טראמפ והמזרח התיכון: הכל תלוי בצוות של הנשיא הבא

איל ההון שנבחר במפתיע ייכנס לתפקידו בינואר, ולנו נותר לתהות: כיצד ינהג דונלד טראמפ במזרח התיכון ואילו שינויים יחולל?

השרים יקבלו את פני טראמפ? בנימין נתניהו, דונלד טראמפ
השרים יקבלו את פני טראמפ? בנימין נתניהו, דונלד טראמפ | צילום: קובי גדעון לע"מ

טראמפ בבית הלבן זו מהפכה. הוא ישווק אותה לכל עבר - גם אל תוך המזרח התיכון. נכון, הוא הניח לעוזריו לפרסם מסמך בן 16 נקודות שכולו אהבת ישראל. נכון, הוא מתגאה בנכדיו היהודים ובחלות שאופה איוונקה. אבל זה לא נגמר בזה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הוא סבור, שבשאר אסד ראוי להישאר נשיא סוריה. הוא מחבב את הרעיון של שותפות עם פוטין: הוא אינו רוצה מעורבות אמריקנית במרחקים. אמנם, הוא מבטיח לקרוע לגזרים את הסכם הגרעין עם אירן, אבל המנהיג העליון, חמנאי, התפלל בפומבי לנצחונו של הדונלד.

לטראמפ עצמו - אני משער - אין מושג ברור מה וכיצד יפעל המזרח התיכון, ואנחנו בליבו - אינו בראש סדר יומו. שעל כן השאלה היא: מי יופקד מטעמו על הספר הנידח של העולם הערבי ושכניו באירן, תורכיה וישראל? הם, בעצם, אלה שיעצבו עברו טראמפ מדיניות, הוא ינסח בעצמו את הסיסמאות.

הנכנס יהיה טוב מהיוצא? אובמה וטראמפ (רויטרס)
הנכנס יהיה טוב מהיוצא? אובמה וטראמפ (רויטרס)

צריך לקוות עכשיו, שטראמפ יבחר באנשים שבנויים לתפקידי שרי החוץ וההגנה, לראש המועצה לבטחון לאומי ולהנהגת המודיעין. יש לו מבחר מרשים: הסנטורים סשיונס וקרוקר, השגריר לשעבר ג'ון בולטון, סטיב האדלי שהיה יועצו הבכיר של ג'ורג' בוש ועוד.

גנרלים ומומחים מנוסים יעמדו לצדו של טראמפ?

שורה של גנרלים 4 כוכבים וכוכבי מודיעין כמו מייק מורל שנשמעים להחלטתו. טראמפ יכול על נקלה להעמיד צוות A-Team. וזאת, עוד בלא לספור את ותיקי המומחים הרפובליקאים במדיניות חוץ כמו ריצ'ארד האס, זאל חלילזאד, ג'ון האנה ואחרים.

אהוד יערי (חדשות 2)
אהוד יערי (חדשות 2)

מבחינת ישראל, צריך להתפלל שטראמפ יפקיד את הטיפול באזורנו לידי אנשים מנוסים, שיש להם היכרות ארוכה ועמוקה עם הבעיות והדמויות. בדבר אחד אני משוכנע: יש סיכוי רציני, שהצוות שימנה טראמפ יהיה עדיף מכל בחינה על אלה ששירתו את הנשיא אובמה בענייני המזרח התיכון בארבע השנים האחרונות: רוב מאלי בבית הלבן, אן פטרסון בסטייט דפרטמנט, ג'ון ברנאן בפי.אמ.אס. לא היו נבחרת מרשימה משום בחינה. לא צריך להיות ביבי נתניהו כדי לומר זאת. כל מנהיג ערבי יאשר שאכן כך הוא.