גאווה ישראלית: הסרט "פיגומים" התקבל לפסטיבל טורונטו היוקרתי

אחרי הקרנת הבכורהבפסטיבל קאן, הזכייה בפסטיבל ירושלים ו-8 מועמדויות לפרס אופיר, התקבל "פיגומים" לפסטיבל טורונטו

פיגומים

לאחר שכבש את לב העיתונאים בפסטיבל קאן וזכה ל-8 מועמדויות לפרס אופיר,  "פיגומים"- סרטו של מתן יאיר- התקבל לפסטיבל טורונטו היוקרתי. הסרט ישתתף בפסטיבל במסגרת ה- Discovery Section, מסגרת המוקדשת לסרטי ביכורים של יוצרים מבטיחים, "במאים לעקוב אחריהם" לפי הגדרת הפסטיבל.

[youtube_embed youtube_id='SRg0hpIRsfQ']

בשנים קודמות השתתפו בקטגוריה זו הסרטים הישראלים "בית לחם" ו"חתונה מנייר". זהו סרט הביכורים של יאיר, והוא מועמד ל- 8 פרסי אופיר כולל סרט, במאי תסריט ועוד. הסרט משלב בין שחקנים מוכרים לנון אקטורס, ומככבים בו  יעקב כהן ("שחור", "ל"ג בעומר", "מבול"), עמי סמולרצ'יק ("מבצע סבתא", "פלורנטין"), קרן ברגר ("ארץ פצועה", "מקום בגן עדן", "יחפים") ואשר לקס. זהו תפקידו הראשון- בקולנוע ובכלל- של לקס, דבר שלא מנע ממנו להיבחר לקטגוריית השחקן הטוב ביותר בפרסי אופיר לצד שחקנים ותיקים כמו ליאור אשכנזי ושי אביבי.

עוד ברשת תרבות ובידור:

דרמות בהישרדות: מי גרם לנתי לבכות?

למה לא כדאי לצפות בפרק של משחקי הכס שהודלף?

בחנו את עצמכם: איזה ג'יימס בונד אתם?

פסטיבל טורונטו נחשב לאחד הפסטיבל החשובים והגדולים ביותר בעולם. מוקרנים בו כ-400 סרטים בלמעלה מ-20 בתי קולנוע הפזורים ברחבי העיר וההקרנות פתוחות לקהל הרחב. כיוון שהפסטיבל נערך כל שנה בתחילת חודש ספטמבר, נהוג לראות בו כיריית הפתיחה למירוץ השנתי לאוסקר ואולפני קולנוע רבים מרחבי העולם בוחרים להציג בו בהקרנות בכורה את סרטיהם.

הסרט מתאר את סיפורו של אשר (לקס), בן  17, בשנתו האחרונה בתיכון. אשר תמיד היה הנער 'המופרע' בבית ספר - ביסודי, בחטיבה ובתיכון. הוא גר עם אביו מילו (הן), בעל עסק לפיגומים, איש קשה ודומיננטי, שנוהג איתו ביד קשה. אשר עובד כל יום עם אביו בפיגומים, ומילו מצפה ממנו שייכנס להחליף אותו בעסק. כשמורה חדש לספרות בשם רמי (סמולרצ'יק), נכנס לכיתה של אשר, הוא מוצא בו מודל לחיקוי, ולראשונה מצליח לדמיין לעצמו עתיד אחר ממה שאביו הכתיב לו.

מתן יאיר במאי הסרט, הוא תסריטאי, סופר ומורה בתיכון לספרות והיסטוריה. הוא בוגר בביה"ס סם שפיגל ובעל תואר שני במסלול בימוי באוניברסיטת תל אביב. ספרו הראשון "חדר משלו" (2009, טובי) זכה בפרס מהספרייה הלאומית ותואר "עבודה פורצת דרך" ע"י חבר השופטים. את ההשראה לתסריט של הסרט "פיגומים" קיבל מחוויות אישיות שלו מהעבודה עם התלמידים בכיתות אותן לימד.

הסרט הוא קופרודוקציה ישראלית-פולנית, בהפקת "גרין פרודקשנס" (גל גרינשפן ורועי קורלנד) וסרטי יונייטד קינג (משה אדרי ולאון אדרי). הסרט מופק בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, וקרן הקולנוע הפולנית.