האם המודרניזציה פוגעת באיכות הזרע?

לטכנולוגיה יתרונות רבים, אך יחד איתם היא פוגעת בפוריות הציבור, בבריאותו וביכולותיו הפיזיולוגיות. מה באמת משפיע על פוריות הגבר ומה ניתן לעשות בנושא?

זמן צפייה: 01:05

פוריות נתפסה מאז ומתמיד כחשובה ומכרעת, הן ברמת הפרט והן ברמת הכלל, ובעוד שבעבר בעיות פוריות יוחסו בעיקרן לנשים, כיום מבדילה הרפואה ויודעת לזהות את מגבלות הפוריות גם אצל גברים.

אחת השאלות העולות בהקשר של המודרניזציה היא השפעתה על איכות הזרע ופוריות הגבר. בעוד שבעיות פוריות אצל נשים הן רבות ומורכבות ויכולות להיות משויכות למערכות פיזיולוגיות שונות, מה שקובע את פוריותם של הגברים הוא איכות הזרע.

על מנת לבחון את הסוגיה, חשוב להבין מהם הפרמטרים העשויים לפגוע באיכות הזרע, אמצעי ההגנה מהם והקשר שלהם למודרניזציה או לסיבות אחרות.

ראשית, כל מומחה פוריות מסביר כי שלושה פרמטרים שונים משפיעים על איכות הזרע:

ספירת זרע - בחינה כמותית.
תנועתיות הזרע - בחינת יכולת הזרימה, המהירות והתנועתיות המהוות את יכולתו של הזרע לעשות את דרכו במהירות הנדרשת.
מבנה הזרע - בחינת איכות הזרע.

אולי יעניין אתכם:

בלי תירוצים: איך שומרים על כושר בחופש?

5 דרכים להקל על סטרס

האם קפה באמת מפחית את הסיכון למוות? לא בטוח

לפיכך, כיצד המודרניזציה יכולה לפגוע בכל אחד מפרמטרים הללו?

מחשבים

קיים קשר ישיר בין טמפרטורת הגוף לאיכות הזרע. טמפרטורה אופטימלית עבור הזרע הינה 32 מעלות. העלאת טמפרטורת הגוף באזור החלציים עשויה להעלות משמעותית ולפגוע באיכות הזרע. בין הדברים שעשויים להביא לעליית הטמפרטורה ומהם כדאי להימנע: אמבטיות חמות, ביגוד צמוד, בילוי בסאונה. לאלה אין כל קשר למודרניזציה, אולם גם ישיבה ממושכת ללא אוורור, נהיגה ארוכה או שימוש ממושך בטאבלט או לפטופ המונחים על הברכיים והמפשעה הנם בעלי השפעה על טמפרטורת האזור ולטווח הארוך מביאים לפגיעה באיכות הזרע.

סטרס
צילום: shutterstock

סטרס

סטרס הוא מצב נפשי של לחץ, אשר השפעתו היא פיזיולוגית בנוסף לנפשית. מומחי פוריות קובעים כי השפעת הסטרס על הפוריות היא רבה מאחר והוא מונע זרימת דם חופשית ותקינה לאזור. אין קשר ישיר בין סטרס למודרניזציה אולם יש הטוענים כי אורח החיים הקדחתני שהביאה אלינו הקדמה העלתה משמעותית את מקרי הסטרס והחרדה אצל אנשים.

קרינה

לזיהומים ורעלים ישנה השפעה שלילית על כל מערכות הגוף בניהן על מערכת הרבייה. אלו מביאים לצניחה משמעותית בספירת הזרע ומהווים גורם בולט במקרי אי פריון גברי. חומרי הדברה, קרינה ומתכות כבדות הם בין הגורמים הבולטים המסבים נזק לגוף בכלל ולספירת הזרע בפרט, ואלו קשורים בקשר ישיר למודרניזציה, למערכות התקשורת ולשלל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה שהיא מביאה אלינו.

לצד יתרונותיה הרבים של המודרניזציה אין ספק כי טמונים גם חסרונותיה, אולם מודעות ושמירה על אורח חיים בריא בכוחם להגן על בריאות האדם לצד איכות הזרע וההמשכיות. ייעוץ אישי אל מול מומחה פוריות לרוב יגיע בשעה בה כבר זוהתה הבעיה.

על מנת להקדים תרופה למכה מומלץ להכיר את כל הפרמטרים אשר בכוחם להשפיע על איכות הזרע ולנהל אורח חיים בריא עוד בטרם תגיע השעה להקמת משפחה.

זרע וביצית
צילום: shutterstock

אז מה כדאי לעשות כבר עכשיו?

* הרחיקו מוצרי אלקטרוניקה ממגע ישיר עם אזור המפשעה
* הימנעו מלבישת ביגוד צמוד לוחץ ומחמם יתר על המידה
* התרחקו ממוצרים הפולטים קרינה (מיקרוגל, אנטנות סלולאריות ועוד)

לצד אלה יש לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת:

* הימנעו מעישון ניקוטין או סמים
* הימנעו מאלכוהול (אם לא לחלוטין לפחות שלא באופן קבוע ובמינונים גבוהים)
* שלבו ספורט בצורה מאוזנת באורח החיים. אך מאחר וספורט עשוי להביא גם לתוצאה הפוכה, יש לבחור בסוג פעילות פיזית מתאימה ובמינון שאינו מופרז, בקריאת חומרים או בהתייעצות עם מומחה פוריות.

עוד ברשת בריאות

עכשיו זה מדעי: נשים צריכות שוקולד >> [brightcove_iframe video_id='health-articles-020' autoplay='0' credit='' kid='1_by7ps5x8' duration='51']

אברי גלעד מוטרד מתוחלת החיים המתארכת

שפעת 2017: האם החיסון אכן נכשל?