פלייליסט גזעי: 10 הלהיטים שעשו את שנת 80'

חנן דרוב, העורך המוזיקלי של הסדרה "שנות ה-80", בחר בקפידה עשרה שירים משנת 80' ובנה לכם פלייליסט מושלם לחובבי הז'אנר, פרק ראשון בסדרה. התקציר בוידאו

זמן צפייה: 02:21

לכבוד העונה החדשה של "שנות ה-80" החלטנו לפנק אתכם בסדרת פלייליסטים של העשור הכי ססגוני וגזעי של המאה ה-20. עשרה שירים מכל שנה, כל אחד עם הסיפור המעניין שלו שאולי לא הכרתם. אז בואו נתחיל בפלייליסט של שנת 1980, השנה בה הצבעוניות של שנות ה-70 התחילה לקבל צורה קצת אחרת.

השירים הגדולים של שנת 1980

1.  Barbara Streisand - Woman In Love

שיר השנה של 1980 במצעד השנתי של רשת ג'. נכתב על ידי ברי ורובין גיב (Bee Gees) שנתבקשו לעבוד עם ברברה סטרייסנד. Woman In Love היה הסינגל הראשון שיצא, שהוביל  לאלבום GUILTY, האלבום המצליח ביותר שלה אי פעם. השיר היה באותה שנה במקום הראשון כמעט בכל מצעד בעולם.

[youtube_embed youtube_id='yhoie_4UQk0']

זהו את כוכבי הקולנוע לפי תמונותיהם משנות ה-80

השקת העונה החדשה של "שנות ה-80": השחקנים מזמינים אתכם להכיר את הדמויות

פרק הבכורה של עונה 3 מחכה לכם כאן

2. Olivia Newton-John & E.L.O - Xanadu

במקום השני במצעד השנתי ברשת ג' היה Xanadu שיר הנושא מעולה מתוך הסרט Xanadu שנחשב לאחד  מחמשת הסרטים הגרועים ביותר שהופק בהוליווד בכיכובה של אוליביה ניוטון-ג'ון (לאחר הסרט גריז) שלימים הפך להיות סרט פולחן. השיר שנכתב על ידי ג'ף לין (Jeff Lynne), סולן להקת E.L.O, זכה גם לליווי קולות שלו. השיר היה הצלחה עצומה באותה שנה ולימים השיר היחיד של הלהקה שזכה במקום הראשון במצעד הבריטי. Xanadu הוא שם של מועדון הלילה בסרט שם שמבוסס על שמו של ארמונו של קובלאי חאן הקיסר, המונגולי מהמאה ה-13.

[youtube_embed youtube_id='LDxcfTm1QTc']

3. Pink Floyd - Another Brick in the Wall

מקום רביעי במצעד של רשת ג' באותה שנה, הוא השני מתוך שלושה חלקים, ששזורים לאורכו של של האלבום הכפול The Wall, אלבום שהפך גם לסרט ועורר הרבה הדים. השיר עוסק בשאלה האם מערכת החינוך היא משתקת ומונעת מהילדים יצירתיות וחופש מחשבה? כך חשב רוג׳ר ווטרס שכתב את השיר הכי מסחרי של פינק לויד, אחד מתוך 500 השירים הטובים בעולם לפי מגזין הרולינג סטון . הקליפ המאוד מפורסם לקוח מתוך הסרט וזכור במיוחד בשל הלעג של מורה לתלמיד שלו.

[youtube_embed youtube_id='HrxX9TBj2zY']

4. Kate Bush - Babooshka

כיכב במקום השישי במצעד ברשת ג', מקום ראשון באוסטרליה ומקום שלישי בצרפת. פירוש שם השיר הוא "סבתא" ברוסית וקייט בוש מספרת שבחרה בשם אחרי שבאופן מקרי פתחה טלוויזיה ושמעה מישהו שר על בבושקה. יותר מאוחר היא פתחה מגזין ונתקלה בכתבה על אופרה בשם בבושקה ולסיום מצאה שלחתול של חבר טוב שלה קוראים בבושקה. אבל הסיפור המעניין מאחורי השיר זה שהוא מדבר על מצבים חסרי תועלת ואיך אנחנו לעיתים קרובות הורסים לעצמנו. מדובר על אשה (בוש עצמה) שבוחנת איך בעלה מגיב למכתבים מבושמים שהיא שולחת לו, כשהיא מתחזה לבחורה צעירה בשם בבושקה.

[youtube_embed youtube_id='6xckBwPdo1c']

5. ABBA - The winner takes it all

במקום השביעי באותה שנה היתה להקת אבבא עם השיר המקסים The Winner Takes it All. השיר נכתב על ידי ביורן אולבאוס (Bjorn Ulvaeus), חבר הלהקה, אחרי פרידה קשה מאשתו זמרת הלהקה אנייטה פלטסקוג (Agnetha Fältskog), פרידה שסירב לקבל. השיר להבדיל משירים אחרים שהוא כתב נכתב תחת השפעת בקבוק של ברנדי. בשנת 2013 הודתה פלטסקוג שזה השיר האהוב עליה ביותר מרפרטואר הלהקה.

