פיקוד העורף התרעה במרחב

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "בחוקותי"

על ההבדל בין כתיבה בעט על לדף לבין חקיקה בסלע וכיאה לשבוע שחל בו בגרות במתמטיקה: קושייה חשבונית

  • שתפו את החברים -
המון דברים אפשר ללמוד מהפתיחה של פרשת השבוע החדשה, פרשת "בחוקותיי": "אם בחוקותיי תלכו – ונתתי שלום בארץ". נתעכב רק על מילה אחת, "בחוקותיי". 
הקביעה שפותחת את הפרשה מזכירה לנו קודם כל שארץ ישראל דורשת מאיתנו כללים מסוימים, ערכים מסוימים ורמה מסוימת. 
אם תרצו אפשר לנסח זאת ככה: יתנו – יקבלו, לא יתנו – לא יקבלו. כלומר, יש לנו חוזה עם המקום המיוחד הזה.
אבל המילה המיוחדת "בחוקותיי" ממחישה שלא מדובר בחוק יבש וטכני (כי גם עם בעל הדירה שממנו אנחנו שוכרים דירה יש לנו חוזה), אלא במשהו מהותי. 
בחוקותיי – מלשון חקיקה. אם כותבים הוראות בעט על דף נייר, יש עדיין הפרדה בין הדיו לבין הנייר. אלה שני חומרים שונים. אבל אם חוקקים משהו באבן – אי אפשר להפריד בין האות החקוקה לבין האבן עצמה. הם הופכים לאחד. 
פרשנים רבים מסבירים שכך התורה צריכה להיות חקוקה בלב, באופן של התמזגות והזדהות, לא באופן חיצוני. זו המשמעות של "אם בחוקותיי תלכו". פעולה מתוך תחושה שהדבר חקוק בך, מתוך רצון ושמחה ותחושה שזה נובע מתוכך.

                              **************************

לפי החלק היומי של הפרשה, כל אחד צריך לעוף על עצמו. לחשוב, בלי בושה, שהוא חשוב מאוד ומשפיע מאוד. 
אני ממש לא מתחברת בדרך כלל לגימטריות ולחשבונות, אבל הבוקר הפרשה מציגה תרגיל פשוט וקל, עם מסר עמוק מאחוריו. 
בין הברכות בפרשה מופיעה הברכה הבאה: "וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ". כלומר, לפי הברכה הזו, חמישה אנשים בלבד יצליחו לרדוף אחרי מאה אויבים ולנצח אותם (מאה זה פי עשרים מחמש, כידוע). 
אבל לפי המשך הפסוק, מאה אנשים – יוכלו לרדוף רבבה (עשרת אלפים). לכאורה, אם חמישה רודפים מאה, אז מאה צריכים לרדוף אלפיים (מאה כפול עשרים זה אלפיים). מה פתאום מאה איש מצליחים לרדוף עשרת אלפים? מאיפה החישוב הזה? 
כאן מסביר לנו רש"י את החשבון המיוחד: "אינו דומה מועטים העושים את התורה למרובים העושים את התורה". 
כלומר, יש כוח אדיר לציבור של אנשים. ככל שמצטרפים עוד ועוד – הכוח הופך לא פרופורציונלי, ומתעצם וגובר, ומוביל לתוצאות טובות הרבה יותר.
פרופ' נחמה ליבוביץ' כותבת על הפסוק הזה כך: "חוסר ההקבלה הזה מלמד אותנו מה גדולה האחריות הרובצת על כל יחיד ויחיד. 
אל יחשוב לעצמו הפרט: מה כוחי ומה השפעתי, אם אתווסף גם אני על המחנה הקטן של 'המועטים העושים התורה'? הרי במה עשוי אני האחד הקטן להגדיל את כוחו של המחנה? היפוכו של דבר. כל אחד המצטרף למחנה הטובים מגביר כוחו פי כמה וכמה".
הכוח של כל יחיד גדול הרבה יותר ממה שנדמה לו, והוא מוסיף המון לציבור כולו.

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "בחוקותי"

תמונה
 
זמני כניסה ויציאת השבת פרשת בחוקותי
  • שתפו את החברים -

הוספת תגובה

תודה שלקחת חלק בשיח, תגובתך תפורסם בהתאם לאישור המערכת