גמר אירוויזיון 2017: הסערות, הזוכה והאכזבה הישראלית

פורטוגל זוכה ועוקצת, ישראל הביכה ומתבכיינת, אוקראינה אכזבה ותיענש והישבן שהאיר את אירופה. הנה כל מה שקרה בגמר האירוויזיון 2017

זמן צפייה: 05:38

הגמר ה-63 של תחרות הזמר המסורתית מאחורינו, מלא ברגעים שנרצה לשכוח הן בתולדות ישראל והן בתולדות התחרות. אבל נתחיל בפרטים היבשים.

בתום שידור של 3 וחצי שעות, הבלדה הפורטוגזית של סלבדור סובראל הצליחה לשבור את רצף הכשלונות של המדינה, ולראשונה בתולדותיה כבשה את המקום הראשון וזכתה ב-758 נקודות, כשהיא מדורגת ראשונה הן אצל השופטים והן אצל הקהל האירופאי. ישראל סיימה את התחרות במקום ה-23 עם 39 נקודות בלבד, ואיטליה, שהובילה בטבלאות ההימורים סיימה  במקום ה-6.

[youtube_embed youtube_id='YapnW_zfWJk']

בולגריה הגיעה למקום השני והמכובד עם שיר נפלא שהיה ראוי לזכות, מולדובה והסקסופון המפורסם ממשיכים לככב, בלגיה הפתיעה במקום הרביעי ושבדיה סוגרת את החמישיה במיקום שללא ספק איכזב את המשלחת השבדית.

אבל אם נסכם את התחרות בראייה כוללת, אוקראינה הציגה אירוויזיון פחות טוב מקודמיו. הקטעים האומנותיים שארגנה המארחת היו לא מספיק טובים, התפאורה הייתה מינימלית ולא מרשימה, ולא נרשמה חדשנות בבמה או בהפקה, ושלישיית המנחים היו מביכים מהרגיל עם תסריט מטופש אפילו במונחים של התחרות.

| פורטוגל - עושה היסטוריה

סלבדור עלה לבמה לאחר ההכרזה ההיסטורית ועקץ את תעשיית האירוויזיון ואת מוזיקת הפופ: "אנחנו חייבים בעידן של מוזיקה חד פעמית, מוזיקה בלי תוכן, והניצחון הזה הוא ניצחון למוזיקה שיש לה משמעות. מוזיקה היא לא זיקוקים, היא רגש. אז בואו ננסה לשנות את זה".

[youtube_embed youtube_id='z5VUti3kVIo']

| ישראל - מאכזב ומביך

לא, ההופעה של אימרי לא הייתה מביכה, להיפך. אימרי נתן שואו מעולה לשיר בינוני פלוס, והורגש שהוא נתן את כל כולו. אבל למרות האהדה שקיבל מישראל, הקהל האירופי וצוות השופטים לא התחבר ודירג אותו רק במקום ה-23. השאלה כיצד דורגנו במקום ה-3 בחצי הגמר וצנחנו למקום ה-23 בגמר, היא שאלה טובה שאין לה תשובה קונקרטית.

[youtube_embed youtube_id='ldvY7sQTweQ']

אך הרגע המביך של ישראל הגיע דווקא בחלק של הקראת הניקוד. עופר נחשון, מי שכבר הפך לשם נרדף לתחרות האירוויזיון, התחיל את הקראת הנקודות במונולוג על סיום שידורי רשות השידור: "זו הפעם האחרונה שבה רשות השידור תגיש את הנקודות של ישראל משום שהיא נסגרת אחרי 49 שנה". דבריו של נחשון הובנו באירופה כפרישתה של ישראל מהתחרות השנתית.

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1343' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_tiuoudnd' duration='48']

אז נכון, עתיד השתתפותינו באירוויזיון עדיין לא ברור, מאחר והתאגיד לא כולל את אותם ההסכמים שהיו לרשות השידור עם איגוד השידור האירופי, אך טרם יצאה הודעה רשמית. דבריו של נחשון היו מיותרים וחסרי טאקט שנועדו להמשיך את המחאה של אנשי רשות השידור בפלטפורמה לא רלבנטית, כמו גמר האירוויזיון.

| אוסטרליה - הישבן של אירופה

רגע מביך נוסף נרשם בעת הופעתה של ג'מאלה, הזמרת האוקראינית שזכתה בשנה שעברה והביאה את התחרות לקייב. בזמן פתיחת הקווים, ביצעה ג'מאלה שיר חדש, אך מעריץ אוקראיני החליט לעלות לבמה במהירות, להתפשט ולחשוף את ישבנו לכ-200 מיליון צופים ברחבי העולם. המאבטחים קפצו מיד על המעריץ והובילו אותו החוצה. יאמר לזכותה של הזמרת שהצליחה לשמור על פוקר פייס ולא התייחסה למעריץ שעמד סנטימטרים ספורים ממנה. עדיין לא ברור מה ניסה אותו ישבן לעשות, בין אם מדובר במחאה או סתם מעשה קונדס מטופש.

[youtube_embed youtube_id='2Z2kVZy69MI']

| אוקראינה - צפויה להיענש

הסערה שהתרחשה לפני מועד התחרות עם נציגת רוסיה, אשר לא הורשתה להיכנס למדינה בשל החוק האוקראיני, חוזרת לקבל פוקוס. בטרם תחילת התחרות, נטען כי אוקראינה תיענש על ידי איחוד השידור האירופי, אך טרם הוחלט מה יהיו הסנקציות נגדה. רוסיה לעומתה כבר הכריזה כי הזמרת שנאסר עליה להופיע בקייב, תחזור בשנה הבאה.

עד השנה הבאה בפורטוגל, נוכל רק לקוות שבישראל יסדירו את הבירוקרטיה מול האיגוד האירופי, ושנוכל להמשיך להשתתף בתחרות שהפכה ממזמן לקרן אור של אופטימיות, צבעוניות ופאן טהור.

עוד באותו נושא:

בחנו את עצמכם: כמה אתם בקיאים בתחרות האירוויזיון?