חושבים שאתם יודעים לצחצח שיניים היטב? תחשבו שוב

קרוב למחצית מהישראלים סובלים מדימום בחניכיים, אז איך באמת צריך לצחצח שיניים, האם מברשת חשמלית עדיפה ומה הקשר לתפוח עץ וגזר? המדריך המלא לשיניים נקיות

זמן צפייה: 01:16

מסקר חדש שנערך בישראל על ידי מכון "רושניק" עבור "מרידול" (יוני 2017) עולה כי קרוב למחצית מהישראלים מדווחים שהם סובלים מדימום בחניכיים בשעת הצחצוח לפחות פעם-פעמיים בחודש (כאשר 22% מתוכם מדווחים על דימום שמופיע בכל צחצוח פעם בשבוע). הסקר בדק מהן העמדות של הישראלים בנושא בעיות חניכיים והאופן שבו הם מתמודדים עם בעיות אלו.

נמצא שנשים סובלות בשיעורים גבוהים יחסית מדימום בחניכיים בשעת הצחצוח לפחות פעם-פעמיים בשבוע לעומת הגברים. רוב הסובלים מבעיות חניכיים (כאבים / דימום) בטוחים שבעיה בריאותית כלשהי היא הגורם העיקרי לדימום בחניכיים. עם זאת, למרות ש 63% מבינים שדימום בחניכיים מעיד על בעיה רפואית, רק 21% פונים לרופא.

אז איך באמת צריך לצחצח שיניים?

כולם יודעים שצריך וחשוב לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום. אך מומחי מרידול מסבירים כי אחד הדברים החשובים בצחצוח השיניים הוא שימוש במברשת נכונה. חיוני לבחור במברשת שיניים מתאימה, ורצוי כמובן להשתמש במשחה שמכילה חומרים נגד חיידקים שגורמים לבעיות חניכיים. בנוסף, כדאי מאוד להשתמש באביזרים דנטליים המומלצים על ידי רופא השיניים: מי- שטיפה תואמים למשחת השיניים, חוט דנטלי, קסמי שיניים משולשים, מנקה לשון וכדומה.

המברשת המומלצת ביותר היא מברשת רכה. מברשת קשה, לעומת זאת, עלולה לגרום לשריטות באמייל השן ולשחיקת הציפוי המגן. צחצוח אגרסיבי עלול לגרום לנסיגת חניכיים. כמו כן, רצוי להחליף מברשת שיניים כל שלושה חודשים. אם סיבי המברשת מתחילים להתפזר וכבר אינם מסודרים בשורות ישרות, כדאי להחליף מברשת גם בלי קשר לזמנים.

האם באמת מספיק לצחצח שיניים פעמיים ביום?
זהו, שלא. מברשות שיניים, טובות ככל שיהיו, אינן מגיעות לכל המרווחים ונקודות המגע שבין השיניים, ואחוז ניכר מהעששת ודלקות החניכיים מתפתחים באזורים אלה. לכן, חשוב להשלים את הניקוי עם חוט דנטלי, קסמי שיניים רפואיים, מנקה לשון וכדומה. כמו כן כדאי מאוד לעשות גם שטיפות פה, כדי לחסל את שארית החיידקים שנותרו לאחר ההסרה במברשת השיניים, באזורים אליהם המברשת לא תמיד מגיעה.

אחת ולתמיד: מברשת שיניים ידנית או חשמלית?

לדברי רופאי השיניים כשיש מיומנות מוטורית טובה, אפשר לצחצח ידנית, בתנאי שהמברשת היא בעלת סיבים צפופים, רכים ולא בלויים. יתרונן של המברשות החשמליות בכך שאין צורך במיומנות גבוהה, וניתן להשיג איתן רמה גבוהה של הסרת רובד ללא קושי ובקלות.

איך לצחצח שיניים
איך לצחצח שיניים נכון | צילום: shutterstock

איך מונעים בעיות חניכיים?

עששת היא מחלה הנגרמת כתוצאה מפעילות חיידקים שניזונים משיירי מזון שנותר על השיניים. בשפה רפואית קוראים לשכבת החיידקים שמתנחלת על השיניים “רובד חיידקי” או פלאק. כשהפלאק אינו מוסר בצורה יעילה הוא מתגבש לאבנית, ששוקעת על פני השן ועל גב החניכיים, ויכולה לגרום לא רק להיתפתחות עששת, אלא גם לבעיות בחניכיים.

כדי לבדוק האם יש שכבת פלאק על השיניים ההמלצה היא להעביר את הלשון על פני השיניים בצידן הפנימי: אם השן חלקה, סימן שצחצחתם נכון, אם היא מחוספסת סימן שיש פלאק על השיניים.

ההמלצה הראשונה היא לבקר אצל שיננית פעמיים עד ארבע פעמים בשנה. מספר הפעמים המומלץ תלוי בנטייה לייצור פלאק. גם מי שיש להם בעיות בחניכיים או שעברו ניתוח חניכיים כדאי שיבואו בכל שלושה חודשים. אחרים יכולים להגיע פעמיים בשנה, בהתאם להמלצת השיננית.

____

מתי מביאים ילד לרופא שיניים?

9 דרכים להשיג חיוך כמו בהוליווד

____

המלצה נוספת היא לצחצח שיניים פעמיים ביום, בצורה טובה ויעילה, עם מברשת נכונה ומשחה מתאימה ולהשתמש באביזר בין שיני כמו: חוט דנטלי, קסמים או מברשונית בין שינית.

מה עושים כשיש דימום מהחניכיים?

דימום במהלך צחצוח שיניים הוא דווקא סימן שמצחצחים שיניים בצורה יעילה וטובה. אם ממשיכים לצחצח נכון, הדימום יפחת עד שיפסק לגמרי, תוך יומיים או שלושה. אנשים רגילים לרוץ לרופא השיניים כשיש כאבי שיניים, אך למעשה דלקת חניכיים ומחלת חניכיים אינן כואבות. לכן קורה שאנשים מגיעים למצבי חולי קשים, עד כדי אבדן שיניים, מבלי שיהיו מודעים לתהליך שעובר על החניכיים. זו גם הסיבה מדוע כדאי להגיע לביקורת ולבדיקה אצל רופא ושיננית באופן יזום.

טיפ אחרון: אכלו גזר

ידוע כי ככל שהתזונה מתוקה ועשירה בפחמימות, כך תצטבר עליהן כמות גדולה יותר של פלאק. חיידקי הפה אוהבים מאד מזון מתוק. הם מתחברים אליו, ובתגובה מפרישים חומרים שונים, דביקים. וכך נוצר הפלאק. לעומת זאת, מזונות קשים, כמו תפוח עץ וגזר, יכולים לסייע בניקוי והסרה של חלק משכבת הפלאק.

לפני שאתם זורקים את מברשת השיניים לפח, זה לא באמת אומר שמי שאוכל מזונות קשים יכול להפסיק לצחצח שיניים. ממש לא. המזונות הקשים מסייעים בניקוי הפלאק רק בשליש הראשון של השן אבל לא מנקים את מה שמצטבר באזור החניכיים. לכן, המזונות האלה יכולים לעזור במידה מסוימת אבל הם לא פתרון להסרת הפלאק או להפחתתו בצורה משמעותית.

בלי הזרקות: קרם חדשני יעלים את הקמטים

7 מאכלים שיאריכו לך את השיער במהירות

בהריון? מה אסור לך לאכול ולא ידעת עליו

כיצד מזון מזין ואיכותי יכול ליצור מחלות בגופינו?