פיקוד העורף התרעה במרחב

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "במדבר"

על שליחותו של האדם בעולם ועל רמי לוי חוזר לאירוע מכונן בילדותו הנקשר לפרשת השבוע

  • שתפו את החברים -
בפרשת השבוע ("במדבר") כל שבט מקבל דגל ומקום בתוך המפקד הכללי של העם, וכל אחד נספר בתוך ההמון.
שימו לב לפרשנות של הרב שלום נח ברזובסקי לדברים: "כשם לכל עם ולכל חיל יש דגל משלו המייחד אותו, ומעיד על תפקידו המיוחד, כך לכל יחיד ויחיד יש דגל ותפקיד מיוחד, והגרוע ביותר הוא שאדם מסתובב בעולם ללא כל תכלית וייעוד ואינו יודע לשם מה הוא חי ולאיזו תכלית ירד לעולם. 
ומשמעות הדגלים במדבר – היא הבהירות בה קיבל כל אחד את ייעודו: יש שבט שכל דגלו תורה, יש שבט שדגלו עבודה, יש שבט שדגלו חסד, ויחדיו הם מהווים שלמות. 
וזהו רמז לדורות: לכל אחד יש תפקיד וחשיבות ודרך מיוחדת, ואין מי שאין לו דגל אליך הוא משתייך. ועל האדם לשמור על דגלו ולא להמירו בדברים שאינם מתפקידו, וזה סוד חייו של האדם לגלות ולדעת מהי שליחותו בעולם".
ואיך אדם יכול לגלות את הסוד הזה? איך נדע מה השליחות שלנו, מה הדגל שלנו? אחת העצות שהוא מציע היא – שבת. 
זה היום שבו אדם מרוכז וקשוב יותר לעצמו: "אנחנו שרים בזמירות שבת 'כל שומר שבת כדת מחללו, איש על מחנהו ואיש על דגלו – כלומר, בכל ימות השבוע האדם מוטרד ומבולבל בלי יישוב הדעת, אין לו בהירות לדעת מה מחנהו ודגלו, 
ורק בשבת קודש יש לו ישוב דעת ובהירות להיות איש על מחנהו ואיש על דגלו".

                                 ******************************

בפרשה כתוב "ואלה תולדות אהרון ומשה", אבל בהמשך – התורה מפרטת רק מיהם הבנים של אהרון, בלי להזכיר מיהם בניו של משה. 
אז למה כתוב שאלה התולדות של אהרון וגם של משה? התשובה של רש"י קצרה ונוקבת: "כל המלמד את בן חברו תורה – מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו". 
כלומר, מי שמלמד תורה ילד של אחרים – ממש כאילו ילד אותו. עד כדי כך. מה המשמעות של האמירה מרחיקת הלכת הזו? 
פרשנים רבים מסבירים שמי שמחנך את האחר בעצם נותן בו חיים חדשים. לתורה יש כוח לחולל שינוי אדיר, ועל ידי לימוד התורה, הזולת כאילו נולד מחדש. 
כמובן שאין תחליף לאבא ואימא, ולכן כתוב "כאילו ילדו", אבל נראה לי שאפשר ללמוד מכך כמה דברים: קודם כל, הרעיון הזה אומר לנו המון על כוחם של הרב/מורה/גננת (ללמד ולהוליד מחדש). 
שנית, אפשר ללמוד מכאן גם על כוחו של התלמיד (ללמוד ולהיוולד מחדש). וכמובן – כל זה מעיד גם על כוחה של התורה.

                                *******************************

רעיון נוסף על הפרשה כתב משה רוט, מהנדס ב"תעש". מדי שבוע הוא שולח לעובדים ולחברים רעיון קצר על הפרשה, 
והשבוע הוא כתב על פסוק שבעיניי הוא המפתח להרבה שאלות שמטרידות את החברה הישראלית: "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ". 
פרשת השבוע מתארת איך צעדו בני ישראל במדבר: מצד אחד היה שם מגוון. לכל שבט היה דגל משלו, עם צבע וסמל ואופי. 
היו שבטים שלמדו תורה, היו שיצאו להתפרנס, היו שעסקו בחסד, היו שהתמקדו בשלטון ובניהול, ויש ברכה רבה בכך שיש מניפה של זהויות ושל דרכים. 
"איש על דגלו באותות לבית אבותם". אבל מצד שני, הפרשנים מבקשים שלא רק נדבר על אחדות, אלא נשאל: אחדות סביב מה? מה עומד במוקד האחדות הזו? אחדות זה לא סתם פלסטר שמדביק כל מיני סוגים של שבטים שונים. 
"סביב לאוהל מועד יחנו" - כל השבטים חונים סביב אוהל מועד, כלומר סביב התורה, המורשת, המחויבות, הזהות המשותפת ובעצם – סביב הבשורה שהם אמורים להביא לעולם כולו. רק חנייה סביב ייעוד משותף הופכת את אוסף השבטים הזה לעם אחד.

                                ********************************

"לא ספרו אותי", אמר רמי לוי לקהל המכובד באוניברסיטת בר אילן. לפני כמה ימים הנחיתי פאנל על חשיבות הלימודים האקדמיים, ובין הדוברים היה רמי לוי, שעף מבית הספר בכיתה ח' בגלל דיסלקציה, לא התקבל לתיכון שרצה ללמוד בו, ובגיל 14 כבר יצא לעבוד. 
לימים, יצא רמי עם אימא שלו לעשות קניות בשוק הסיטונאי. המוכר היה חסר סבלנות כלפי האישה שרצתה לרכוש בזול רק כמות קטנה, והעליב אותה על כך שהיא בכלל פונה לשוק הסיטונאי. אבל הבן שלה – זיהה שם באותו רגע פוטנציאל. 
לוי החליט למכור מוצרים במחיר של שוק סיטונאי לקהל הפרטי, בכמויות קטנות. כך נפתח הסניף הראשון שהפך לרשת המפורסמת. "עבדתי קשה, כי מגיל צעיר לא ספרו אותי," סיפר לוי לקהל, "מעולם לא הסתכלו עליי כעל שווה בין שווים".
מעניין שבעברית, לא לכבד מישהו, לא להסתכל עליו, זה "לא לספור אותו". פרשת השבוע אומרת לנו היום בדיוק את ההיפך: תספור. 
תספור כל אחד ואחד. המפקד המדויק והמפורט של בני ישראל בפרשה אומר שכל אדם שווה ובעל ערך. 
לא סופרים אנשים בכמויות אלא אחד-אחד. כך למשל כותב הרמב"ן: "אמר הקב"ה למנותם בכבוד ובגדולה לכל אחד ואחד. לא תהיה אומר לראש המשפחה: כמה במשפחתך? כמה בנים יש לך? אלא כולם יהיו עוברים לפניך באימה ובכבוד, ואתה מונה אותם". 
פרשנים רבים אומרים כי זהו אחד המסרים החשובים של פרשת "במדבר" - מאז המפקד ההוא, ועד לנער דיסלקט בכיתה ח' שמסתיר כישרון עסקי גדול.

להלן זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "במדבר"

תמונה
 
זמני כניסת ויציאת השבת פרשת במדבר

 
  • שתפו את החברים -

הוספת תגובה

תודה שלקחת חלק בשיח, תגובתך תפורסם בהתאם לאישור המערכת