ירדנה ארזי על ריאלטי השירה: "לא בצדק חובטים בתכניות האלה"

ראיון עם הזמרת הישראלית ירדנה ארזי שהפכה לסמל. על מוזיקה עכשווית, תכניות ריאלטי והחיקוי המשעשע בטלויזיה

"נכון, את יפה, כבר הרבה אנשים אמרו נכון, היא יפה, עיתונים גם כתבו על זה שאת יפה ושיש לך עתיד, זה נכון מה שהם מספרים?"

40 שנה אחרי שאפרים שמיר כתב האת השיר הזה עליה, ירדנה ארזי בת ה-65 עדיין יפה כמו בימים ההם. מאחוריה רקורד מוזיקלי מכובד והווה מרשים שבו הצליחה להישאר באור הזרקורים. וזה לא דבר מובן מאליו, אחרי כל כך הרבה שנות קריירה ענפה. בתקופה האחרונה ארזי ולהקת "הגבעטרון" החלו להופיע יחד, על במה אחת ומלאו כ-90 אולמות ברחבי הארץ. הכרטיסים למופע אוזלים כמו לחמניות חמות וכדי לראות את המופע המשותף ממקום טוב, צריך להזמין כרטיס כמה חודשים לפני, ממש כמו תור לרופא מומחה וירדנה היא בהחלט רופאה מומחה בתחומה.

ירדנה, איך את מסבירה את ההצלחה של המופע המיוחד הזה?
פיצוח המתכון הוא קשה, אין מתכונים להצלחות, יש כאן סוג של חיבורים שבסופו של דבר יוצרים כנראה משהו שלם, משהו נכון, משהו נוגע, משהו שמצליח לרגש. גם הרפרטואר של הגבעטרון וגם הרפרטואר שלי, המעטפת המקצועית של הנגנים, העיבודים לשירים שלי של אורי זך יחד עם השירים של הגבעטרון עם המנהל והמוזיקאי אילן גלבוע, שהפיק את כל השירים למופע, הכל קיבל פרשנות עדכנית. המופע הזה הוא ערב שהוא גם חגיגה מוזיקלית וגם חגיגה נוסטלגית וגם ערב שלא מבזה את האינטליגנציה של הקהל. זה לא שאתה בא לערב של שירה בציבור, הקהל בא להקשיב – לא לשיר. מתוך זה נובע ריגוש.

[brightcove_iframe video_id='entertainment-music-israeli-music-025' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_87hqjuxy' duration='204']

איך התחילה ה"חברות" הזו עם הגבעטרון עד כדי מופע משותף?
פנו אלי מהגבעטרון בזמן שהייתי בסיבוב הופעות עם הפסטיגל כזמרת אורחת, עם כל כוכבי הילדים. העשייה שלי היא מאוד מגוונת לאורך כל השנים. אני גדלתי על השירים של הגבעטרון, זה היה מקסים, אני לאורך השנים הגשמתי כל כך הרבה חלומות עם אנשים שהערצתי כששיתפתי איתם פעולה. זה מעשיר, זה לוקח אותי להרפתקאות מוזיקליות להרפתקאות בימתיות. זו חוויה מאוד מעניינת אני מאוד אוהבת את הגבעטרון, אני ממש מרגישה כבר חלק מהם, אנחנו מתקרבים להופעה ה-90 שלנו. זה מסע הופעות שאני נהנית ממנו ממש ממש, גם מאחורי הקלעים וגם על הבמה. הביקורות מהללות, האולמות מלאים ומה שמדהים אותי זה שקהל הולך ונהיה צעיר, אנשים חווים את החוויה הזו ואומרים "לא מספיק לנו" ובאים עוד פעם, זה דבר משגע ולא מובן מאליו..אנחנו משתדלים לשמור על משהו מאוד רענן. בפרספקטיבה שיש לי במקצוע הזה, שהוא באמת כל כך קשה, אנחנו חיים במקום קטן ולהחזיק קריירה ארוכה כל כך הרבה שנים זה לא דבר פשוט וההצלחה הזו ממש לא מובנת מאליה. אנשים מאוד רוצים להתחבר לאיזה חלום ישראלי שהם רוצים שהוא יהיה. הקהל חווה מסע ריגשי.

כשאת מסתכלת אחורה, לתקופה שלך כזמרת צעירה בלהקת הנח"ל או חברה ב"שוקולד, מנטה מסטיק" ומסתכלת על עצמך היום, את רואה הבדל?
זה הבדל של שמיים וארץ מכל הבחינות. אז הייתי חלק מגוף, לא הייתי עצמי ולא החלטתי שום דבר – לא על העיבודים ולא על המעטפת המוזיקלית. המדינה השתנתה, יש פה קצב של התחדשות והאנרגיה אחרת, החיים השתנו, אני השתניתי. קשה להשוות

[brightcove_iframe video_id='yardena_the_secret_full' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_phr2ftdw' duration='1929']

ראית את החיקוי שלך ב"ארץ נהדרת" עם הגבעטרון?
בטח..זה היה מקסים מבחינת העבודה שעשו שם עם האיפור, כל כך דמתה לי וחיקתה אותי נחמד, עשתה אותי ממש על-הכיפאק! אבל את המסר לא כלכך אהבתי, את המסר של אשכנזים והמזרחים, גם הקילשאות על הקיבוץ. אגב, 50% מחברי הגבעטרון הם יוצאי עדות המזרח, כך שאת המסר פחות אהבתי, יותר את הלוק.

