאבק שלנו בסופו של דבר הוא לא רק מאבק מול החמאס, הוא מאבק גדול ואסטרטגי והיסטורי, בין מעצמתי ועולמי, ועלינו לעשות הכל כדי להשתלב בחזון הגדול של הנורמליזציה".

הנשיא הרצוג בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה
הנשיא הרצוג בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה | צילום: עודד קרני

אמש מסר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, כי ישנה פריצת דרך במגעים לנורמליזציה בין וושינגטון לריאד - והם "קרובים יותר מאי פעם" לחתימה על הסכם. כמו כן, הבית הלבן מסר כי ישנה כמעט הסכמה מלאה על כלל הסעיפים.

כינון יחסים רשמיים בין סעודיה לארצות הברית עשויים לסלול את הדרך לנורמליזציה גם עם ירושלים כחלק מ"הסכם אזורי", אך על פי קירבי, הנושא הפלסטיני נותר מכשול בדרך לכך. בארצות הברית מעריכים כי ההסכם תלוי בהסכמת ישראל לצעדים משמעותיים בקידום הקמת מדינה פלסטינית.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

ההתקדמות המשמעותית במגעים התרחשה בעת ביקורו של סאליבן בסעודיה בשבוע שעבר. עם זאת, קירבי לא ידע למסור תאריך ספציפי לגבי כינון ההסכם עם סעודיה. הסכם זה יכלול ברית הגנה משותפת וסיוע של ארצות הברית בהקמת כורים גרעיניים למטרות אזרחיות.