מה זה אוטיזם?

מספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם נמצא בעליה מתמדת וכיום ידוע כי להתערבות מוקדמת חשיבות רבה. אז מה זה בעצם אוטיזם?

זמן צפייה: 01:14

מאת: ד"ר יעל קמחי

המקרים הראשונים של אוטיזם דווחו בשנת 1943, בהם ד"ר ליאו קאנר מבולטימור ארצות הברית תאר עשרה מקרים של ילדים עם קשיים בתחום התקשורתי. הוא הגדיר את אותם ילדים כסובלים מ"אוטיזם של הילדות".

המילה אוטיזם נגזרה מהמילה "autos" ביוונית, שפירושה עצמי. בהמשך אוטיזם תוארה כהפרעה התפתחותית מקיפה, הפוגעת ביכולות של הלוקים בה לקיים אינטראקציה חברתית תקינה עם בני גילם, פגיעה ביכולת תקשורתית ודפוסי התנהגות, פעילות ותחומי עניין מצומצמים וסטריאוטיפים. לאחרונה, שינו את ההגדרה, וכיום מדברים על הפרעה נוירו התפתחותית המופיעה כרצף, ועל כן מוגדרת כרצף אוטיסטי.

בהגדרה העדכנית מדברים על קושי חברתי תקשורתי, הבא לידי ביטוי בקשיים בהדדיות חברתית ריגשית, קשיים בתקשורת לא מילולית לצורך אינטראקציה חברתית, וקושי ביכולת לפתח ולשמר קשרים חברתיים תואמי גיל.

אוטיזם
צילום: shutterstock

בנוסף לקשיים התקשורתיים חברתיים, מתוארים קשיים הבאים לידי ביטוי בדפוס חזרתי של התנהגויות ותחומי עניין מוגבלים. לעיתים קרובות, אנשים עם אוטיזם נוטים להיצמד בצורה מוגזמת לשגרה ולהפגין התנהגויות חזרתיות ואף טקסיות.

אחד החידושים באבחנה החדשה שיצאה בשנת 2013, הינו תאור של תגובת יתר או תת תגובתיות לצד החושי, כמו התנגדות לצלילים מסוימים או התעניינות לא רגילה בהיבטים תחושתיים סביבתיים כמו הרחה או נגיעה מוגזמת בחפצים, משיכה לאורות או חפצים מסתובבים.

מספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם נמצא בעליה מתמדת, ובארצות הברית מדווחים על 1:68 ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ובארץ על 1:100 בממוצע. כיום ידוע כי התערבות מוקדמת משפרת מאד את ההתנהגות המסתגלת של ילדים עם אוטיזם, ועל כן יש חשיבות רבה באבחון בגיל צעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-the-system-season-04-articles-ep-15-promo-thu' autoplay='0' credit='' desc='חמישי (11.5) במערכת' kid='1_ftcr177x' duration='25']

קיימות שיטות וגישות התערבות שנבדקו והוכחו מחקרית כיעילות, ועל כן ההכשרה של מטפלים ואנשי חינוך מוסמכים, היודעים לעבוד עם ילדים אלה, בין אם בפן החינוכי, החברתי, הרגשי או התפקודי הוא קריטי לקידום אותם ילדים.

ד"ר יעל קמחי היא  סגנית רקטור מכללת לוינסקי לחינוך.

בחמישי הקרוב (11.5), המערכת עם מיקי חיימוביץ' חושפת גיבורים אוטיסטים ובני משפחותיהם שבתהליך ארוך ומרגש לומדים לתקשר על ידי הקלדה בתוכנה מיוחדת מותאמת להם, ובכך לראשונה מתגלה עולמם הפנימי. 

המערכת עם מיקי חיימוביץ', חמישי (11.5), מיד אחרי החדשות

>> הטיפול הטוב לאוטיזם: הורות

>> חוקרים: אוטיזם עלול להיגרם מרגישות יתר למגע

המערכת