שנה בחיי: השנה הראשונה של התינוק

עבור תינוקנו השנה הראשונה לחייו היא משמעותית ביותר. אז מה בעצם מצפה לנו ב-12 החודשים הראשונים? רונית דוייב, עם קורס מזורז לשנה הראשונה

זמן צפייה: 20:42

רק יצא מהרחם, בוכה ומקומט, ובתוך שנה הוא הולך ואוכל בעצמו. עבורנו שנה יכולה לחלוף במהירות ובלי ששמנו לב, עבור תינוקנו השנה הראשונה לחייו היא משמעותית ובכל חודש משהו חדש קורה ובפעם הראשונה. רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק מסבירה מה בעצם מצפה לנו במהלך 12 החודשים הראשונים:

חודש 1: בוקר טוב עולם

התפתחות התינוק מתחילה בהגחתו לאוויר העולם, ולא עוצרת. החודש הראשון לחייו, יוקדש להתוודעות ראשונית לסביבתו החדשה. את אמו הוא מכיר עוד מהרחם, אבל זה הזמן להתחיל לתקשר עם שאר העולם. הסימן הכי חשוב שהוא מסמן לכם הוא רעב. הוא מסמן שהוא מוכן לאכול על-ידי תנועות חיפוש, מציצת אצבעות או אגרוף וחוסר מנוחה. במידה ואת חווה קושי עם ההנקה, כגון כאב בפטמות, אחיזה לא נכונה של השד על ידי התינוק, כדאי לנסות להחליף תנוחות הנקה.

חודש 1: זה הזמן להתחיל לתקשר עם שאר העולם | צילום: shutterstock

חודש 2: מה הוא מנסה לומר לכם

בשלב זה, תינוקכם לא רק אוכל וישן, אלא כבר מחפש את דרכו להסתגל לעולם שמחוץ לרחם. שינה היא דרך אחת בה הם לומדים לארגן את חייהם: כאשר תינוקות עייפים, הם פשוט "מכבים את הסביבה" על-ידי הירדמות. בזמן השינה הם אוגרים אנרגיה למשימה החשובה ביותר שלהם – גדילה. מסרים שמשמעותם "אני מוכן" או "שמח" כוללים עיניים פקוחות, זרועות ורגליים רגועות, וייתכן גם רפלקס אחיזה הדוק סביב האצבע. מצד שני, משחקים, דיבורים או האכלה רבים מדי עשויים להוביל למבטים זועפים, פנייה הצדה או הרחקת המבט, אגרופים קמוצים, חבטות של הזרועות והרגליים, שיהוקים, התפתלות ופליטה. מסרים מסוג זה, המעידים על אי-נוחות, אומרים "נא להאט. אני צריך יותר שקט ושלווה". בחודש השני, אפשר כבר להתחיל להרגילו לטקס שינה.

____

אל תתנו לילדים שלכם לשבת ככה
הגאדג'טים החדשים שכל משפחה חייבת להכיר
אמא משעמם לי! איך מחנכים ילדים להתמודד עם שעמום?
____

חודש 2: אפשר כבר להתחיל להרגילו לטקס שינה | צילום: shutterstock

חודש 3: איך מעודדים פעולות התפתחות?

ידי התינוק פעילות מאוד במהלך תקופה זו, והן פתוחות רוב הזמן. כדי לעזור לו לפתח את שרירי ידיו, שימו רעשן בידו. לאחר מכן, משכו בעדינות את הרעשן. פעולה זו מעודדת אותו להמשיך ולאחוז ברעשן. זה הזמן לעוד פעולות התפתחות: שאו את התינוק בתנוחת "ישיבה" מכורבלת והפנו את תשומת לבו לאורות או לחפצים בצבעים עליזים, נדנדו אותו בכיסא נדנדה, תנו לו לגעת במרקמים שונים, תנו לו להביט במראה והרימו אותו גבוה כדי שיוכל לראות מה קורה סביבו. רוב התינוקות בשלב זה, כבר יודעים להזיז ראשם ולהביט לכיוון שבו הם שומעים קולות. בתוך כל אלה, הקפידו לתת לתינוק זמני רגיעה - כדי לפטפט, לשחק ולחקור את העולם.

