האם קפה באמת מפחית את הסיכון למוות? לא בטוח

השבוע דווח בתקשורת על שני מחקרי ענק שלפיהם "קפה מפחית את הסיכון למוות". נשמע כמו חדשות טובות לשותי הקפה, אם אכן המחקרים היו מראים זאת

אספרסו, מכונת קפה, בית קפה, קפה
אספרסו, מכונת קפה, בית קפה, קפה | צילום: limpido123RF

מאת: נעם לויתן

עורכי המחקרים עקבו אחר יותר מ-700 אלף איש במשך 16 שנים בממוצע והשוו את הסיכון למוות מסיבות שונות של שותי הקפה לסיכון שבו נתונים אנשים שלא שותים קפה כלל. הממצאים רומזים על קשר כלשהו בין שתיית קפה לבין הפחתת הסיכון למוות, אך אינם מסוגלים להראות קשר סיבתי ברור.

את המחקר הראשון ערכו חוקרים מהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), זרוע של ארגון הבריאות העולמי (WHO), וחוקרים מאימפריאל קולג' בלונדון. הם עקבו אחר יותר מחצי מיליון בני אדם מעשר מדינות באירופה, ששותים סוגים שונים ומגוונים של קפה ושיש להם הרגלי צריכת קפה שונים. הרגלי הצריכה נקבעו פעם אחת על פי שאלון שניתן למשתתפים, אף על פי שסביר מאוד שההרגלים השתנו עם השנים.

אספרסו, מכונת קפה, בית קפה, קפה
אספרסו, מכונת קפה, בית קפה, קפה | צילום: limpido123RF

המחקר השני נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, שעקבו אחר הרגלי שתיית הקפה והסיכון למוות באמריקאים מקבוצות אתניות שונות: לבנים, שחורים, ילידי הוואי, יפנים ולטינים. גם במחקר זה הרגלי שתיית הקפה נקבעו על פי שאלון. חלק מהאנשים ענו על השאלון יותר מפעם אחת בתקופת המחקר, אך חלוקתם לקבוצות לפי הרגלי השתייה נקבעה רק לפי תשובותיהם בתחילת המחקר.

שני המחקרים, שבהם נבדקו קבוצות אתניות שונות במדינות שונות, מצאו שאנשים ששתו כוס קפה אחת ביום היו בסיכון מעט קטן יותר למות מכל סיבה שהיא מאשר אנשים שאינם שותים קפה. הסיכון למוות מסיבה כלשהי של אנשים ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום, היה נמוך קצת יותר מזה של שותי הכוס האחת. נראה שלא משנה איך אתם אוהבים את הקפה שלכם - אספרסו, נטול קפאין או שחור חזק - בכולם נצפה סיכון מופחת למוות.

אולי יעניין אתכם:

5 דרכים להקל על סטרס

כך תשיגו את כל החלבון שאתם צריכים בתזונה צמחונית

כיצד מזון מזין ואיכותי יכול ליצור מחלות בגופינו?

לא ממית, לא מועיל

המחקרים הדגימו תופעה ידועה – אנשים ששותים קפה, במיוחד בכמויות גדולות, הם מעשנים כבדים, ועישון מוצרי טבק מסוכן ביותר לבריאות. ואכן, בתחילה נמצא שככל שאנשים שתו יותר קפה הסיכון שלהם למוות מוקדם היה גדול יותר. רק כשהחוקרים התחשבו בהרגלי העישון של המשתתפים בניסוי, התמונה התהפכה ואז נראה ששתיית קפה מפחיתה את הסיכון למוות מסיבות שונות. עניין זה מציג את הקשיים במחקרים תצפיתיים, שבהם קשה לדעת אם העובדה שנמצא קשר בין שני גורמים פירושה שאחד הוביל לאחר.

קשה לדעת אם העובדה שנמצא קשר בין שני גורמים פירושה שאחד הוביל לאחר | צילום: amazon.com

החוקרים עצמם מזהירים לא למהר להסיק מסקנות. גם אם נמצא קשר כלשהו בין קפה וחיים ארוכים, אי אפשר לפסול את האפשרות שהוא נובע ממקריות, מהטיה כלשהי או מגורם אחר. במחקרים הנוכחיים החוקרים ניסו להתחשב בגורמים המשפיעים על אורך החיים ויכולים להטות את התוצאות, כגון עישון או השכלה. אלא שייתכנו גורמים רבים אחרים שעלולים להטות את התוצאות הנצפות: אולי לשותי קפה יש גורם גנטי משותף? אולי הם עשירים יותר ולכן יש להם גישה לשירותי בריאות טובים? או שאנשים עם בעיות בריאותיות שהם בעלי סיכון מוגבר למוות פשוט מפסיקים לשתות קפה?

אי אפשר להסיק שקפה משפיע על תוחלת החיים

בגלל מגבלות אלו אי אפשר להסיק משני המחקרים ששתיית X כוסות קפה תשפיע על תוחלת החיים שלכם. כל מה שאפשר לומר הוא שהמחקרים מחזקים את העדויות לכך שקפה לא יהרוג אתכם, ואחרי שכבר הראו שהוא אינו מסרטן נראה שחובבי הקפה יכולים להמשיך לשתות אותו בבטחה. לעומת זאת, הוא עדיין עלול למנוע מכם לישון או להפריע בדרכים אחרות, ואני אישית – שלא שותה קפה – לא מתכנן להתחיל לשתות עכשיו. לפחות לא עד שמחקרים יצליחו להראות ששתיית קפה מועילה.

נעם לויתן כותב במכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע

עוד ברשת בריאות