"המייסד" מתגלה כהפתעה מהנה במיוחד

הסרט על המהפכה שחוללה רשת המזון המהיר הוא כמו הפתעה שווה שהתגלתה בארוחת הילדים של מקדונלד'ס

זמן צפייה: 02:25

רשת המזון המהיר מקדולנד'ס מאכילה מדי יום אחוז אחד מאוכלוסיית העולם. הפיכתה של מסעדה קטנה שניהלו שני אחים בסן ברנדינו שבקליפורניה לאימפריית הסעדה היא מהפיכה מדהימה ורבת השפעה. האחים אמנם הגו בעצמם את קונספט "פס הייצור" החדשני והיעיל במטבחים, אך ההצלחה נזקפת לזכותו של איש שיווק אמביציוזי בשם ריי קרוק, סוכן מכירות בינוני שנדחף לעסק המשפחתי של המקדונלדים, ניכס אותו לעצמו, ופיתח שיטת זיכיונות שסימנה עוד ועוד נקודות בצורת M על המפה. היום, למותר לציין, כמעט ואין מי שלא מכיר את טעמו של ההמבורגר שלה, או לפחות את האריזה הממותגת שבה הוא מוגש.

מהפיכת הסעדה של ממש
מהפיכת הסעדה של ממש

קצת משונה עד כמה הצפייה ב"המייסד", המביא את הסיפור מאחורי הקמת הרשת, עשויה לעורר פתאום תחושה של מסע בזמן. אמנם הסניף הראשון בישראל נפתח רק בראשית שנות התשעים, ורוב צופי הקולנוע ודאי זוכרים איך ניהלו את חייהם גם בלי גישה מיידית לביגמק, אולם במאה העשרים ואחת, כשהביוגרפיות הבולטות והמדוברות ביותר הוקדשו ליזמי הייטק כמו צוקרברג וג'ובס, עלילות עסקיות מהעולם שלפני הדיגיטל צובעות פתאום את האירועים כתמונות בספר תקופתי על עידן רחוק.

מייקל קיטון הוא המייסד
מייקל קיטון הוא המייסד

מאז הימים ההם הליצן רונלד מקדונלד כבר לא שמח כשהיה. עוד יותר מהנזיפות של שר הבריאות ליצמן, את הנזק הגדול למוניטין של הרשת גרם הסרט "לאכול בגדול" מ2004, בו היוצר הדוקומנטרי מורגן ספרלוק תיעד את בריאותו מדרדרת כתוצאה מתזונה שמתבססת אך ורק על מה שלמטבח שלהם יש להציע. "המייסד" מתייחס באחת מעלילות המשנה גם לדילמה סביב הערך התזונתי, אך הוא מעדיף לספר את הסיפור הכה אמריקני, על איך "מקדולנדיזציה" הפכה שם נרדף לגלובליזציה.

רולנד מקדונלד לא שמח כשהיה
רולנד מקדונלד לא שמח כשהיה

הדרמה בסרט נובעת מהמהלכים העסקיים. אמנם הם משפיעים על חיי המשפחה של קרוק, אך זה תמיד נלווה ומספק רובד נוסף לכל החלטה, בעוד שהדגש נותר על הביזנס. אשתו של קרוק (לורה דרן) לא מבינה מתי הוא יעצור כדי ליהנות ממה שהוא משיג, וזה בעצם מה שהופך את הטיפוס שמעצב כאן בכישרון מייקל קיטון למסקרן, השאלה מה מניע את האיש שאינו יודע שובע. יש עוד הופעות מוצלחות של ניק אופרמן (מהסדרות "מחלקת גנים ונוף" ו"פארגו") וג'ון קרול לינץ' ("המופע של דרו קארי" והסרט "פארגו") בתור שני האחים המייסדים המרובעים, שהסימביוזה ביניהם מזכירה לפעמים זוג נשוי. גם פטריק ווילסון (העונה השנייה של "פארגו", מה יש למלהקת מפארגו?) ולינדה קרדליני ("מד מן"), כבני זוג שנופלים בקסמו של קרוק.

שלל הופעות מוצלחות
שלל הופעות מוצלחות

מלבד קיטון המתקמבק, שבשנים האחרונות נהנה מסטטוס של שחקן סופר מוערך ב"בירדמן" ו"ספוטלייט", הורכב כאן צוות אוסקרים שכולל את הבמאי ג'ון לי הנקוק ("להציל את מר בנקס") והתסריטאי רוברט ד. סיגל ("המתאבק" המופתי). הם אכן מספקים את הסטנדרט המצופה מהם, כך שמאכזב שהדיבור סביב הסרט הזה בעונת הפרסים הנוכחית מינורי כמו פרוסות המלפפון החמוץ בהמבורגר של הרשת. כמו לפתוח את ארוחת הילדים במקדולנד'ס ולמצוא בפנים את הצעצוע היותר שווה מבין האפשרויות שמוצעת, כך גם "המייסד" מתגלה כהפתעה מהנה במיוחד.

עוד ברשת סלבס:

אשתו של עומרי כספי תומכת באלאור אזריה

פרסום ראשון: פאר טסי נתפס נוהג ללא חגורה

כל הפרטים על חתונתם של אדוה דדון וגלעד שלמור

פרסום ראשון: קרן מיכאלי בזוגיות חדשה

מיליון או דולר: בכמה משכיר אייל גולן את הפנטהאוז שלו?