"להיות קרי גרנט": סרט תיעודי חדש חושף צד פחות מוכר בשחקן האגדי

30 שנים לאחר מותו, קווים לדמותו של אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים אי פעם נחשפים בסרט תעודי חדש

קרי גרנט

קרי גרנט הוא ללא ספק אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים ביותר אי פעם. הוענק לו אוסקר של כבוד על מפעל חייו -שכולל קלאסיקות כמו "צער גידול חיות", "סיפור פילדלפיה", "נערתו ששת", "רעל ותחרה", "חידון בחרוזים", ורבות אחרות – ומכון הקולנוע האמריקני הציב אותו במקום השני בדירוג הכוכבים הגדולים ביותר בכל הזמנים.

[youtube_embed youtube_id='WHkMZfmxDB8']

אבל מבחינתו זו הייתה רק תדמית, מבחוץ. בפנים הוא נשאר ארצ'יבלד ליץ', שזה השם האמיתי שלו, ונאבק במשך שנים בהרבה מאוד שדים שלא נתנו לו מנוח. "כולם רוצים להיות קרי גרנט, אפילו אני רוצה להיות קרי גרנט", הוא אמר פעם. בשנות החמישים, כשהקריירה שלו בשיאה, חווה משבר גדול. "אתה מגיע לפסגה, נהיה כוכב ענק, ועכשיו מה"? אז הוא פנה ליוגה, להיפנוזה, למיסטיקה, אך לא מצא תשובה. עד שהחל טיפול בסמי הזייה - LSD. הסרט התיעודי החדש מתבסס במידה רבה מאוד על התובנות שלו בעקבות מסעות התודעה האלה, שלדבריו סייעו לו. הוא אף השאיר כתבים של אוטוביוגרפיה גנוזה שהסרט חושף.

עוד ברשת בידור ותרבות:

מהם המוצרים הנמכרים ביותר של "משחקי הכס"?

מרגש: ג'סטין ביבר מפתיע ילדים חולים בביה"ח

רדיוהד: הלהקה שהפכה לי את הלב וסידרה לי את הראש

כמו שפרויד יגיד – מקור הבעיות של גרנט בטראומות ילדות. ובאמת הייתה לו ילדות לא פשוטה בכלל. הוא נולד בבריסטול שבאנגליה, בן יחיד. אביו עבד בטקסטיל ולא הרוויח יותר מדי. אמו גידלה אותו וחנקה אותו מרוב אהבה. טיפחה, השקיעה, היא זו שהפכה אותו לכזה ג'נטלמן, וגם לאמן מוכשר. לפני שנולד הוריו הביאו לעולם עוד ילד, אך הייתה לו בריאות רופפת. יום אחד כשהאם החזיקה אותו נטרקה לו דלת על האצבע, גרמה לו לנמק, ואחר כך היו עוד סיבוכים, עד שהוא מת. היא לא חדלה מלהאשים את עצמה. לכן את הבן שנולד אחר כך היא פינקה, ולא הרפתה ממנו. עד שעזבה בגדול.

מתוך ''מזימות בינלאומיות''

יום אחד חזר ארצ'י הקטן חזר מבית הספר וגילה בית ריק. אמא שלו נעלמה. אביו לא סיפק הסברים. מרגע זה, הוא צריך ללמוד לחיות בלעדיה, וזה מערער אותו לכל החיים. במשך הרבה שנים הוא היה בטוח שהיא מתה, כי ככה סיפרו לו. רק אחרי עשרים שנה, כשהוא כבר קרי גרנט המפורסם, חזר לבריטניה, וגילה שאמא שלו אושפזה במוסד פסיכיאטרי, ושאביו הוא זה שחתום על האשפוז שלה שם. הוא סלח לה, וחידש איתה את הקשר. היא השתחררה מהמוסד, והוא העניק לה קצבה חודשית, וביקר אותה בכל פעם שהיה פנוי.

