הידעתם? עובדי היי טק סובלים יותר מפריצות דיסק

פריצת דיסק זהו מצב בו הרקמות בעמוד השדרה נפרצות הרבה יותר מהר ממה שהן מתאחות. מדוע זה משפיע יותר על עובדי היי טק ומה ניתן לעשות בנידון?

פריצות דיסק

היכן נמצא הדיסק ומה זה בכלל פריצת דיסק?

אחד המקומות החשובים והחזקים ביותר שיש בגוף שלנו הוא עמוד השדרה. לעמוד השדרה יש תפקידים רבים בשמירה על יציבות הגוף, במעבר של כל העצבים הכי חשובים מהמוח לשאר חלקי הגוף וגם כמאגר סידן. עמוד השדרה מורכב מחוליות וביניהם יש דיסקים בין חולייתיים. הדיסקים הללו הן רקמות סחוס עבה במיוחד שנמצא בין כל שתי חוליות העמוד השדרה והוא בעצם סוג של מפרק חלק מעביר תנועה אך תנועתו מוגבלת מאוד בעיקר בבלימת זעזועים והעברת אנרגיה מחוליה לחוליה. פריצת דיסק זהו מצב בו הרקמות הללו נפרצות הרבה יותר מהר ממה שהן מתאחות והכאבים עזים במיוחד אך הטיפול בפריצת דיסק בדרך כלל מסתכם בפיזיותרפיה וכדורים.

אולי יעניין אתכם:

בלי תירוצים: איך שומרים על כושר בחופש?

5 דרכים להקל על סטרס

האם קפה באמת מפחית את הסיכון למוות? לא בטוח

מדוע עובדי היי טק סובלים יותר מפריצות דיסק?

• פריצת דיסק היא בעיה שנוצרת מהרגלים ומשגרה בעייתית ולא מחבלה אחת חד פעמית. הדיסק בין החוליות יכול להיקרע אך הוא מתאחה עם הזמן, אך כאשר קצב האיחוי איטי יותר מקצב הקריעה, הבעיה הולכת ונהיית חמורה יותר. לכן כשיש הרגלים של ישיבה לא נוחה מה שיכול לגרום ללחץ על דיסק מסוים, רק בהגעה לשכבות העמוקות יותר ליד העצבים יתחיל האדם להרגיש בכאבים וכשזה מגיע לחוט השדרה עצמו יכולים להיות נזקים חמורים ובלתי הפיכים.

• מסיבה זו בדיוק טיפול בפריצת דיסק נפוץ מאוד בעיקר בקרב עובדים בחברות הייטק ובעבודות משרדיות אחרות. ישיבה ממושכת בעיקר כשהיא לא נכונה על כיסא שאינו אורתופדי עם מנח רגליים לא נכון יכולים לגרום לעומס בעיקר על החוליות התחתונות. אנשים רבים ששומרים על שגרה סטטית ולא פילה יכולים למצוא את עצמם בכאבי גב עזים מאוד בהמשך ואף לסכם את בריאותם.

• עובדי הייטק אינם מתאמצים באופן פיזי במהלך העבודה. לכן אפילו בהרמה של משאות קלים יחסית או בפעילויות שונות שמצריכות תנועה של הגב, הם יכולים לבצע תנועות לא נכונות שיעצימו את הבעיה שמתחילה אצלם.

פריצת דיסק
צילום: shutterstock

שרירי גב חלשים

השרירים בגב משחקים תפקיד משמעותי במניעה של פריצות דיסק. ככל שהשרירים בגב יהיו חזקים יותר כך יהיה ניתן להתמודד יותר בקלות עם הקריעה של הדיסק. לעומת זאת, עודף משקל יוצר מצב הפוך בו הסיכון לפריצת דיסק גבוהה הרבה יותר. טיפול פריצת דיסק בצורה היעילה ביותר היא מניעה שלו מלכתחילה אך לעובדים משרדיים ובפרט עובדי הייטק שרירי הגב חלשים מישיבה ממושכת וחוסר פעילות גופנית כאשר גם האכילה בזמן העבודה לא תורמת למצב.

מהו הטיפול בפריצת דיסק?

רוב האנשים שסובלים מפריצת דיסק לא יזדקקו לטיפול כירורגי. טיפול בפריצת דיסק בדרך כלל מסתכם בכדורים ובאמצעים יותר שמרניים ותוך כמה חודשים הבעיה עמה נפתרת לבד. פיזיותרפיה יכולה לסייע גם במניעה וגם בטיפול בפריצת דיסק כולל הדרכה נכונה כיצד לנוע בצורה נכונה ולהישאר דינמי גם עבודה משרדית מול המחשב. גם טיפול אלטרנטיבי יכול לסייע בהתמודדות כמו למשל דיקור סיני.

עוד ברשת בריאות

עכשיו זה מדעי: נשים צריכות שוקולד >> [brightcove_iframe video_id='health-articles-020' autoplay='0' credit='' kid='1_by7ps5x8' duration='51']

אברי גלעד מוטרד מתוחלת החיים המתארכת

שפעת 2017: האם החיסון אכן נכשל?