רגעי הקסם של "מתים לרגע" נבלעים בתמהיל מופרך ומתיש

העונה החדשה של דרמת המסתורין הישראלית מתחילה קצת צולע עם דגש משמעותי על קו עלילה בדיוני ומקרטע

זמן צפייה: 01:00

חמשת הסטודנטים לרפואה ששיחקו עם המוות וזכו בכוחות על טבעיים חוזרים בעונה חדשה. העונה השנייה של סדרת הטלויזיה "מתים לרגע" החלה והיא נראית הזויה בהרבה מקודמתה כאשר הנרטיב העל טבעי מסתמן כבולט יותר. הפרק הראשון מתחיל בשקופית על המסך הלקוחה מעולם האימה המוקומנטרי סטייל פרוייקט המכשפה מבלייר או  פעילות על טבעית:

"בשנה האחרונה נבחרו חמישה סטודנטים מצטיינים לרפואה לתכנית התמחות חדשנית. במהלך השנה הם ערכו ניסויים לא חוקיים במוות קליני. בעקבות חשיפת הניסויים, הם נחקרו על ידי ועדה ממשלתית חשאית. הועדה דיווחה כי נמצאו אצל הסטודנטים עדויות לכוחות על טבעיים. במהלך הזמן כוחות אלו אבדו".

ואז בום, חמשת הגיבורים בחקירה שנפתחת עם הקלישאה, "מאיפה את רוצה שנתחיל? מהתחלה". אנחנו פחות מדקה בתוך הפרק וכבר נחשפות שלוש הבעיות המשמעותיות של הסדרה. ערבוב ז'אנרים שמרגיש תלוש, רצון נואש להידמות לתכנים אמריקאיים וקלישאות שבהמשך מתגלה כי הן חלק בלתי נפרד מהתסריט. וכל זה קורה לפני שגילינו כי החוקרת הראשית המתשאלת את החמישייה בחדר אפלולי היא אביגיל אריאלי. טוב את זה אני דווקא מחבב, היי אביגלגליג.

באדיבות: Hot
מתים לרגע אנושי. הקאסט

בהמשך מצטרפות שתי בעיות נוספות: חוסר אמון ומשחק מביך של דמויות אורח אבל נדבר עליהן בהמשך. יש לי וידוי. למרות הביקורות  הלא פשוטות שקיבלה הסדרה כבר בעונה הראשונה, אהבתי את המאמץ לעשות סדרת דרמה מסתורית, שלא מסתפקת בנרטיב דרמטי שגרתי אלא מערבת אלמנטים מתחום המדע הבדיוני ויוצרת מתח. אז למה לא להוכיח שגם אנחנו יכולים לעשות אמריקה? הכוחות העל טבעיים שקיבלנו הדמויות יצרו עניין וטוויסט נחמד אבל משהו בדרך הלך והשתבש, ככל שהסדרה התעמקה ברוחות, שדים ובעולם הבא.

עוד ברשת תרבות ובידור:

הסינגל החדש של עומר אדם: "פרדייז"

כך נראים היום האקסים של "חברים"

גל אמיתי מציג את החברה החדשה שלו

דווקא הרגעים הקטנים, בהן בא לידי ביטוי יכולות משחק של השחקנים המצויינים כמו אביגיל הררי המקסימה, עפר שכטר, יובל סגל ועירית קפלן, ביחד עם תסריט ריאלסטי יצרו סצנות אנושיות ורגעי קסם המתעלים מעל הסיוטים של סלבה והביקורים של יסמין בעולם המתים. כך לדוגמא הרומן המסתמן בין עליזה האחות לשרברב החביב אותו משחק מוריס כהן או הסצנה בו באה לידי ביטוי המבוכה של יולה מפרופסור לנדאו יוצרים רגעים טלויזיונים ראויים.

מול סצנות אלו, מוצגת אנטיזה מבאסת במפגש בין הרופאים הצעירים למטופלים אותם מגלמים שחקני אורח כנהוג בסדרות מסוג "אי אר" או "האוס". בניגוד לשחקנים הראשיים המספקים לסדרה חותמת איכות כזו או אחרת, מרגיש שלתפקידים הקטנים לא נתנו תשומת לב ראויה בטקסט או בליהוק. כך בנה של אחת המטופלות מתרגז ומתלהם בצורה פתאומית, קיצונית ולא אמינה על כך שהצמידו לאימו רופאה ערבייה וכשהעובדת הסוציאלית רק מציגה את עצמה בפני הילד שאולי יצטרך את עזרתה הוא סותם את אוזניו, ממלמל ומסתובב ובחוסר אותנטיות שבאה לידי ביטוי מתסריט קלישאתי, דווקא חמוד הילד.

וכמה צפוי היה לראות את דנה (אגם רודברג) נשברת בסוף הפרק לאחר שלא הסכימה לכל אורכו להתמודד עם האבל על שלומי (צחי הלוי). למרות שזה קוסם, לא ניתן  לחקות באופן עיוור את הטלויזיה האמריקאית ולצפות להבריק, למרות שלכל הדמויות יש באופן פלא עיניים כחולות (מישהו השקיע מדי בתיקוני צבע?). כי בעברית הדברים נשמעים אחרת, אי אפשר להתעלם מזה ולפעמים בא למות לקצר יותר מרגע.

השחקנים המצויינים נותנים חותמת איכות לסדרה

אני רק אוסיף שורד פלדמן הצליחה להרים את מיכאל אלוני ולהניח אותו בעגלת סופר. כנראה שנוסף לה כוח על מבלי ששמנו לב.

האם אמשיך לצפות? כנראה שכן. בעיקר כי אני רוצה לראות איך דרור ואסמא יתגברו על המכשולים שיוצרת הזוגיות ביניהם ומה צופה העתיד  ליולה הנהדרת. רק נקווה שהדברים יילכו לכיוון טוב ולא יתבלבלו בתוך ממבו ג'מבו בדיוני צולע.

אם יוצרי "מתים לרגע" יירצו להמשיך לעונה נוספת ושלישית במספר, אשמח. כי אחרי הכל, מדובר בסדרת מקור ישראלית מתוסרטת ראוייה. מה שכן, אמליץ להם להיות יותר "האנטומיה של גריי" ופחות "תיקים באפלה" פוגשת את "יומני הערפד". אנחנו פחות מהוקצעים בז'אנר הזה בארץ ובמקרה הזה כדאי ללכת על בטוח, להתרכז במה שעובד ולקלף את מה שלא. אפשר להכניס איזה שד בדלת האחורית, אני חובב רוחות כמו כל אחד אחר,  אבל כל האווירה המד"בית המקרטעת היא טרן אוף רציני.

"מתים לרגע" החל מהערב ב- HOT3 וב- HOT VOD