חודש 3: הקפידו לתת לתינוק זמני רגיעה | צילום: shutterstock

חודש 4: יש לכם קומיקאי קטן

תינוקכם כבר קומיקאי קטן, הוא צוחק ומצחיק אתכם - עודדו אותו, גלו מה מצחיק אותו, דברו איתו ועזרו לכישורי השפה שלו להתפתח. במקביל, זה הזמן לשים לב לתדירות היציאות של תינוקכם, ולוודא שאינו סובל מעצירות. אם תדירות היציאות, מרקמן הקשה ועוויתות פניו של התינוק בעת שהוא עושה קקי, מסמנים לכם כי כך מדובר, התייעצו עם רופא הילדים.

חודש 4: דברו איתו ועזרו לכישורי השפה שלו להתפתח | צילום: shutterstock

חודש 5: פחד מזרים וצלילים ראשונים

שלבי התפתחות התינוק הולכים ומתקדמים, ועד סוף החודש החמישי, סביר שהוא יהיה מסוגל לשבת בעזרת תמיכה, להעביר חפצים מיד אחת ליד השנייה, להשמיע קולות בני שתי הברות, כמו "אה-גו" ולהשמיע צלילים מצחיקים על-ידי דחיפת הלשון בין שפתיו ונשיפה. לצד המודעות וההכרה ביחס לאנשים מרכזיים בסביבתם, תינוקות מפתחים בגיל זה חוסר אמון ופחד כלפי אנשים שאינם מוכרים להם. פחד זה מאנשים זרים, אשר לעתים קרובות כולל פחד מסבים ומקרובי משפחה אחרים, הוא נורמלי. למרות שפחד זה נעלם עם הזמן ואינו אמור לעורר דאגה, מוטב להציג אנשים חדשים בפני התינוק באופן הדרגתי ומבוקר. זה הזמן להחליט ביחד על גישה לגבי הרדמת התינוק. הורים רבים מעדיפים לתת לתינוק להרדים את עצמו שוב, כאשר הוא מתעורר, ולא לגשת אליו מיד. דברו על כך ביניכם, והתייעצו עם איש מקצוע אם צריך.

חודש 5: זה הזמן להחליט ביחד על גישה לגבי הרדמת התינוק | צילום: shutterstock

חודש 6: חצי יום הולדת שמח, בייבי

מחצית הדרך עד ליום ההולדת הראשון כבר עברה, ולפנינו חודש מרגש במיוחד. התינוק אמור לדעת להתיישב לבדו בחודש זה, והוא ממשיך לקשקש עם הוריו ולהקשיב לדיבוריהם בעניין רב. חרדת הנטישה, שניצניה התחילו להופיע בחודש שעבר - תופסת מקום משמעותי בנפש שלו. זה עלול לגרום להתקפי בכי, התעוררויות תכופות יותר בלילה, וחשדנות מוגברת כלפי זרים. הדרך הטובה ביותר לטפל בפחד זה היא מתוך הבנה ואהדה. כדי לגרום לתינוק להבין כי אתם תמיד מתכוונים לחזור, תוכלו לשחק איתו את משחק ה"קוקו" – עזיבה וחזרה, לפני שהפחד מתגבר. התינוק ישמח מאוד כאשר תחזרו לתחום הראייה שלו. אבל הכיף הכי גדול בחודש הזה, הוא שאפשר סוף סוף להתחיל להכיר לתינוק מוצקים. לא על חשבון הנקה או תמ"ל, כמובן, אלא רק כתוספת, אבל התחילו לשחק עם זה - הכינו מחיות של פירות וירקות, ותנו לתינוקי לטעום בהדרגה, תוך שאתם שמים לב שאין לו תגובות אלרגיות.

