תכנית שיקום שכונות: כל מה שרציתם לדעת

לא רק שיפוץ וחיזוק מבנים - קודם כל תכנית של אנשים ושל קהילה. הכל על הפרויקט שנוגע לכולנו

תכנית "שיקום שכונות" היא תכנית אשר החלה בשנות ה-70 במדינת ישראל הצעירה, שקלטה מיליוני עולים מכל העולם בשנותיה הראשונות. את התכנית הוביל ראש הממשלה, מנחם בגין, אשר מטרתו המרכזית היתה טיפול במצוקת הדיור בשכונות החלשות בכל רחבי ישראל, הן על ידי שיקום מבנים פיזי והן על ידי פעילות חברתית ענפה. התכנית זכתה להצלחה והשפיעה על חייהם של תושבי השכונות בכל רחבי הארץ. אולם, במהלך השנים, התכנית הלכה והצטמצמה, עד שבשנים האחרונות כמעט ונעלמה, בגלל היעדר תקציב.

 

שיקום שכונות בקרית אתא
שיקום שכונות בקרית אתא

 

בשנה האחרונה, משרד הבינוי והשיכון החליט להעמיד במרכז את נושא שיקום השכונות, להקדיש לכך משאבים רבים, ולהחיות מחדש את התכנית, תחת השם "שיקום שכונות חוזר", כאשר הפן החברתי עומד במרכזה. כ-40 יישובים בצפון ובדרום הארץ משתתפים בפרוייקט בשלב הראשון.

תכנית "שיקום שכונות חוזר" היא תכנית חברתית, של אנשים, של קהילה, ולא רק של בינוי ושיפוץ. "שיקום שכונות חוזר" היא תכנית המופעלת מתוך התפיסה לפיה כל אחד יכול להצליח כשניתנת לו ההזדמנות על ידי המדינה, וכי התושבים יכולים להניע את השכונה קדימה, ולהשפיע על הקהילה ממנה הם צמחו.

 

שיקום שכונות במעלות תרשיחא
שיקום שכונות במעלות תרשיחא

 

במסגרת השיקום הפיזי משופצים חזיתות ושטחי ציבור, מחוזקים מבנים באזורים ססמיים ומוקמים מרכזי נוער. מלבד השיקום הפיזי בפרויקט, התכנית מעמידה במרכז את הפן החברתי. פעילויות העשרה, סדנאות, קורסי קריירה ועשייה קהילתית -התנדבותית מתקיימים במסגרת התכנית, והם מתמקדים בעיקר בחיזוק הנוער, עתיד השכונה, כדי שהם יהוו מודל לחיקוי עבור הקהילה כולה. אספות דיירים שכונתיות מתכנסות בכל שכונה, כאשר הדיירים הם שותפים מלאים בקבלת ההחלטות הנוגעות לפרויקט, מלווים אותו לאורך כל הדרך ומהווים נציגים בפורומים עירוניים. בסיס התכנית הוא פיתוח המנהיגות המקומית, אשר מהווה שותפה מלאה בחיזוק הקהילה.

 

שיקום שכונות בעפולה
שיקום שכונות בעפולה