ספארי אינו פינת ליטוף: 16 טיפים למטייל החכם

פגשו אותם רק בסיבה הטבעית וזכרו שסלפי עם חיות בר אינו מומלץ: כך תייצרו סביבה טובה יותר

זמן צפייה: 00:55

מאת: רונית הרשקוביץ

שנת 2017 הוכרזה על ידי העצרת הכללית של האו"ם כ"שנת תיירות ברת קיימא", מתוך הכרה בפוטנציאל העצום הגלום בענף התיירות, המהווה כ-10 אחוז מהתמ"ג העולמי, לטיפוח צמיחה כלכלית, שילוב חברתי, והגנה על המורשת הטבעית והתרבותית.
הכוונה היא ליצור תיירות המתחשבת ומשפיעה באופן חיובי על הסביבה, החברה והכלכלה המקומית, מתוך רצון להיות בני אדם טובים יותר, אחראיים יותר, ולהעניק את כל השפע והיופי שיש לעולם להציע, גם לדורות הבאים. השלב הראשון והחשוב ביותר בתיירות אחראית היא בניית הטיול או החופשה, תוך המתמקדות ביעדים וספקי תיירות הידועים בגישתם החיובית לתיירות ברת- קיימא.

להלן מספר המלצות וטיפים לתייר האחראי, שאפשר להתחיל ליישם כבר בחופשה הקרובה:

פגשו בגלגל החיים: פגשו את החיות רק בסביבה הטבעית שלהם. צאו לספארי רכוב, ספארי שייט, שייט לווייתנים, ואפילו ספארי הליכה, אבל הקפידו תמיד לשמור מרחק מתאים ולכבד את החיות.

פגשו את החיות רק בסביבה הטבעית שלהם | צילום: צילום מתוך הסרט Blood-Lions

שחו עם הדולפינים בים הפתוח: יותר ויותר אנשים מגלים מודעות לשמירה על אורח החיים הטבעי של החיות, בשטח הפתוח, בטבע, ובוחרים להימנע מלממן מופעי חיות וקרקסים, אשר מחזיקים את החיות בשבי בתנאים מחפירים. לעיתים קשה לוותר על מופע קופים מרקדים או רכיבה על פילים אבל השמירה על איכות החיים של החיות מצדיקה את זה.

אל תפחדו לשאול שאלות: טובת החיות נמצאת לנגד עיניכם, וודאו שכך גם השמורה בה אתם מבקרים. ערכו חיפוש קצר באינטרנט על המקום והאנשים המפעילים אותו והימנעו מאנשים ומקומות שיש להם קשר לצייד או הרבעה של חיות בר בשבי.

העצימו את המקומיים: המדריך שלכם, הנהג שלכם ונותני השירות עובדים קשה כדי להשאיר אתכם עם חיוך. כבדו אותם והשאירו גם אותם עם חיוך על ידי יחס הוגן. בשווקים, קנו מוצרים שיוצרו על ידי התושבים המקומיים.

התנדבו בעיניים פקוחות: אם בחרתם להתנדב, בררו פרטים על המקום. אל תסתפקו במיקום כללי כמו "סמוך למפלי ויקטוריה", אלא בקשו לשמוע באיזה חווה או שמורה. וודאו שהחיות נמצאות במקלט או החווה לצורך תהליך שיקום ושחרור לטבע ולא בכדי לבלות חיים שלמים בשבי. דעו שלמקום התנדבות לגיטימי אין מה להסתיר.

עקבו אחר הכסף: בשמורות באפריקה תידרשו לשלם על מחיה בסיסית וסכום סמלי לתחזוקה של החווה בלבד. אם נדרשתם לשלם אלפי דולרים על ההתנדבות עצמה, יש מקום לחשד שהכסף הוא המטרה ולא בעלי החיים.

תהיו ישראלים: במובן החיובי של המילה. אנחנו אנשים שלא פוחדים להביע את דעתם. היו אתם הקול של המסר החיובי, האחראי ואל תפחדו להימנע או להצביע על פעילות לא לגיטימית שנעשית בסביבתכם.

