מחוף לחוף או במדבר: טיולי סגוויי אקסטרים בארץ

לסגווי העירוני נולד אח קטן, אבל חזק יותר, שייקח אתכם לטיולי שטח בלב הטבע מבלי להתאמץ, להתעייף ולהזיע. כך זה נראה

זמן צפייה: 01:01

אחרי שחרשנו את הארץ ברכב, ברגל, באופניים, באוטובוס קומותיים, בכל סוגי ה-4X4, בסירות טורנדו, בכדור פורח ובמצנח מעופך, הגיע שעתו של הסגווי – סוג של קורקינט  חשמלי, ידידותי ונוח לנוהג, בתנאי שימלא שני תנאים עקרוניים – גיל 16 ומשקל של 45-115 ק"ג. כדי לרכוב על הסגווי לא נדרש יותר מידי תחכום או כושר פיזי, ואין צורך בניסיון קודם, עניין של כמה דקות הסבר, הדרכה והתנסות וגם אתם יכולים להתחיל "לרחף", כפי שקוראים לזה המושבעים. המאמץ היחיד הנדרש הוא שילוב הרמוני בניכם לבין הכלי, עמידה והטיית הגוף, קדימה להאצה ואחורה להאטה, המשפיעה על מהירותו, שלא עולה על 20 קמ"ש.

הסגווי, ובעברית רכינוע, כמו עוד הרבה רעיונות גאוניים ופורצי דרך, הומצאה על ידי היהודי אמריקאי דין קיימן, שהגה אותו לפני כ-17 שנים לטובת חולים שלא יכלו ללכת. אנשי העיר ראו, התלהבו ואימצו אותו במהרה אל חיקם. עד לפני 5-6 שנים איים הרכב הדו-גלגלי לכבוש את העולם ואת המרחבים האורבניים, הפקוקים, אך בשנים האחרונות הוא רושם ירידת ערך לרעת העיר לעומת התעניינות גוברת בעולם השטח והטיולים הממונעים. התוצאה, לסגווי העירוני נולד אח קטן, אבל חזק - דגם ה-X2 שמותאם לעבירות גדולה וטובה יותר בתנאי שטח, המאפשר לטייל איתו בלב הטבע מבלי להתאמץ, להתעייף ולהזיע.

לטייל בלי להתעייף או להזיע | צילום: קל דעת

קל דעת, אלוני הבשן

לד"ר דובי הדר, מרצה לידיעת הארץ, רזומה של 35 שנים בהדרכת טיולים ברחבי הארץ. עם השנים, ולאור הביקוש, הוסיף 17 רכבי סגווי X2 והקים את "קל דעת", על שום קלות הנסיעה, ודעת על שום הקניית הידע והסיפורים במהלך טיוליו. הדר מוביל את המטיילים במגוון מסלולי שטח ברחבי רמת הגולן, הגליל הכרמל והשרון. הטיולים והמסלולים מותאמים באופן אישי לקבוצות, חבורות, משפחות, יחידים ועד לטיולי VIP זוגיים-רומנטיים על רקע השקיעה.

המסלול הבסיסי שלו סובב את אלוני הבשן והוא מותאם בעיקר ליחידים וחבורות קטנות. ראשיתו בשבילי הישוב היפה, המשכו בגן "הצליל והרוח" ובדרכי היער בשמורת בשנית. הנסיעה מלווה בסיפורי היסטוריה, אקטואליה ומורשת קרב, בתצפיות נוף, בהכרת הצומח ואם יתמזל גם במפגש עם חיות. מהיער עולים, במידת האפשר, אל נקודת התצפית הגבוה בתל סוּמַקַאת - גבעה המשקיפה אל הגבול הסורי, אל הכפר בְּרֵיקֶה ואל מחנה הפליטים, ולפעמים ניתן לשמוע משם את קולות המלחמה מעבר לגבול.

