מה עושים בשבועות? 8 סיורים טעימים שאסור לכם לפספס

האם ידעתם שהפרה הישראלית היא שיאנית העולם בייצור חלב? לכבוד החג הלבן אנחנו מצדיעים למיטב המחלבות ברחבי הארץ. בואו

זמן צפייה: 01:21

ושוב שבועות, ושוב יצאנו למלא את הטנא בגבינות ביכורים רכות וקשות אותן ליקטנו במחלבות, דירים ורפתות תיירותיות. על הדרך לטפנו גדיים בני יומם, התנסינו בהגמעת עגלים, האכלנו פרות דשנות ופרגנו להן עם מסאג' רובוטי. וגם, השכלנו בקצת מספרים ונתונים (שקבלנו ממועצת החלב) לשחק בהם טריוויה בדרכנו מהצפון לדרום. למשל, שהפרה הישראלית היא שיאנית העולם בייצור חלב; שבארץ יש 774 רפתות; שרפת העמק, בקיבוץ יפעת, היא הגדולה בארץ ומונה 1160 חולבות; שעדנה, שפרה, יוכבד, ושאר חברותיהן הפרתיות ברחבי הארץ, הניבו השנה  1.5 מיליארד ליטרים חלב, בעוד הצאן הסתפק במספרים 'צנועים' יותר - 9.7 מיליון ליטר חלב כבשים ו-14.2 מיליון ליטרים חלב עזים. אז איפה היינו?

רפת רובוטית, מושב אבני איתן

הרפת של משפחת עסיס צעדה לפני שנים אל עולם הקדמה והייטק והפכה לרובוטית. לא, זה לא שהרובוטים החלו להניב חלב, אלא שבחסות הטכנולוגיה כל העבודה, כמעט, נעשית באופן אוטומטי וללא מגע ידיהם. עם השנים נראה שהפרות התאהבו ברובוט האדום והן ממהרות להתייצב אצלו באופן עצמאי פעמיים-שלוש ביום, גם שעטיניהן כבר מרוקנות. הן נכנסות למסלול החליבה ובסופו, הן יודעות, יזכו לצופ'ר המיוחל, עיסוי מענג לגופן וליטוף וחיטוי של עטיניהן הורדרדות.

מלבד הסיור ברפת, והגמעת העגלים, מוקרן סרטון המציג את סיפור המשפחה ואת התפתחות הרפת מהיותה ידנית ועד לחליבה הרובוטית.

ומה בחג? חביצת חמאה, הכנת שוקו, שעשועי חשיבה בהשראת הפרות, פעילות "לילה טוב" ברפת וטיול במפל השחור ובמפל הלבן הסמוכים לרפת I לפרטים:050-4060311, 04-6763563 , ולא בשבת

פעילויות מיוחדות לילדים בשבועות. רפת רובוטית, מושב אבני איתן | צילום: צילום: תיירות גולן

שביל החלב - משק קורלנדר, מושב בית הלל

במשק של משפחת קורלנדר יש רפת נחמדה וידידותית שמזמינה לעבור בין תחנות חייה של הפרה במסגרת סיור חווייתי. המסלול מתחיל אצל העגלים שרק נולדו, ממשיך ליונקיה, שם אפשר ללטף להגמיע את העגלים הגדולים יותר בבקבוקים משל היו תינוקות. בהמשך עוברים אצל אמהותיהם הדשנות, לומדים על חייהן, מאכילים אותן במספוא, מתנסים בחליבה ושומעים את סיפורה של משפחת הרפתנים הוותיקה.

השנה השיקה המשפחה גם מחלבת בוטיק ומתנובת החלב של פרותיהם הם מגבנים מגוון גבינות, אותן תוכלו לרכוש ולהכניס לטנא, ולהוסיף גם פירות וזיתים שהם מגדלים ושמן אורגני שהם מייצרים במשק.

