"אור ירח" הוא יצירה אישית מרגשת, מעניינת וייחודית

הסרט העוסק במאבק הארוך של האפרו-אמריקנים מצליח לנהל דיון אינטילגנטי ולגעת בלב

זמן צפייה: 01:58

הסרט "אור ירח" מחולק לשלוש אפיזודות: בראשונה אלכס ר. היברט בן השתיים עשרה מגלם את הילד "ליטל". בשנייה אשטון סנדרס בן העשרים מגלם את הנער המתבגר שיירון. בשלישית טרוונטה רודס בן העשרים ושש מגלם גבר צעיר המכונה "בלאק". אולם אלה לא סיפורים נפרדים. שלושתם הגיבור של הסרט, אותו גיבור, בשלבים שונים בחייו.
משום ש"אור ירח" מבקש לשאול מהי זהות, כל פרק נפתח בכותרת עם שמו של הגיבור, המשתנה בכל פעם. תחילה פוגשים ב"ליטל" ("קטן"), שחבריו לבית הספר, הנהנים לרדוף אחריו ברחובות השכונה, הדביקו לו את הכינוי המגמד. אמו החד הורית מכורה לסמים ואינה מסוגלת לטפל בו כראוי. הילד השקט והעדין, המשווע לדמות אב, מוצא בית חם דווקא אצל סוחר הסמים השכונתי חואן (מהרשלה עלי מ"בית הקלפים") וחברתו.

נחמה אצל סוחר הסמים השכונתי
נחמה אצל סוחר הסמים השכונתי

כמה שנים חולפות, והמצב רק מחמיר. הנער הדחוי שיירון עדיין מתקשה למצוא את מקומו, ואף נדרש לטפל באמו הג'אנקית שחדלה לתפקד (כאן המקום לציין את הופעתה החזקה של נעמי האריס, שמצליחה לעורר חמלה). כשהוא ישוב אל חוף הים בו חואן לימד אותו לשחות ונסך בו ביטחון, זה יקרה לצד חברו היחיד קווין, שיציע לו יד מלטפת מסוג אחר לגמרי.

הנער הדחוי שיירון מתקשה למצוא את מקומו
הנער הדחוי שיירון מתקשה למצוא את מקומו

קפיצה נוספת, והנה מישהו שבמבט ראשון נראה, לבוש ומתנהג בדיוק כמו חואן. אבל לא, זהו "בלאק", ועל אף שהוא כבר במקום אחר לגמרי, העבר עומד לשוב ולצבוט אותו בישבן.
הסרט אמנם מבליט את סוגיית הזהות המינית, אך השאלות שהוא שואל רלוונטיות לזהות בכלל: האם הגיבור מתכחש לזהותו? או שהוא דווקא נשאר נאמן לאמת הפנימית שלו? האם יש רק זהות אחת? עד כמה היא נתונה לשינוי? ומי קובע אותה? גם לאחר הצפייה עדיין נתהה איך עלינו לקרוא לגיבור הסרט - לפי השם בתעודת הזהות, שבחרו לו הוריו? או בכינוי "בלאק" שבחר לאמץ? או דווקא בכינוי "ליטל" שבו הוא מוכר לסביבה?

האם ''בלאק'' מתכחש לזהותו?
האם ''בלאק'' מתכחש לזהותו?

כך שמעבר לסוגיה ההומוסקסואלית, ניתן לקרוא את הסרט, למשל, אל מול המאבק הארוך של האפרו-אמריקנים, שעד היום מנהלים יחסים מורכבים עם "המילה שמתחילה באות N".
הדיון האינטליגנטי הזה הוא שמעניק לסרט את זהותו הייחודית, בין עוד דרמות אוסקר (לא בהכרח פחות מוצלחות) דוגמת "פרשס", על מצוקת השחורים בני המעמד הנמוך בארה"ב, שנולדים לתוך תנאים קשים שאינם מאפשרים מוצא.

דיון אינטילנטי. זהות ייחודית
דיון אינטילנטי. זהות ייחודית

הביוגרפיות של יוצרי הסרט, הבמאי ברי ג'נקינס והתסריטאי טארל אלווין מקארני, משיקות לזו של הגיבור. הם לא הכירו זה את זה לפני ההפקה הזו, אך שניהם צמחו מתוך הסלאמס של מיאמי, והיצירה האישית שלהם נוגעת ללב. "באור הירח, ילדים שחורים נראים כחולים" (או עצובים, כפל המשמעות אובד בתרגום), מספר חואן לליטל. ב"אור הירח", ילדים שחורים בוחרים איך הם רוצים להיראות.

''באור הירח, ילדים שחורים נראים כחולים''
''באור הירח, ילדים שחורים נראים כחולים''

 

עוד ברשת סלבס:

פרסום ראשון: פאר טסי נתפס נוהג ללא חגורה

כל הפרטים על חתונתם של אדוה דדון וגלעד שלמור

פרסום ראשון: קרן מיכאלי בזוגיות חדשה

מיליון או דולר: בכמה משכיר אייל גולן את הפנטהאוז שלו?