להדר מסלולי סגווי  נוספים ברמות קושי ואתגר משתנים -  באזור הגולן מטיילים במתחם וואסט – מאגר עורבים, בתל שיבן, בבוסתן עין זיוון, בפארק הוולקני, בברכת רם, בנטור – עין קשתות ובכפר האומנים בישוב אניעם. באזור הגליל מטיילים בראש פינה, ביער ביריה,  בפארק תעשיה דלתון, בחוף בצת – ראש הנקרה ובבית לחם הגלילית. טיולי הכרמל והשרון מדרימים לרמות מנשה, טיילת בת גלים החיפאית, גן אהוד מנור בזכרון יעקב, חוות חפציבה, פארק נחל חדרה ולאורך נחל אלכסנדר.

כמה עולה? 190 שקלים לטיול הבסיסי, 160 שקלים מ-5 רוכבים ומעלה

לפרטים: 050-8875507, segway-golan

עד קצה הנוף | צילום: קל דעת

 בין מים לקנים, פארק הירדן

פארק הירדן הוא אתר המשלב טבע, נופים ונופש פעיל על גדת הנהר הזורם בדרכו לכנרת. באתר נערכים טיולי שטח מודרכים באופניים חשמליים ועל גבי סגווי שעוברים בין פלגי מים, אתרים ארכיאולוגים, צמחיית קנים, פריחות עונתיות ונופים יפים. בנוסף אפשר לשלב בטיול פעילויות תוכן, ארוחה במסעדה המקומית ולינת קמפינג על המדשאות, ובצל העצים.

כמה עולה? החל מ-130 שקלים למינימום 20 משתתפים
לפרטים: 054-7668847, 04-6923422

בין בית לחם לאל-שמאם, עמק יזרעאל

רווה אתגרים הם חיות שטח שהחוויות איתם הן בדרך כלל מוטוריות, מנגזרת הריינג'רים. החבר'ה מנוסים באזור בכלל, ובשטח בפרט, והם משתפים פעולה עם להקת הסגווי של קל דעת, וביחד הם מתגלגלים במסלולי השטח של בית לחם הגלילית ומרחבי עמק יזרעאל. המסלול הראשון מתחיל בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית, עובר במאגרי מים, שדות, יערות אלונים ואתנחתא וסיפורים על שפת הבאר ביישוב אלוני אבא.

מסלול העמק מתחיל ברכיבה בין בתני האבן ההיסטוריים של אל-שמאם - מהתחנות החשובות של רכבת העמק המיתולוגית הממוקמת בכפר יהושע. התחנה עברה שיפוץ ושימור והפכה למוזיאון היסטורי, יפה ומרגש, עם בתני הרכבת, משאפת המים, וקרונות העץ האותנטיים, שראוי לה ביקור גם בלי הסגווי. מהתחנה ממשיכים בדרך השדות, היערות ולאורך הנחלים ועוצרים לתצפיות נוף וסיפורי היסטוריה ונוסטלגיה.

כמה עולה? מ-150 שקלים
לפרטים: 054-2066368, 077-7080299, raveatv.co.il

מסלול נפלא ומשפחתי מעל הים:

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-016' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n6h7e3h4' duration='76'']

בין תחתית לעלית, חיפה

הסיורים החיפאים של SEGS מתגלגלים בין סמטאות העיר התחתית לבין הפנורמה הנשקפת מרום הכרמל והם מלווים בניחוחות, קולות, מקומות וסיפורי עבר והווה מרתקים. מסלול העיר התחתית הוא קסם אותנטי בין חדש לישן ותחילתו בשער פלמר, בכניסה לנמל, ובמקום בו הסתיים המנדט הבריטי, והמשכו בקמפוס הנמל, בשוק הטורקי, המתחדש, למרגלות 'בניין הטיל' בקרית הממשלה, בכיכר פריז, ואדי ניסנאס, בתי הטמפלרים היפים במושבה הגרמנית, כיכר אונסקו ומורדות הגנים הבהאים הגולשים מטה לרחוב הבילויים הצבעוני, התוסס. תחילה וסיום הסיור ברחוב שער פלמר 1.

המסלול הכרמליסטי עובר  בראש ההר, מהטיילת העירונית ברחוב יפה נוף, המשקיפה  אל גלוית הנוף המרהיבה של מפרץ חיפה, דרך המרפסת החולשת על יופיים של המקדש והגנים הבהאים, בתצפית סטלה מריס ובחזרה לכיוון גן האם.

