אבודה בהולנד: לאן נעלמה אנוק?

הזמרת שהביאה את הבשורה הפמיניסטית בשנות ה-90 עם "Nobody's Wife" לא הצליחה לשבור את המחסום הבינלאומי וטיפחה קריירה במולדת שלה - ארץ הצבעונים. מתברר, אגב, שהיא עדיין אישה של אף אחד

אנוק
אנוק | צילום: צילום מסך

הזמרת אנוק נכללת לעיתים קרובות ברשימות "וואן היט וונדר". אבל מי שמיטיב לזכור את שנות ה-90 יודע שבעצם הייתה לה סדרת להיטים כאלה. נכון, היא תמיד תיזכר בזכות "Nobody's Wife", להיטה הגדול ביותר משנת 1997 שהקנה לה תהילת עולם וגל של מעריצות פמיניסטיות בחולצות פלנל (בכל זאת, ניינטיז), אך למעשה אלבומה הראשון "Together Alone" היה כולו הצלחה גדולה.

 

 

הכל התחיל בהאג שבהולנד. אנוק נולדה לאם זמרת, כך שהבחירה במוזיקה הייתה טבעית. בצעירותה הצטרפה ללהקת חתונות ואירועים הולנדית בשם "Shotgun Wedding" והופיעה תוך כדי שהיא מחברת שירים משל עצמה. היא לא ממש נהנתה בתחום האירועים כי תמיד נטתה כלפי הרוק. אנוק נישאה לאדווין ינסן, שהכיר לה את חברו המוזיקאי ברי היי. היי האמין בכשרון של אנוק וחבר אליה. הוא כתב איתה את הסינגל הראשון שלה "Mood Indigo". בינתיים הספיקה אנוש להתגרש מבעלה אבל החברות בין השניים שרדה. היא שחררה את הסינגל השני שלה, שאותו כולכם מכירים, והתחילה להופיע בפסטיבלים. הסינגל רץ חזק בטופ המצעדים ההולנדיים ושבר את הקיר הבינלאומי. אנוק הפכה לזמרת מבוקשת ומפורסמת. הקליפ הוקרן בתדירות גבוהה ברשת MTV, בילה חודשים ארוכים בראש המצעדים והאלבום נמכר באלפי עותקים.

 

אנוק הייתה משב הרוח המרענן של התקופה: מגניבה במידה הנכונה, מביאה איתה בשורת שחרור, קול עמוק ומעניין, נגיעות קטנות של רוקנ'רול. היא גם עדכנה עצמה תכופות בכל הטרנדים האופנתיים החמים, ראסטות, ג'קטים צבעוניים של אדידס, והשיא - קישוטי שיניים. לא, גם עליה זה לא נראה טוב, אבל שיחק נפלא עבור תדמית ה"לא אכפת לי מאיך שאני נראית, מעניינת אותי רק המוזיקה" שהיא ניסתה למכור.

 

אנוק החליטה להכות בברזל בעודו חם ומיהרה לשחרר אלבום נוסף, "Urban Solitude", אבל מלבד סינגל אחד הוא לא ממש הצליח. ואז, ממש כשם שבאה היא נעלמה. השאירה אחריה גם את הבלדה המרגשת "Michel", ועוד להיט עצבני "R U Kidding me?" וזהו. לא ממש שמענו ממנה מאז. "Nobody's Wife" המשיך להיות פסקול קבוע בחתונות, מסיבות נוסטלגיה ומכוני כושר, אבל את היוצרת שלו בלעה האדמה. אנוק דווקא פנתה לחברת סוני במטרה להשיג אצלהם חוזה הקלטות. אבל המו"מ לא צלח ואנוק נותרה ללא חוזה. היא חזרה למולדת שלה, בה עדיין הייתה שם חם ופופולרי, והתחילה בסיבוב הופעות לכל אורכה.

 

בשנת 2001 אנוק ניסתה לחזור למרכז העניינים עם אלבום גרסאות כיסוי לשירים ישנים. באלבום השתתפה גם שרה באטנס, סולנית "K's Choice". באותה שנה היא זכתה להשמעות בעקבות גרסאות הכיסוי הללו ואף זכתה בפרס ה"פופרייס". מיד לאחר מכן המשיכה אנוק לעבוד על אלבום רוק כבד, "Graduated Fool" והופיעה איתו ברחבי הולנד. היא זכתה בפרס "נבל הזהב" והתמקדה בהופעות קטנות ואינטימיות. לטענתה, בראיון ל"הוליווד ריפורטר", היא דווקא העדיפה הופעות קטנות ונהנתה מהחיבור הקסום והקרוב אל הקהל.

 

בינתיים הספיקה אנוק להפוך לאמא מגניבה עם קעקועי ענק. כמה מגניבה? ובכן, יש לה שלושה צאצאים מבעלה השני וילד נוסף מהחבר האחרון שגם ממנו נפרדה. היא הוציאה שני אלבומים נוספים, עברה לארה"ב, חזרה שוב מארה"ב ובעיקר הופיעה המון ברחבי העולם. אלבומה הבא, "Live at Gerlredome" תיעד את אחת ההופעות הגדולות והמוצלחות של אנוק ומכר כ-100,000 עותקים. למרות שתחנות הרדיו הבינלאומיות התעלמו ממנה, בהולנד היא הייתה כוכבת ענק, ונהנתה מההערצה המקומית.

 

בשנים 2009-2011 הוציאה אנוק שני אלבומים, והכריזה להפתעת ההולנדים כי היא מעוניינת לייצג אותם באירוויזיון. לא ברור האם זו הכרת תודה אמיתית למולדת שהעריצה אותה תמיד על אף הכשלון מחוצה לה, או סתם ניסיון עיקש לשחזר את ימי ההצלחה. כך או כך, אנוק הנפיקה את הבלדה "Birds" וקיבלה אישור רשמי להשתתף באירוויזיון ללא תחרות מקומית, שיקול שנעשה בעקבות העובדה שמדובר בדמות מוכרת שאולי תצליח לקטוף להולנדים את הפרס אחרי שנים של צחיחות. אם הייתם שואלים אז את נערות הניינטיז ההן, אם היו מדמיינות את הגיבורה שלהן בבלדת סוכר מתקתקה, משתתפת בתחרות האירוויזיון סביר להניח שהן לא היו מאמינות. אבל אנוק התבגרה, ואחרי כברת דרך עמוקה ורצינית מאמינה שזהו מקומה.