חודש 6: אפשר סוף סוף להתחיל להכיר לתינוק מוצקים | צילום: shutterstock

____

איך נגרום לילדים שלנו להתנתק מהמסכים?
שבוע הספר 2017: עלייה במכירת ספרי ילדים
מראש השנה לראש כואב: לוח החופשים הבלתי אפשרי של הילדים
____

חודש 7: השיניים מגיעות, תפסו מחסה

החודש זה אמור לקרות: השן הראשונה תפציע. אז נכון שאצל חלק מהתינוקות זה קורה בגיל 3 חודשים ואצל חלקם בגיל 12 חודשים, אבל הגיל הממוצע לצמיחת השן הראשונה הוא 7 חודשים. החוויה לא תמיד נעימה, היא עלולה להיות מלווה בכאב וחוסר נוחות, ומשפיעה על הלילות של הבייבי - וגם של הוריו. הסימנים לצמיחת שיניים כוללות ריור אינטנסיבי של התינוק ונשיכת ידיו. עלולה להופיע תפרחת בסנטר בעקבות הרוק. זה לא קל - אבל התוצאה, חיוך עם שן חדשה - שווה את זה. תנו לתינוק נשכן מקורר שיוכל להכניס לפיו וכך להקל על הנפיחות בחניכיים ועל הכאב. בינתיים, המשיכו בטעימות המרתקות: לצד מחיות של ירקות, פירות, עוף או בקר; החודש ייתכן שהוא מוכן להתנסות באכילה בכוחות עצמו. לא רק שפעולה זו מציגה בפניו אוכל "של מבוגרים", אלא שהיא גם מאפשרת לו לתרגל את המיומנויות המוטוריות העדינות שלו. הקפידו להמשיך לגוון במזון שאתם נותנים לו, ולשים לב להופעות תגובות אלרגיות.

חודש 7: תרגלו את המיומנויות המוטוריות העדינות שלו | צילום: shutterstock

חודש 8: הלו, לאן אתה זוחל?

הזחילות לא פוסקות - תינוקכם כבר מגיע לכל מקום, במהירות שיא. עודדו אותו לזחול על ידי כך שתחזיקו את הצעצוע האהוב עליו בטווח ראייה, כשהוא מטייל בין רהיטים כדי להגיע אליו. מומלץ בגיל זה, להתחיל לפתח טקס לפני השינה. כ-15 עד 30 דקות לפני השינה עיברו לפעילות רגועה שיכולה לכלול קריאת ספר, עיסוי וטקס קצר של החשכת החדר, שיר קצר. התינוק יצפה לשעת השינה וירגיש נוח יותר להיפרד מכם כאשר תצאו מהחדר. ההורים יכולים להתחלף בהשתתפות בטקסים של לפני השינה. התינוק צריך להרגיש נוח גם עם אמא וגם עם אבא, כאשר כל אחד מהם משכיב אותו לישון. ואם כבר דיברנו על אבא, אז יש מצב שהחודש התינוק יקרא לו בשמו - כלומר יאמר "א-בא". אמא, את לא צריכה להיעלב. ההברות של המילה "אבא" קלות יותר להגייה, וחוץ מזה, הוא לא באמת יודע מה הוא אומר.

חודש 8: אל תעלבי אמא, אבל יש מצב שהחודש התינוק יגיד אבא | צילום: shutterstock

חודש 9: סבתא בישלה דייסה, רוצה לטעום?

התינוק מתכונן לעשות את הצעדים הראשונים שלו, ובינתיים הוא תופס ואוחז בכל מה שנקרה לדרכו. חשוב מתמיד לדאוג לבטיחות הבית, להרחיק חפצים מזיקים כדי שחלילה לא יגיעו לידיו השובבות. גם המוח הולך ומתפתח ואף כישורי השפה - יתכן שהחודש הוא יגיד "מאמא". נצלו את היכולות המוטוריות החדשות שהתינוק מגלה, גם בזמן ההאכלה. תנו לו להחזיק ביד מאכלים שונים, כמו למשל חתיכת בננה קטנה, פרוסות לחם, פסטה מבושלת או קרקרים לתינוקות. המשיכו לעבוד איתו: הקריאו לו סיפורים תוך שאתם מצביעים על שמות החפצים המוזכרים בהם, ועבדו על קואורדינטות עין-יד, במשחקים כמו "קוקו" ו"סבתא בישלה דייסה".

