פיקוד העורף התרעה במרחב

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "בהעלותך"

סיון רהב מאיר על הפשטות שבפשטות, ועל מצוות התקיעה בחצוצרות

  • שתפו את החברים -
אחרי ההוראה להדליק את המנורה, התורה מקדישה שלוש מילים רק כדי להגיש שאהרון אכן עשה את מה שהוטל עליו. 
"ויעש כן אהרון", כך נכתב. רש"י מסביר מדוע נכתבו המילים האלה: "להגיד שבחו של אהרון, שלא שינה". אהרון לא הוסיף ולא גרע, לא חידש ולא ניסה לעשות את זה אחרת, לא הציע פרשנות אלטרנטיבית ולא פירמט מחדש. 
ויעש כן אהרון. לעשות בפשטות ובתמימות זה דבר שאינו כל כך קל כמו כמו שהוא נשמע.
"זה לא פשוט להיות פשוט, תמיד רוצים יותר", כתב ושר פעם שלום חנוך. 
ולפני מאתיים שנה, כבר אמר רבי נחמן מברסלב משפט מדהים בעיניי: "עוד יגיעו זמנים שבהם להיות איש כשר ופשוט, יהיה חידוש כמו להיות הבעל שם טוב". 
האם אנחנו בתקופה כל כך מבולבלת ומאתגרת, שכבר הגיעו הזמנים האלה? האם מי שלא ממציא הכול מחדש בכל רגע, הוא בעצם החידוש הכי גדול?

                                         *********************************

בפרשת השבוע משה מנהל שיחה יוצאת דופן עם יתרו, החותן שלו, איש מדיין, שמלווה ומסייע לבני ישראל בדרכם מעבדות לחירות. 
משה מבקש מיתרו להמשיך את המסע עם בני ישראל: "לכה איתנו והטבנו לך, כי ה' דיבר טוב על ישראל". 
יתרו מבקש לחזור לארצו מדיין אבל משה אומר: "אל נא תעזוב אותנו... והיית לנו לעיניים... והיה הטוב ההוא אשר ייטיב ה' עימנו – והיטבנו לך". 
ועכשיו למערכת יחסים מיוחדת ומרתקת אחרת: צ'יאונה סוגיהארה היה קונסול יפן בעיר קובנה בליטא בזמן השואה, שהציל אלפי יהודים. 
עוד ועוד פליטים התדפקו על דלתות הקונסוליה, והוא פיתח שיטה להנפקת ויזות-מעבר מזויפות, המרה את פי הממונים עליו, והמשיך בכתיבה מרתונית ידנית של טפסים, יחד עם אשתו, עוזרו ותלמיד ישיבה שסייע להם. 
במסגרת פעילותו, הונפקו אישורים גם עבור 300 תלמידי ישיבת "מיר" המפורסמת. בזמן השואה, כשהעולם כולו בער, הם הצליחו להימלט וללמוד תורה בשנחאי. אחרי המלחמה, ביפן, התנקמו בסוגיהארה על מעשיו, ורק אחרי שנים הוא הוכר רשמית כחסיד אומות העולם. 
בימים אלה הגיע לישראל בנו, נובוקי. משום מה לא קראתי על כך מילה בשום מקום. נובוקי פגש משפחות של ניצולים שניצלו בזכות הוויזות המזויפות שהנפיק אביו, וגם השתתף בטקס קריאת שם לרחוב סוגיהארה בנתניה. 
אביו של נובוקי לא חיפש פרסום והכרה, ולא הסכים אפילו להתראיין. בראיון נדיר אחד אמר פעם סוגיהארה: "צריך לעשות את הדבר הנכון משום שהוא נכון – ולא מכל סיבה אחרת".

                                     ***********************************

משה מקבל הוראה להכין שתי חצוצרות כסף, ולתקוע בהן בזמנים יוצאי דופן (כשצריך לקרוא לעם, כאשר נאלצים לצאת למלחמה, וגם להבדיל בהקרבת הקורבנות בחגים ובמועדים ובזמני שמחה). 
"ספר החינוך" מסביר בשפה נפלאה את המצווה המיוחדת הזו, לתקוע בחצוצרות. המילים נכתבו לפני כשמונה מאות שנה אבל רלבנטיות מאוד ושווה להשקיע בהן דקה, למרות העברית העתיקה. 
קולות הניגון, כך הוא כותב, מוציאים אותנו מהשגרה, ומי שזוכה לשמוע כמו שצריך את קול השופר – יודע בדיוק את סוד העניין: "האדם מהיותו בעל חומר צריך התעוררות גדולה אל הדברים, 
כי הטבע מבלי מעיר יעמוד כישן, ואין דבר יעוררהו כמו קולות הניגון, ידוע הדבר, וכל שכן קול החצוצרות, שהוא הקול הגדול שבכל כלי ניגון. 
ועוד יש תועלת נמצא בקול החצוצרות לפי הדומה מלבד ההתעוררות אל הכוונה, כי בכוח הקולות יסיר האדם מלבו מחשבת שאר עסקי העולם ולא ייתן לב באותה שעה כי אם בדבר הקורבן, ומה אאריך וידוע זה לכל אשר היטה אוזן לשמע החצוצרות וקול שופר בכוונה".

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת "בהעלותך"

תמונה
 
זמני כניסת ויציאת השבת פרשת בהעלותך


 
  • שתפו את החברים -

הוספת תגובה

תודה שלקחת חלק בשיח, תגובתך תפורסם בהתאם לאישור המערכת