[youtube_embed youtube_id='92cwKCU8Z5c']

6.  Lipps Inc - Funky Town

אחד מלהיטי הדיסקו הגדולים ביותר בכל הזמנים. מקום ראשון באותה שנה ב-28 מדינות בעולם. במצעד השנתי של רשת ג' הוא היה במקום התשיעי. השיר נכתב על ידי סטיבן גרינברג שהוא גם מפיק ההרכב (שמקורו במינסוטה, ארה"ב) ובוצע על ידי הזמרת סינת'יה ג'ונסון. השיר שאורכו המלא הוא 7:46 דקות, קיבל תחייה מחודשת בסרט "שרק 2" ונשאר בפלייליסט של כל מסיבת דיסקו עד היום.

[youtube_embed youtube_id='GnodEEnMvC8']

7. Queen - Another one bites to dust

השיר הגיע למקום השניים עשר במצעד השנתי של רשת ג' והוא אחד השירים המגניבים ביותר של קווין, שמזוהה עם ליין הבס המיוחד שנכתב על ידי ג'ון דיקון. הבסיסט הודה שהשיר נכתב בהשראת להיט הדיסקו Good times של להקת Chic. השיר עבר תהפוכות ועורר מחלוקת בין חברי הלהקה שרובם לא רצו להוציא אותו כסינגל, אלא שמה שהיטה את הכף לטובת השיר הייתה דווקא הצעתו של מייקל ג'קסון בסוף אחת ההופעות של הלהקה. השיר היה אמור להיות שיר הנושא של הסרט "רוקי" ובצילומים אפילו השתמשו בו אבל בגלל שלא קיבלו אישור אז סילבסטר סטלון פנה ל-Survivor כדי לכתוב את Eye of the tiger.

[youtube_embed youtube_id='rY0WxgSXdEE']

8. Stevie Wonder - Master Blaster

אחד השירים היפים של שנת 1980 הוא שירו של סטיבי וונדר, שהגיע למקום השבעה עשר במצעד השנתי של רשת ג'. השיר שמדבר על קירוב לבבות ושלום עולמי, נולד בעקבות חזון משותף של סטיבי וונדר ובוב מארלי לפיו הם יביאו  שלום לעולם דרך המוסיקה. הרעיון נוצר במפגש בין השניים  ב-1975 בקונצרט בג'מייקה שם חלקו את אותה במה. מאז הם דיברו על הופעה משותפת גדולה, אך בוב מארלי חלה ושנה אחרי יציאת השיר (כחלק מהאלבום Hotter than July), מארלי נפטר. התוספת Jammin בסוגריים בשם השיר היא מחווה לשירו של מארלי מ-1977, ושם האלבום כולו נלקח מהשורה הראשונה של אותו שיר - Everyone's feeling pretty, it's hotter the July.

[youtube_embed youtube_id='V4n27JuJhXc']

9. Blondie - Call Me

מקום 20 במצעד השנתי של רשת ג', השיר call me נכתב עבור הסרט "אמריקן ג'יגולו" בכיכובו של ריצ'ארד גיר. השיר מדבר על זנות ומלווה בסרט את סצנת היציאה לעבודה של הזונה. את השיר כתב ללהקה מפיק העל ואשף הדיסקו באותן שנים ג'ורג'יו מורודר (Giorgio Moroder) שכתב גם את השיר Hot Stuff של דונה סאמר, Flashdance, נעימת הנושא לסרט "אקספרס של חצות" ועוד מלא להיטי דאנס אלקטרוניים. דבי הארי סולנית הלהקה, דווקא לא הייתה הבחירה הראשונה לביצוע השיר, אלא שסטיבי ניקס, סולנית להקת "פליטווד מק" פשוט סירבה להצעתו של מורודר. השיר הפך לימים ללהיט הכי מצליח של בלונדי בארצות הברית.

[youtube_embed youtube_id='StKVS0eI85I']

10. Air Supply - All out of love

את המקום האחרון במצעד השנתי של רשת ג' תפס אחד השירים הקיטשיים מאז ועד היום של הלהקה המצחיקה שליוותה כל מסיבה בשנות ה-80 במיוחד בריקודי הסלואו במסיבות בית. השיר All Out of Love מספר על אהבתו הנכזבת של זמר שמרגיש אבוד. יש למישהו ממחטות?

[youtube_embed youtube_id='JWdZEumNRmI']

חנן דרוב יחמם את רוד סטיוארט, ביום רביעי 14 ליוני בפארק הירקון