הסוד לשלום עולמי: נשים

למרות שאנחנו מהוות 51% מהאוכלוסייה, אנחנו לא שותפות למהלכים שישימו קץ לסכסוך הדמים. הגיע הזמן לדרוש לעצב את המציאות הפוליטית בישראל

זמן צפייה: 00:47

מאת: חמוטל גורי

בוידאו: אל תתפשרי על מי שאת | תודה להתאחדות "אילת" לענפי הספורט התחרותיים הלא אולימפיים ול"אתנה"

חלק מהתמורות החשובות שקידם הליברליזם במאה ה-18 היה מאבק להקניית שוויון זכויות מלא לציבור הנשים, שלא נהנה קודם לכן מיתרונות ומזכויות אלו. עצם המושג פמניזם מיוחס לשארל פורייה, סוציאליסט צרפתי מהמאה ה-19 שראה ברעיון שחרור האישה את המפתח לשחרור ושוויון החברה כולה. היו אלה הסופרז'יסטיות בשלהי המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 באנגליה ובארה"ב שפעלו למען זכות הצבעה לנשים והפכו את המושג "פמיניזם" לממשי.

עד לשנות העשרים של המאה ה-20, חיינו בעולם ללא זכויות. לא יכולנו להצביע או להחזיק בנכס כלשהו. הציפייה היחידה הייתה שנשאר בבית, על תקן האם, האישה, המבשלת והמכבסת. במהלך המהפכה התעשייתית, נשים רבות יצאו מהבית והגיעו לערים הגדולות על מנת לעבוד במפעלים השונים, אך תמורת שכר רעב.

הצעות תיקון לחוקה האמריקאית שאמורות היו להעניק לנשים מעמד שווה, הועלו בכל אספות הקונגרס בין 1878 ל-1919, אך נדחו פעם אחר פעם. לא ייאמן, אך רק ב-1920 נוסף לחוקה התיקון התשע-עשרה, המעניק לנשים תשלום שווה למקביליהן הגברים במקום העבודה.

אבן דרך חשובה במסע הזה לצדק, שוויון ושלום היא ההבנה שהאישי הוא הפוליטי
אבן דרך חשובה במסע הזה לצדק, שוויון ושלום היא ההבנה שהאישי הוא הפוליטי

בשנת 1977 הכריז האו"ם על ה-8 במרץ כיום הבינלאומי לזכויות נשים ולשלום בינלאומי. הבחירה לציין את השניים בכפיפה אחת איננה מקרית; כאשר נשים לוקחות חלק שווה ופעיל בעיצוב המציאות הפוליטית הסיכויים לפתרון סכסוכים בדרכים לא אלימות עולים.

דורות של פעילות פמיניסטיות נאבקו למען זכות הצבעה לנשים, זכות להשתתפות פוליטית, זכות לחיות חיים ללא אלימות פיזית, מינית, כלכלית ונפשית, זכות לתעסוקה שווה ושכר שווה, זכות לחיים בכבוד. אבן דרך חשובה במסע הזה לצדק, שוויון ושלום היא ההבנה שהאישי הוא הפוליטי; שהסוגיות המעסיקות נשים הן פוליטיות והמקום לדון בהן הוא במרחב הציבורי.

מה המצב בארץ?
ישראל מדורגת במקום 49 מתוך 144 במדד אי השוויון המגדרי העולמי. על פי הלמ"ס, הפער בהכנסה החודשית הממוצעת בין הגברים לנשים עומד על 31.7% וחלקן של המנהלות מכלל המנהלים הגיע בשנת 2016 ל-34.1%. הערביות בישראל, סובלות מאפליה כפולה: כנשים וכחלק מהחברה הערבית בישראל שסובלת מאפליה מערכתית. שיעור התעסוקה בקרב נשים ערביות נמוך יותר משיעור התעסוקה בקרב נשים יהודיות ושיעור תת התעסוקה בקרב נשים ערביות אקדמאיות גבוה במיוחד.

