חדשות רעות לצמחונים: חוקרים מצאו "מוח" בצמחים

מחקר של אוניברסיטת ברמינגהם גילה קבוצת תאים בצמחים שמתפקדת כ"מוח" ומחליטה מתי לנבוט

צמחים
אז נכון, זה לא מוח שיפתור משוואות מתמטיות, אבל זה בהחלט נראה שמישהו שם מקבל החלטות | צילום: shutterstock

לצמחים יש שושלת אבולוציונית ארוכה ובלתי צפויה. צמחי הקרקע התפתחו לפני 450 מיליון שנה, הפרחים לא הופיעו עד לתקופת הקרטיקון, והדשא שנמצא בכל פינה בישראל, התחיל לצוץ רק לפני 40 מיליון שנה.

במהלך הזמן הצמחים התפתחו ופיתחו כמה תכונות מדהימות, ולפי מחקר חדש בראשות אוניברסיטת ברמינגהם, "מוח" הוא אחד מהם. אמנם לא מדובר באותו סוג מוח שיש לבעלי חיים, אבל כן במקבץ תאים המתפקדים כמרכז הבקרה של הצמח.

אולי יעניין אתכם:

כך תשיגו את כל החלבון שאתם צריכים בתזונה צמחונית

אתגר החריף: הכירו את הפלפל הכי חריף בארץ

כיצד מזון מזין ואיכותי יכול ליצור מחלות בגופינו?

_____________________________

מסתבר כי מקבץ התאים הנ"ל, שהתגלה כבר בשלביו הראשונים של הצמח, קובע את מהלך החיים של הצמח. באופן מדויק יותר, הוא מחליט מתי לנבוט - החלטה קריטית שכן ההנבטה חייבת להיות מסונכרנת עם מזג האוויר ותנאי הסביבה.

קבוצת החוקרים ערכה ניסוי כדי לבדוק את ה"מוח" מדובר. היא השתמשה בגרסה מהונדסת גנטית של צמח התודרנית הלבנה, הצמח הנחקר ביותר בגנטיקה ובביולוגיה ההתפתחותית, ולפי הניסוי, הצוות הבחין שתאי "המוח" מתקשרים ביניהם בעזרת הורמונים, באופן דומה לתקשורת בין תאי עצב במוח.

צמחים
מסתבר שמקבץ תאים בצמחים מתפקד כמוח | צילום: shutterstock

לפי המחקר, "מרכז הפיקוד" מתחלק לשני סוגי תאים: הראשון מעודד זרעים להישאר רדומים, והשני מעודד הנבטה. התאים הללו מתקשרים ביניהם כדי לבחון מתי הזמן הנכון להתחיל את "תהליך הלידה" של הצמח. אך למה בעצם צריך חלוקה לשני סוגי תאים? לדברי החוקרים כל סוג מחזיק ב"דעה" מתי כדאי לנבוט. רק כאשר שני הצדדים מגיעים להסכמה, תתרחש ההנבטה.

אז נכון, זה לא מוח שיפתור משוואות מתמטיות, אבל זה בהחלט נראה שמישהו שם מקבל החלטות.

עוד ברשת בריאות

מקור