ומה בחג? הכנת שוקו, סדנת גבנות לילדים שבה ילמדו לגבן להם גבינה גם בבית, ושכשוך בנחל שניר הסמוך לרפת I לפרטים: 052-4585058

רפת ידידותית שמזמינה לעבור בין תחנות חייה של הפרה במסגרת סיור חווייתי. משק קורלנדר

מי ומו – משק קרמר, יבנאל

הרפת של משק קרמר כבר חגגה 100 והיא בין הראשונות והוותיקות בארץ. ראשיתה של הרפת עם עמנואל קרמר שהחזיק כמה פרות כדי לפרנס ולהאכיל את המשפחה, והמשכה עם שלושת בניו שהתרחבו, גדלו והקימו רפת שהיא גם תיירותית לתפארת. המשפחה הלכה עם הקדמה ופתחה רפת שנייה, רובוטית והייטיקיסטית, ומרתק לראות את התנהלותן של הפרות עם עולם הטכנולוגיה, וכן את הקפדתו של המשק באיכות המזון שהוא מגיש למפונקות.

הביקור במשק כולל סיור מודרך בעקבות הפרה והחלב, התנסות בעבודה, הגמעת העגלגלים הקטנים ומסתיים בגיבון גבינה. בנוסף, ולשמחת הילדים, הולכים לבקר את סנדי, אדר וסקרלט הסוסות, ומלטפים ארנבים בפינת החי.

ומה בחג? תערוכת כלים חקלאיים, חבילות חציר, פעילות ברפת והפתעות מתוקות.

מתי? 31.5 ,  מ-10:30 I לפרטים: 04-6708141

טבע עז, מושב בן עמי

רותם בוקר-מיכאלי היא בחורה צעירה שמנהלת עדר של 400 עיזים לבנות ומתוקות. הדיר הוותיק הוקם ב-1949 ורותם היא הדור השלישי שנכנס לעניינים. הדיר הוא מהיפים והמטופחים שראינו ועם כניסתה אליו כל הגדיים והעיזים מדלגים בשמחה ופוצחים בתרועה מהההה לכבודה. בדיר נערכים סיורים חווייתיים להכרת עולם העיזים, במהלכם אפשר ללטף גדיים וטלאים שובבים, להגמיע בבקבוקים את אלה שרק נולדו, להאכיל את העיזים שאוהבות לזלול עשב וללקק את כפות הידיים, ולהתנסות בחליבה ידנית במכון החליבה.

מה בחג? סיור בדיר, הכנת גבינות, קטיף ירקות בגן הירק הביו-אורגני והכנת מנה מפתיעה, משחקים, יצירה, דוכני אוכל, שתייה וגבינות, ואפשרות לפיקניק על הדשא. 27.5, 30-31.5 , 10:00-15:00 לפרטים: 077-9964465

400 עיזים לבנות ומתוקות מחכות שתבואו לחגוג איתן. טבע עז, מושב בן עמי | צילום: צילום: אריאלה אפללו

חנן הגבן, מושב חרות

הרומן של חנן סופר עם גבינות התחיל במקרה, בהשראת ספר מתכונים שקרא. נסע להביא לו חלב מדיר העיזים, ניסה וניסה, הצליח, התאהב ומשם הכל היסטוריה טעימה בניחוח גבינה בשלה.

המגבנה, כמו שהוא אוהב לקרוא לה,  ממוקמת בלול, לשעבר, בלב מטע האבוקדו, שם הוא מגבן גבינות כפריות מחלב בקר, עיזים, וכבשים. את הגבינות הוא מייצר בשיטות מסורתיות ועתיקות, כפי שייצרו לפני מאות שנים 'מחלב טרי-טרי שנחלב ברפת ובדיר. בתאום מראש תוכלו להגיע ולבקר אותו, לשמוע את סיפורי הגבינות שלו ולראות את תהליך החליבה והכנת הגבינות.

לצד המגבנה פתח חנות קטנה ובצל עצי האבוקדו הוא מגיש ארוחות בוקר אנינות המתבססות על גבינות המשק ועל הירקות שהוא מגדל בגינת הירק הצמודה. כטוב ליבכם בגבינות תוסיפו גם יין וקבלתם חוויית חג כפרית משל הייתם במחוזות טוסקנה, למשל. לפרטים: 053-5335444

שירת רועים, קיבוץ לוטם (משגב)

מיכל מור-מלמד למדה את תורת הגבנות בשוויץ, עבדה שם קצת, שבה לארץ ופתחה מחלבה. מיכל מתמחה בגיבון גבינות עיזים וכבשים בסגנון מוצ'לי, ולנסי, מנצ'גו ופקורינו, אותן היא מייצרת בשיטות מסורתיות, ולהן העניקה שמות של מקומות הסובבים את המחלבה – "עמק המעיינות", "עין מודע" ועוד. גבינותיה המצוינות כבר גרפו מדליות כסף וזהב בינלאומיות והחודש היא תטוס לייצג את ישראל במונדיאל הגבינות שיתקיים בעמק הלואר.