צילום מסך: ארץ נהדרת
צילום מסך: ארץ נהדרת

| ירדנה, אולי אחת הנשים הישראליות שהיו הכי הרבה פעמים על בימת האירווזיון – כמי שייצגה את ישראל פעמיים והנחתה את האירוויזיון שהקיים בארץ הקודש. בתחרות האירוויזיון של ימינו קשה מאוד למצוא את מה שהיה לפני 20 שנה ויותר. עברו הרבה שנים מאז, פורמט ה"קדם" עבר כמה מתיחות פנים והתחרות עצמה קיבלה גוונים חדשים שלא היו בתקופתה.

מה דעתך על האירוויזיון היום, קדם האירוויזיון בפורמט החדש ובכלל על השירים שנשלחים לתחרות?
היחס שלי לאירוויזיון התשנה  עוד בשנות ה-80, זה היה פעם אירוע מוזיקלי ותרבותי והיום זה אירוע טלוויזיוני. ברגע שמורידים את הנגנים החיים, שכולם שרים באנגלית, משהו מהקסם פג בעייני. הכוח של האירוע הזה, הוא סוג של מוזיקת עולם. אם כל מדינה הייתה מגיעה ומביאה משהו מהתרבות שלה, משפה, מהצלילים הפולקלוריסטים שלה, אז זה יכול היה לעניין אותי, היום זה מופע קרקסי. אירוע טלוויזיוני מרהיב, מושקע מאוד אבל הוא קרקסי. כל המדינות מיישרות קו, אף מדינה לא מביאה את הצבע שלה, הקשר בין ריגוש מוזיקלי לזה – רחוק, השירים היום כבר לא מרגשים כמו פעם. זו מכה בראש שהיום כל 300 אלף איש הופכים למדינה ולשיר באירוויזיון. זה נהיה מסע מפרך בעייני. מוזיקלית זה נהיה משעמם.

[youtube_embed youtube_id='cM2xYXlJv5A']

יצא לך לראות את הקדם אירווזיון השנה?
לצערי לא, היו לי הופעות, אבל הפייבוריטית שלי הייתה דיאנה גולבי.

סמל של מוסיקה ישראלי
סמל של מוסיקה ישראלי

בהמשך לזה, תעשייה המוזיקה נבנית היום לא מעט על תכניות ריאליטי – "דה וויס", "אקס פקטור" ועוד. הייצור של זמרים היום הוא אחר, מהיר יותר, זוהר יותר, דרך קלה יותר לתהילה או לחילופין להתרסקות. בעבר הזמרים היו צומחים מלהקות צבאיות ומקומות שונים שיותר קשה לגדול מהם וכך גם אורך "חיי המדף" שלהם היה ארוך יותר משל אלה היום. איך את מתייחסת לזה?
תראה, לא בצדק חובטים בתכניות האלה. אם ילדה בנגב, חולמת להיות זמרת, זו הדרך שלה איכשהו להתגלגל ולהתגלות. אם מישהו אי שם במושב בגליל יש לו כישרון והוא רוצה שידעו על הכישרון שלו, זו הדרך – אין חוקים בשואו ביזנס. יש אנשים שעושים דרך של עשר שנים, יש כאלה שעושים את זה בבום. יש כאלה עושים את זה בבום ומתרסקים ויש כאלה שעושים את זה בבום ומצליחים. אין חוקים. זה נורא תלוי איך אתה משתמש במתנה הזו שקיבלת, יש כאלה שיודעים למנף אותה ויש כאלה שלא. אם יש פלטפורמה שיכולה לעזור ולגלות כישרונות צעירים שבשום דרך לא היו יכולים להתגלות זה מבורך בעייני. אם זאת הבמה שהם מקבלים וזה הצ'אנס, אז זו מקפצה נהדרת! אי אפשר להאשים את התכניות האלה בזה שזמרים מתרסקים. בזכות התכניות האלה יש לנו את שירי מימון, הראל סקעת, עידן עמדי ומרינה מקסימילאן, יש לנו כישרונות מאוד יפים שהתגלו דרך התכניות האלה. שירי מימון עשתה את אחת ההופעות היותר מוצלחות באירוויזיון אבר (EVER).
הציעו לך בעבר לשפוט בתכניות מהסוג הזה?
לא.

ואם היו מציעים לך, היית מסכימה לקחת חלק?
אני לא יודעת, כל הצעה נשקלת לגופה.

עוד ברשת סלבס:

פרסום ראשון: גל גדות תפצה קשיש שהתנגשה בו

כוכבי דה וויס מחופשים: האם תזהו את הילד שבתמונה?

הפלייליסט: אביעד בנטור בוחר את השיר הכי סקסי שיש

סינגל חדש לשי רון – "עץ בשלכת" 

יש הרבה זמרים שפרצו לאחרונה, דווקא לא דרך ריאליטי ותפסו מקום מאוד טוב במצעדים בתחנות הרדיו והפכו לכוכבים של ממש. לדוגמא, סטטיק ובן-אל תבורי, נועה קירל ועוד.. מה את חושבת על הסגנון החדש הזה של המוזיקה? המילים, הקליפים..

סטטיק ובן אל מקסימים בעייני, יש מקום במוזיקה גם למוזיקה פופלארית, מוזיקה שמחה, לא כל שיר חייב לשרוד לשנים, בסך הכל מדובר בבידור. זה נועד לשמח והם עושים עבודה נהדרת בעייני. הקליפים שלהם מושקעים, מאוד יפים בעייני, השירים שלהם שמחים וצריך לשמח, מה יש? אני גם לא מבינה את השק חבטות הזה. אני מאוד אוהבת גם את שלישיית הבנות A-wa שמאוד מוצאות חן בעייני, שהם עושים דבר נהדר בעייני. יש בזה משהו חדש, מרענן ומקסים בעייני ואני מבינה את ההצלחה שהן זוכות לה בעולם, ממש משגע. יש כישרונות מאוד גדולים בארץ.