אך בזמן היעדרותה, הוא ואביו עוברים להתגורר עם הסבא והסבתא, וזמן קצר אחר כך האב נישא לאישה אחרת ומקים משפחה חדשה שארצ'י אינו חלק ממנה. בתור ילד הוא הולך הרבה לקולנוע, אבל מה שבאמת מושך אותו זה הבמה. מופעי הבידור, הצגות קומיות מגוחכות עם תחפושות ואקרובטים. הוא רוצה להיות חלק מזה. אז כבר כנער הוא נושר מבית הספר ומצטרף ללהקה נודדת, שהם כמו תחליף למשפחה עבורו. איתם הוא עובר מבריטניה לניו יורק. אחרי כמה שנים הוא עוזב ויוצא לנסות את מזלו בהוליווד.

הפוסטר של ''רומן בלתי נשכח''

כידוע, הוא גבר נאה מאוד, ושם מזהים את הפוטנציאל, אז הוא מקבל חוזה טוב באולפני פאראמאונט. אך מיד אומרים לו שאף אחד לא ישלם כרטיס כדי לצפות ב"ארצ'י ליץ", ושיחפש לעצמו שם של כוכב. אז הוא משנה את שמו לקרי גרנט. בתפקידים הראשונים שלו הוא תיאטרלי מדי. אבל הוא כל הזמן עובד, ומשתפשף. רק שגם אז, הבמאים והאולפן מתייחסים אליו בעיקר כאל פנים יפות. רק כשהוא משתחרר מהחוזה שלו עם האולפנים, הוא מתחיל להתנהל באופן עצמאי. דבר מאוד לא מקובל בימים האלה, זו תקופה שכל התעשייה נשלטת בידי המוגולים שעומדים בראש האולפנים הגדולים. אבל יש לו מספיק תעוזה ומספיק רקורד כדי שירצו אותו, וכך הוא בוחר לעצמו את התפקידים המעניינים, ומנהל את הקריירה שלו טוב יותר.

גרנט זכור, בין היתר, משיתוף הפעולה הפורה שלו עם הבמאי אלפרד היצ'קוק. התמונה שלו חומק ממטוס בשדה ב"מזימות בינלאומיות" היא אחת האיקוניות בקריירות של שניהם. היצ'קוק, שידוע כבמאי שרדה בשחקנים (ועוד יותר בשחקניות), אמר על גרנט שהוא השחקן היחיד שאהב בכל חייו. הסרט התיעודי מציע שזה משום שהיצ'קוק, שבעצמו הגיע מבריטניה ובנה את עצמו, מצליח לקרוא את גרנט ומזהה את מה שמסתתר מתחת למעטפת. משהו אפל.

[youtube_embed youtube_id='sIY7BQkbIT8']

בתחילת שנות השישים הוא מקבל הצעה מפתה. גרנט היה מיודד מאוד עם מפיק העל הבריטי קאבי ברוקולי, שעומד מאחורי סדרת סרטי ג'יימס בונד, הוא אפילו שימש כשושבין בחתונה שלו. לכן כשהמפיק החליט לעבד את ספרי בונד לקולנוע הוא מיד חשב על חברו הטוב, הג'נטלמן שמנוסה בסרטי מתח וריגול, כליהוק האידיאלי לתפקיד 007. אבל גרנט היה כבר בן 58, גיל בוגר מדי להתרוצצויות בניסיון להציל את העולם. הוא בכלל לא היה נלהב. אחרי משא ומתן ושכנועים העסקה נפלה מכיוון שגרנט בכל מקרה סירב להתחייב ליותר מסרט אחד בלבד, בעוד שהמפיקים כבר תכננו סדרה. הזוכה, כידוע, היה שון קונרי, שנכנס להיסטוריה בתור בונד.
אבל לגרנט זה  לא שינה, הייתה מאחוריו קריירה מזהירה, ולא יעברו יותר מדי שנים עד שייצא מבחירה לפנסיה. במהלך חייו הוא היה נשוי חמש פעמים, והתקשה לשמור על זוגיות יציבה בגלל הטראומה וחרדת הנטישה. אולם את האהבה האמיתית והמלאה מצא עם הולדת בתו, כשהיה בן 62, אחרי שפתר חלק מהבעיות שלו עם עצמו. בערוב ימיו, אחרי שפרש מהופעות בסרטים, כך על פי "להיות קרי גרנט", הוא מצא נחת.

הסרט "להיות קרי גרנט" יוצג מחר (חמישי) בפסטיבל הקולנוע ירושלים, בשעה 17:00