לאחר תחקיר "המפצח": טייקון הקולנוע הישראלי יואשם כפוף לשימוע

הרשות לתחרות החליטה לזמן לשימוע לפני כתב אישום את מוקי גרידינגר, החולש על אימפריה בתחום המסך הגדול, בחשד שניצל את כוחו ולא הפיץ סרטים לקולנוע "לב" באופן שיטתי

זמן צפייה: 01:21

לאחר תחקיר חדשות 13, הרשות לתחרות הודיעה שתזמין לשימוע לפני הגשת כתב אישום את מוקי גרידינגר, טייקון שחולש על אימפריית קולנוע בת כ-10,000 בתי קולנוע בעולם. הרשות חושדת שהוא ניצל את כוחו, ולא הפיץ את הסרטים בעיקר לבתי הקולנוע "לב". על פי החשדות, מדובר בדרך פעולה שיטתית נגד חברה מסוימת.

עו"ד נתי שמחוני וטליה סולומון, המייצגים את החברה, מסרו: "לא דבק כל רבב בהתנהלותו של מרשינו ומשכך נכון היה לשלא לזמנם לשימוע. אנחנו בטוחים כי אחרי שנציג את עמדתנו - התיק ייסגר".

גרידינגר עומד בראש עסק המשפחתי שהחל לפני מאה שנה צמח והפך לרשת בתי הקולנוע הגדולה בישראל – תיאטראות ישראל, והשנייה בגודלה בעולם כולו.  אם לא די בהיותה הבעלים של רשת בתי הקולנוע הגדולה בישראל, משפחת גרידינגר גם בזיכיון הבלעדי להפצה בישראל של ארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים ביותר בהוליווד. הבעלות הצולבת יוצרת קונפליקט וריכוז כוח שלא מותיר סיכוי למתחריו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"המפצח": מדוע מחירי הבשר בישראל הם מהגבוהים בעולם?

"המפצח": כך השתלטו הבנקים על שוק אפליקציות התשלום בסלולר

איך הפך עסק הקולנוע המשפחתי לאימפריה שנחקרת על פגיעה בתחרות?

מוקי גרידינגר
מוקי גרידינגר | צילום: החדשות 13

על אף שלפני עשור קבעה הממונה על התחרות בישראל כי עליו לאפשר לכל בית קולנוע בישראל להקרין את הסרטים של חברת ההפצה, בימים אלו נחקר החשד כי החברה פעלה לגרום לפגיעה מכוונת בתחרות בין בתי הקולנוע. "ברגע שאני גם המפיץ וגם בעל בית הקולנוע – האינטרס שלי זה להביא כמה שיותר צופים לקולנוע שלי כדי ש-100% מהכרטיס ישאר בידיים שלי", הסביר מבקר הקולנוע יאיר רווה.

היעדר התחרות לא משפיע רק על המתחרים – אלא גם על מגוון הסרטים שמוצגים בבתי הקולנוע בישראל. על פי החשד, מנע גרידינגר משוברי קופות מלהיות מוקרנים בבתי קולנוע קטנים במרכזי הערים. היעדרם של שוברי הקופות מאותם בתי קולנוע וגרמה לסגירת מקומות, ואלו שהצליחו לשרוד נאלצים להסתפק בסרטים פחות מוכרים – ופחות רווחיים.