חודש 9: נצלו את היכולות המוטוריות החדשות שהתינוק מגלה | צילום: shutterstock

חודש 10: מי מפחד מחרדת נטישה?

בגיל 10 חודשים, התינוק מתעניין יותר ויותר בסביבתו - הוא יוצר אינטראקציות עם זרים יותר מפעם, ונהנה מהמגע עם הסביבה. עודדו אותו להמשיך, קחו אותו למקומות חדשים והציגו בפניו את העולם. הוא ישמח להפגין את יכולותיו החדשות: הוא כבר יודע לומר "אמא" ו"אבא" - ולהבין את המשמעות, ללכת ולעמוד תוך תמיכה באדם או רהיט, להתלונן כאשר לוקחים ממנו צעצוע, ואפילו לשחק משחקי ידיים ולנפנף לשלום . המשיכו לעבוד איתו על חרדת הנטישה שלו. דרך אחת לכך, היא לתרגל פרידות - השאירו אותו עם מישהו בחדר אחר לפרקי זמן קצרים. התינוק ילמד שהכל בסדר כאשר אינכם נמצאים לידו וכי אתם תמיד חוזרים אליו.

חודש 10: המשיכו לעבוד איתו על חרדת הנטישה שלו | צילום: shutterstock

חודש 11: בית מאובטח לתינוק נמרץ

בשלב זה, תינוקכם כבר יודע לשתות מכוס, לומר מילה נוספת חוץ מ"אבא" או "אמא", וממשיך ללכת כאשר מחזיקים בידו האחת. הטיולים שלו בבית, תוך שהוא נשען על רהיטים, הופכים למסוכנים - ייתכן שהעמידה תגרום לו הנאה רבה כל כך עד שהוא לא ירצה לשבת. הוא ירצה לעמוד בכיסא הגבוה ובאמבטיה. תופתעו למצוא אותו מנסה לטפס במדרגות מבלי לדעת איך לרדת בחזרה. זהו הזמן המתאים לבדוק מחדש את אמצעי הבטיחות: יש לוודא ששערי הבטיחות ומחסומים אחרים, גבוהים ויציבים מספיק ומונעים לחלוטין את מעבר התינוק. יש לוודא גם כי הם הותקנו כראוי וכן שכל הקצוות מעוגלים ואינם מסוכנים. יש להרחיק רהיטים נוקשים בעלי קצוות חדים מאזור המשחקים של התינוק, להנמיך את המזרן במיטה כדי שהתינוק העומד לא יוכל לזחול או ליפול החוצה, לשמור חומרים רעילים (לרבות מוצרי ניקוי לבית) בארון גבוה ונעול, וכמובן להשגיח עליו בסביבת מים.

חודש 11: זהו הזמן המתאים לבדוק מחדש את אמצעי הבטיחות בבית | צילום: shutterstock

חודש 12: מתכוננים ליום הולדת ומכירים חברים חדשים

מזל טוב! זהו חודש יום ההולדת שלכם, ואיזה יום הולדת מרגש הוא הראשון. לקראת סוף השנה הראשונה, הטיפול בתינוק יהיה מעט קל יותר. ראשית, אתם מכירים אותו טוב יותר. בנוסף, כבר עברתם צמיחה של כמה שיניים, הצינון הראשון והפריחה הראשונה – הדברים שמעוררים דאגה בקרב הורים חדשים. החודש, התינוק עשוי להפתיע אתכם בהתפתחות מואצת. הוא עושה את הצעד הראשון בכוחות עצמו, אומר מילים נוספות פרט ל"אמא" ו"אבא", מדבר במשפטים ב"שפת תינוקות" ומחקה פעולות שאתם מבצעים. זה הזמן להפגיש אותו עם תינוקות נוספים - הם כנראה לא ישחקו ביחד אלא זה לצד זה, אבל השהות באותה סביבה יועיל לתחושת הביטחון שלהם.

חודש 12: זה הזמן להפגיש אותו עם תינוקות נוספים | צילום: shutterstock

נכון או לא נכון? עושים סדר במיתוסי הריון בקיץ

איך באים הורים לעולם?

בהריון? מה אסור לך לאכול ולא ידעת עליו