בנוסף, החברה עורכת סיורי סגווי גם בעתיקות קיסריה, בעקבות סיפורי הברון ומחתרת ניל״י בזכרון יעקב, בין בתי הבהואוס בעיר הלבנה, בנמל יפו ולאורך נחל לכיש עד לחוף הים באשדוד.

כמה עולה? 180-240 שקלים
לפרטים: segs03-9550405.

בין החופים, תל אביב

טיולי הסגווי של סמארט-טור בעיר ללא הפסקה מסגסג בין עתיק לחדש ומתחדש בין יפו העתיקה לעיר הגדולה. תחילתו של המסלול בכיכר השעון משם הוא מתגלגל לאורך טיילת הרברט סמואל, נושק לחופים היפים של העיר, עוצר במוזיאון האצ"ל, שם לומדים פרק חשוב בהיסטוריה המקומית, ושובר שמאלה למתחם התחנה בתל אביב. בדרך חזרה רוכבים אל נמל יפו, מהנמלים העתיקים והיפים בעולם.

כמה עולה? 195 שקלים ו-144 שקלים במסגרת הטבת city break לאורחי המלונות בעיר
לפרטים: סיטי ברייק תל אביב

סגווי בעיר ללא הפסקה. נמל יפו | צילום: אריאלה אפללו

סוואנה מתגלגלת, רמת גן

zu-zu היא חברת ירושלמית שעורכת טיולי סגווי עירוניים בסמטאות הציוריות של הרובע היהודי, במסלול משכנות שאננים עד למתחם ממילא, בין שביל גן החיות התנ"כי ולאורך הטיילת הימית בין תל אביב לנמל יפו. עיקר העניין שלנו הפעם הוא במסלול החייתי שלהם שעובר בשבילי הסוואנה הרמת-גנית - הספארי. הטיול הרכוב הוא חווית טבע ייחודית, בקצה העיר, משל הייתם במסע בערבות אפריקה, נו, נניח. הטיול החווייתי נערך בעקבות החיות בשטח הפתוח, תוך ריחוף בין שבילי הספארי כשהרוכבים הופכים להיות חלק מהטבע שנע בשטח. על הדרך  הכרות עם הפינות הנידחות של הגן, צפייה בחיות, חשיפה להרגלי התזונה שלהם, חיי החברה, מאבקי הכוח ותצוגת החיזור החייתית שלהם. משך הסיור שעה וחצי ואפשרות להוסיף (בתשלום) מערכת שמע אלחוטית ואלבום תמונות שישלח היישר לפייסבוק שלכם.

כמה עולה? 185 שקלים
לפרטים: 03-9773060,  zu-zu.co.il

מסלול סודי במרכז הארץ: שמורת אגם הנקיק:

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-002' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_x3fhjt2i' duration='28'']

קרנבל בנחל, תל אביב

זוזו עושים גם טיולים מתגלגלים לאורך פארק הירקון - הריאה הירוקה הצפון תל אביבית. מסלול הטיול עובר בשבילים ידידותיים, נוחים ונעימים לנסיעה, אורכו כשעתיים וחצי והוא כולל את כל שטחו של הפארק. ראשיתו של המסלול בחוף גורדון (מתחת למלון הרודס) משם  מצפינים לאורך הטיילת עד לנמל תל אביב, חוצים את גשר ווקופ שעובר מעל שפך הירקון לים, והמפל של תחנת הכוח רידינג, ופונים לכיוון הפארק. הסגווי מרחף לאורך גדת הנחל עד למתחם שבע טחנות הקמח העתיקות. אתנחתא קלה למנוחה והסברים וממשיכים בנסיעה דרך חורשת ראש הציפור, לאורך גדתו הדרומית של הנחל. בנקודה הזו עוברים לגדה הצפונית מעל לגשר רידינג, וממשיכים בנסיעה מזרחה. חולפים על פני הספורטק וגן הבנים ומשם חזרה לנקודת ההתחלה.

