פריצות הדרך בתחום הרפואה שכדאי שתכירו

ענף הבריאות מתחדש באופן קבוע בטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות. קבלו סיכום שנה עם רובוטים, משחק מחשב והסטנט המתכלה

זמן צפייה: 00:44

Multi-Position Chair

המצאה ייחודית שפיתחה אפרת שנהוד-מליחי, מֶרפאה בעיסוק למעלה מ-20 שנה שפיתחה כיסא חכם. במסגרת A3i מאיץ יחיד מסוגו ליזמות בתחום טכנולוגיה מסייעת של ארגון PresenTense. המיזם שנרשם כפטנט, הינו פיתוח טכנולוגי ראשון מסוגו בדמות כיסא חכם, שביכולתו לאסוף נתונים פיזיולוגיים אודות היושב בו ולהתאים את מנח הכיסא ואת הפוזיציה של היושב בהתאם למצבו (למשל: הטיה אחורה אם זוהה לחץ דם גבוה). מטרתו העיקרית של הכיסא החדש היא גם לצמצם את התלות במטפל חיצוני, ובעיקר להגביר זרימת דם ותנועתיות אצל ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות ולכוון את ישיבתם למנח האופטימלי ביותר עבורם באופן שמשתנה מאחד לשני.

Playwork

סטארטאפ טכנולוגי רפואי המשלב טכנולוגית משחקי מחשב אינטרקטיביים במכשירי אימון בעולם השיקום, הריפוי בעיסוק והפיזיותרפיה. המערכת מציעה חווית אימון מהנה ומאתגרת לאנשים העוברים תהליך שיקום באמצעות עזרים החל מגומיות ומשקולות ועד לרצועות TRX ואופניים שיקומיים. התנועה השיקומית שהמטופל נדרש לבצע במכשיר מתקבלת כפקודה ממסך, והיא בעצם זו שמפעילה את הסנסורים של הגיימינג האינטראקטיבי ומייצרת עניין במהלך פעילות גופנית שחוזרת על עצמה, בדומה למשחק מחשב עם משימות. היזמים, שניהם טייסי מסוקים בוגרי חיל האוויר ובוגרי מאיץ היזמות הראשון בעולם לטכנולוגיה מסייעת עבור אנשים עם מוגבלויות ובני הגיל השליש שמפעיל ארגון PresenTense"" בשיתוף עם בית איזי-שפירא.

שילוב טכנולוגית משחקי מחשב אינטרקטיביים במכשירי אימון בעולם השיקום
שילוב טכנולוגית משחקי מחשב אינטרקטיביים במכשירי אימון בעולם השיקום

הארכת יד המנתח

רובוט המשמש לניתוחים לפרוסקופיים ומהווה למעשה הארכה חכמה ליד של המנתח המאפשרת לו לבצע תנועות וירטואוזיות באופן אינסטינקיטיבי לגמרי, במכשיר שקוטרו 5 מ׳מ המוכנס לבטן בניתוח לפרוסקופי ומוחזק בידו של המנתח. המכשיר שפותח על ידי חברה בישראל, Human Extensions, נותן את הפונקציונליות של ״רובוט״ גדול ומסובך במכשיר קטן המוחזק ביד. הוא מאפשר גמישות רבה מאד בהפעלה, עולה שבריר מה״רובוטים״ האחרים המוצעים בשוק ועדיין יש לו שכל ואלקטרומכניקה מתוחכמים מאד המאפשרים ביצוע פעולות שקשה או בלתי אפשרי לבצע בעזרת מכשירי הניתוח הקיימים. את החברה מובילים, מוטי שולב המהנדס, תמי פרנקל ,מנהלת בתחום המדיקל, זיו טמיר איש השיווק והזרוע הרפואית של החברה ד"ר עמיר סולד, מנהל רפואי במרכז לכירורגיה בקבוצת "אסיא מדיקל.

מערכת דה- וינצ'י (Da Vinci Xi)

המערכת היא הפלטפורמה הרובוטית החדישה והמתקדמת ביותר הקיימת היום בעולם, והיחידה כעת בישראל ובמזרח התיכון. מערכת Da Vinci Xi היא דור רביעי של טכנולוגיה רובוטית שנוצרה לאחר 20 שנות ניסיון. ד"ר גל קרן-פז, מומחה בכיר לכירורגיה אורולוגית בקבוצת אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל ובבית החולים איכילוב, מסביר כי בעשור האחרון חלה מהפכה טכנולוגית בתחום הרובוטים. ניתוחים לטיפול בסרטן ערמונית, סרטן שלפוחית וסרטן כליה כבר אינם מחייבים ניתוח פתוח בזכות ניתוח רובוטי בעזרת מערכת "דה וינצ'י" שהוא ניתוח רובוטי פולשני זעיר. המערכת הרובוטית מופעלת מרחוק על ידי כירורג-אורולוג מנוסה, ומאפשרת כניסה לגוף דרך מספר חתכים קטן. המערכת מספקת לרופא תמונה תלת ממדית מוגדלת שמשפרת את יכולת ההבחנה, וגם רמת הדיוק עולה בזכות היכולות המוטוריות המתקדמות של זרועות הניתוח הרובוטי. ניתוחי הרובוט לא רק משפרים את הליך הניתוח עצמו אלא גם את הליך ההחלמה. אך לצד ההתפתחות הטכנולוגית חשוב לשמור על גישה המשלבת אנושיות, הקשבה ושקיפות אל מול המטופל.

תומך המתכלה הראשון בעולם. פריצת דרך בתחום מחלות הלב
תומך המתכלה הראשון בעולם. פריצת דרך בתחום מחלות הלב | צילום: צילום: יח''צ

ה-Absorb של חברת אבוט

ה-Absorb הוא התומך המתכלה הראשון בעולם שהגיע לאחרונה גם לישראל ומהווה פריצת דרך טכנולוגית בתחום מחלות הלב. ה-Absorb פועל על ידי שיחזור זרימת הדם בלב בדומה לסטנט מתכתי, אך הוא מתמוסס בתוך הגוף עם הזמן, בהותירו אחריו כלי דם גמיש יותר, אשר ביכולתו להמשיך בתפקוד ובתנועה טבעיים יותר מפני שהוא חופשי מהסטנט המתכתי הקבוע. Absorb עשוי מחומר בשם polylactide, חומר המתמוסס באופן טבעי, אשר שימושו נפוץ בשתלים רפואיים כגון תפרים מסיסים. המכשיר נקרא תומך (scaffold) כדי להדגיש שמדובר במבנה זמני, בניגוד לסטנט המתכתי, שהינו שתל קבוע

> קללת 2016: למה אנחנו חושבים שהשנה שעברה הייתה מקוללת?