לפני מספר כחודשיים היא השיקה את המחלבה החדשה שלה, ואת מרכז המבקרים, בו ניתן לראות את תהליך הייצור ואת והבשלת הגבינות מבעד לחלונות הגדולים. אפשר לקנות פלטת גבינות במקום ולשבת ולזלול אותן בחוץ, מול הנוף.

מה בחג? הפנינג יצרנים ויוצרים עם גבינות צאן, יין, בירה ואומנים (31.5,  10:00-17:00) ובהמשך גם סדנאות גבינה מקצועיות. בנוסף פתוח עד 3.6.17 מ-10:00 ועד השקיעה. לפרטים: 052-2548052

אפשר לקנות פלטת גבינות במקום ולשבת לזלול אותן בחוץ, מול הנוף. שירת רועים, לוטם | צילום: צילום: מתן שגיא

משק הצאן מחלבת צאלה, מושב עין הבשור

למשפחת נבו 4,600 דונם של חווה חקלאית המתמחה בגידול תפוחי אדמה ליצוא ועדר כבשים לבשר. כאשר הבת צאלה חזרה עם משפחתה לגור בחווה הקימה עם אמנון, בעלה, דיר כבשים מגזע האווסי, הידועות באיכות החלב המשובחת שלהן. בהמשך היא למדה גבנות ופתחה מחלבת בוטיק בצמוד לדיר. במחלבה היא מגבנת צפתיות בטעמים, כדורי גבינה, קממבר, גבינות קשות, יוגורטים ומעדני חלב. בצמוד למחלבה פתחה גם חנות ואתם יותר ממוזמנים לבקר אותה בחווה, לקנות כמה חריצים טובים, או להזמין ארוחת בוקר, ולהתנחל מול נוף הנגב. ואפשר גם להצטרף לסיור מודרך במשק הצאן.

ומה בחג? יריד גבינות, פסטות ושאר מטעמי חג (30.5), הפנינג משפחתי עם סיורים מודרכים בחווה, הכנת סלי ביכורים, רכיבה על פוני, גיבון גבינות, אפיית פיתות, ארוחות בוקר וסלי פיקניק (30.5-3.6), מופע ג'אז, גבינות ויין (2.6, 19:30) לפרטים: 077-7295712

מחלבת צאלה | צילום: צילום: טל גליק

מחלבת עפאים, מושב עידן

האחים ינון והדיי עפאים  (ענפי העץ) הם הבעלים של משק לחקלאות אורגנית בת קיימא, שהוקם מתוך תפיסתם לאקולוגיה יישומית. המשק ממוקם בלב הערבה שם הם מגדלים מטעי מנגו, עגבניות ועיזים אלפיניות מג'ונג'נות ותוססות. האלפיניות רועות מעל נחל עידן, אוכלות אספסת מיוחדת ומספקות חלב אורגני משובח לייצור היוגורט והגבינות המעולות שהם מייצרים. לצד המשק פתחו מחלבה בה מגבן ינון גבינות ייחודיות ואנינות ובהן קממבר עטופה בעלי גפן, קממבר שנשטפה בערק, גבינת טום שנטבלה בברנדי,  קרם פרש מעודן ועוד רבות וטובות.

ומה בחג? בתיאום מראש תוכלו להזמין סיור חוויתי במשק, במטעים ובחממות, להצטרף לסדנת גבינות ולקנות לכם מבחר גבינות,

לשבת בצל הסככה ולהתענג על האוויר, הנוף והאלפיניות שמשתעשעות בדיר הצמוד.

לפרטים: 052-4260779

עוד ב-Mood

יקבים וגבינות: סיור קסום בגליל. צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-activities-010' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_htq4w6qx' duration='1929']

קופצים לבריכה של הטבע: טיול בעין לבן. צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-009' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_802ca1dg' duration='1929']

המפל הנסתר: איפה תוכלו ללכת על המים?

[brightcove_iframe video_id='mood_article_323' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_kj8l8dik' duration='1929']

החופשות החמות של הקיץ עכשיו אצלנו בפייסבוק