בשבילנו, אלה העושות ימים כלילות למען צדק, שוויון ושלום, כל יום הוא יום האישה הבינלאומי
בשבילנו, אלה העושות ימים כלילות למען צדק, שוויון ושלום, כל יום הוא יום האישה הבינלאומי

החברה כולה צריכה להיות מחויבת לקידום שוויון מגדרי. ככל שנשים נהנות מיותר שוויון, כך גם החברה יוצאת נשכרת. שוויון מגדרי תורם ליצירה של חברה דמוקרטית יציבה יותר, כלכלה איתנה יותר וקהילות חסונות יותר. משרדי ממשלה, מערכות החינוך, הרווחה והבריאות, המגזר העסקי וגם החברה האזרחית מחויבים כולם להטמיע חשיבה מגדרית ולבחון את פעילותם תוך התבוננות בצרכים ובנכסים הייחודיים לנשים, נערות וילדות. גם לתקשורת ולתרבות הפופולרית יש תפקיד חשוב: האופן בו מוצגות נשים משפיע גם הוא על תפיסתן העצמית ועל האופן בו הן נתפסות על ידי החברה.

המלאכה של יצירת חיבורים בין נשים ובין מאבקים פוליטיים וחברתיים היא מורכבת מאוד. בכל מרחב של אקטיביזם נשי יש גם הרבה "פילות" בחדר, אותן סוגיות מדוברות למחצה של גיל, מעמד כלכלי, לאום, אתניות, מעמד אזרחי, מיקומים חברתיים וגיאוגרפיים.

וכמובן, "הפילה" הגדולה מכולן- הסכסוך הישראלי פלסטיני. כדי לסלק את ה"פילות" מהחדר אנחנו חייבות לדבר עליהן, להישיר מבט אליהן ולומר שהמחלוקות בינינו הן התחלה של שיחה, ולא סופה. תנועת "נשים עושות שלום" שקמה בשלהי מלחמת צוק איתן, בקיץ 2014, היא חלק משרשרת היסטורית מתמשכת השואבת השראה מפועלן של נשים יהודיות ופלסטיניות שניצבו איתנות מול סבבים חוזרים ונשנים של אלימות, הרס וכאב. מה שנשאר יציב וחזק לאורך כל הדרך הוא התביעה להשמיע את הקולות העזים של נשים שדאגתן לעתיד החברה בה אנו חיות וחיים היא דאגה פוליטית לה שותפות נשים ממגוון רחב מאוד של קהילות.

פמניזם

עם זאת, ולמרות שנשים מהוות 51% מהאוכלוסייה, אנחנו עדיין לא שותפות למהלכים שיובילו להסכם מדיני שישים קץ לסכסוך הדמים שגובה מכולנו, גברים ונשים, ילדות וילדים, מחירים קשים מנשוא. אנו תמיד ניצבות על כתפיהן של הענקיות שבאו לפנינו, שסללו את הדרך ברגליהן הנחושות. ואנו חייבות להמשיך בדרך הזו למען הדורות הבאים. בשבילנו, אלה העושות ימים כלילות למען צדק, שוויון ושלום, כל יום הוא יום האישה הבינלאומי. כל יום הוא יום בו נכון וראוי לדרוש להיות שותפות מלאות בעיצוב המציאות הפוליטית בה אנו חיות וחיים.

חמוטל גורי, פעילה בתנועת "נשים עושות שלום" ומנכ"לית קרן דפנה- נשים משתפות פעולה לשינוי

יום האישה הבינלאומי 2017

הילה קורח: "שחרור האישה הוא לא שריפת חזיות"

(תו)בנות הזהב: נשות מגדלי הים התיכון בשיחה על נשים, זוגיות, תרבות וסקס

[brightcove_iframe video_id='health-articles-042' autoplay='1' credit='' desc='' kid='1_r878sjrz' duration='217']

האם לנשים מגיע חופש בזמן מחזור?

בחני את עצמך - איזו אישה חזקה את?

טור מיוחד ליום האישה: "אני קודם כל אישה, אח"כ אמא"

השפיות המובילות מדברות: "הפכתי לשוביניסטית. לא הסכמתי לקבל נשים לעבודה"

פתחו את הרמקולים: פלייליסט נשי מיוחד ליום האישה