שאלו את עצמכם: האם הפעילות שלי מזיקה לחיות? שאלה זו ראוי שתעמוד בראש מעייניכם, תמיד. פעמים רבות, אנשים מחפשים חוויה משמעותית באפריקה ורוצים להרגיש את בעלי החיים האפריקאים הכי קרוב שאפשר. אם אנחנו באמת אוהבים את בעלי החיים, נקפיד לקחת חלק בפעילות ששומרת על המורשת התרבותית והאקולוגית ונמנע מלקחת חלק במעגל של גידול אריות בשבי למטרת צייד או בידור וסחר באברים של בעלי החיים למטרות נוי.

ספארי אינו פינת ליטוף: מגע קרוב בין בני אדם לחיות בר הוא נורת אזהרה משמעותית ביותר. זה אף פעם לא תמים. לא אריות, לא גורי נמרים, לא פילים. לחיות הבר אין שום צורך להתחבק איתנו, להצטלם איתנו או לצאת איתנו לטיול רגלי. חיות בר מבוייתות או גורים כנועים הם לעיתים תוצאה של ניצול וטיפול באלימות כלפי החיה.

סלפי עם חיות בר: לא מומלץ | צילום: צילום:shutterstock

סלפי עם חיות בר – ממש לא מומלץ: אם מצאתם התנדבות לגיטימית ואחראית, תזכרו שעשיתם את זה למען ההתנדבות ולא למען התמונה. אל תעלו סלפי עם חיות בר לרשתות החברתיות. מי שלא מכיר את הנושא כמוכם, ולא יודע לבדוק, עלול לפול קורבן לתעשייה נוראית של ניצול בעלי חיים בעבור בצע כסף.

רכיבה על פילים – לא בבית ספרנו: למה? מכיוון שפיל מאולף הוא פיל שמגיל צעיר השתמשו באמצעים אלימים נגדו כדי לגרום לו לציית. ואנחנו, אוהבים את הפילים שלנו בתרועות של שמחה וחופש.

ותרו על שרשרת השנהב: או על ארנק מעור תנין, פנינים שנלקחו מהים ומעיל מפרוות נמר. אמנם זה כבר קרה, אבל כשאתם קונים אתם מייצרים ביקוש שמבטיח כי הדבר ימשיך להתרחש.

קופים אוהבים בוטנים? נכון, זה מהטבע. אבל האכלה של חיות הבר גורמת להם לאגרסיביות ומפחיתה את החשד הטבעי הבריא שלהם מבני אדם.

התרחקו ממקומות בהם שלט הכניסה "Enjoy hands on work with captive bred lions": חוות המזמינות אתכם ללטף ולחיות יחד עם אריות בשבי עוסקות במקרים רבים בהרבעת אריות לצרכי צייד. הסיפור אותו מוכרות החוות הללו הוא "הצלת האריות מהכחדה", כאשר במציאות גדלים האריות בשבי בשביל בצע כסף בלבד.

גורים "יתומים"? כמעט בלתי אפשרי לשחרר חזרה לטבע בעלי חיים הגדלים בשבי, במיוחד אם הם באים במגע עם בני אדם. כושר ההשתלבות וההישרדות שלהם נפגע, והם כמעט לא שורדים. בשבי, ההפרדה של הגורים המקסימים מאימם בדרך כלל אינה טבעית ונועדה כדי להרביע שוב ושוב את האם. לכן, חשוב לוודא שהמקום בו בחרתם להתנדב עוסק באמת בשיקום או הצלה ולא מהוות גן חיות פרטי במסווה של "מחסה לגורים יתומים".

*רונית הרשקוביץ, קונסולית הכבוד של זמביה בישראל ומנכ"לית "ספארי קומפני" תשיק את מועדון המטיילים The Tribe - מובילים תיירות אחראית ותארח את פיפה הנקינסון מפיקת הסרט התיעודי Blood Lions שיוקרן לראשונה בישראל, ב- 8 ביולי 2017 , בסינמטק תל אביב

החופשות החמות של הקיץ עכשיו אצלנו בפייסבוק