כמה עולה? 185 שקלים
לפרטים: 02-566-14-41, zu-zu.co.il

סיור על הטיילת הכי יפה בארץ - צפו:

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-014' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_70lf6h53' duration='37'']

טיילות ועוד, ירושלים

סיור רכוב חוויתי ומרתק על גבי כלי חדשני שייקח אתכם בשבילי הטיילות בארמון הנציב. שילוב מנצח של טכנולוגיה חדישה באמצעותה ניתן ליהנות מנופים עתיקים וזוויות מבט בלתי שגרתיות על ירושלים. תחילתו, וסיומו של הסיור ביער השלום, משם הוא מתגלגל לאורך הרכס ומסלול הטיילות - טיילת ארמון הנציב, טיילת גולדמן וטיילת שרובר. על הדרך תצפיות מרהיבות, בהן ממרפסת גולדמן הצופה מזרחה אל מדבר יהודה. המסלול עובר בדרכים צדדיות ויפות, שאינן נגישות לרכבים, ומלווה בסיפורים והסברים. יציאה: יער השלום, רחוב דרך גדוד 68 (בסמוך ליס פלאנט).

מחיר: 155 שקלים
לפרטים: עיר דוד, 077-9966726, 6033*

נקודת מבט בלתי שגרתית על ירושלים | צילום: צילום 39

מסלול פנורמי, ירושלים

smart tour היו בין הראשונים שזיהו את הפוטנציאל של הטיולים המתגלגלים במרחבים העירוניים ומהרו לפתוח את חברתם בבוטקה של הכרטיסן בתחנת הרכבת הישנה בירושלים. מלבד הסגווי הם מפעילים גם טיולים באופניים היברידיים במסלול פארק הרכבת ולאורך המסילה הישנה, אבל הפעם אנחנו בעניין הסגווי שלהם. לחבר'ה יש צי רכינוע ובטיולים שלהם יכולים להשתתף מארבעה ועד 120 מטיילים. אורכו של המסלול הפנורמי שלהם 8 ק"מ והוא עובר בטיילות ארמון הנציב דרך יער השלום ובור אמת המים הקדומה. על הדרך עצירות להסברים ותצפיות נוף של העיר העתיקה, נחל קדרון, הר הזיתים, הר הצופים, גדר ההפרדה, מדבר יהודה, ים המלח ועד להרי מואב הירדניים.

כמה עולה? 150-250 שקלים
לפרטים: 9678* smart-tour

הכי נמוך בעולם, ים המלח

החבר'ה של smart tourv משיקים בימים אלה את מסלול הסגווי הכי נמוך בעולם - מסלול חופים, שנחנך לרגל  חנוכת הטיילת היפה, הנושקת לחופי הים המלוח, למרגלות רצועת המלונות של עין בוקק. הסיור מתחיל בחוף המרכזי של בתי המלון (בחזית קניון ים המלח) ומשם "מסגסג" בין התיירים המרוחים בבוץ ולאורך הים והחופים היפים, שעברו שיפוץ וטיפוח. המסלול נוח ורחב לתנועה,  אורכו כ- 6 ק"מ ועל הדרך נחשפים למערכת הטיילות החדשה, הראשונה מסוגה בארץ. בדרך עוצרים לתצפיות אל הר סדום, מצוק העתקים ורכס הרי מואב הירדניים, שומעים הסברים על היווצרות הים וצבע התכלת המאפיין אותו, ומה נעשה כדי לשמור ולהגן עליו מפני סכנת ההתאדות.

מחיר: 150-250 שקלים
לפרטים: 02-6480334,  smart-tour

מסלול הסגווי הכי נמוך בעולם. עין בוקק, ים המלח | צילום: smart tour

צלילי מדבר, מצפה רמון

גיאופן היא המלכה הוותיקה של טיולי האופניים באזור הר הנגב – בשטח שבין שדה בוקר, מצפה רמון, מכתש רמון והמכתש הגדול. החבר'ה חברו למלון בראשית ופתחו בלובי מרכז לרכיבה מדברית המציע לנופשים, וגם למי שאינם אורחי המלון, טיולי אופניים וסיורי סגווי חווייתיים. הטיולים משלבים אטרקציות דינמיות עם תופעות טבע ונופים בראשיתיים, מרהיבים ועוצרי נשימה.

טיולי הסגווי הם בוטיקים ומותאמים לעד 4 משתתפים. משך הסיור כשעה וחצי, אורכו 1.5 ק"מ ותחילתו באימון קצר ולאחריו יוצאים לרכוב לאורך הטיילת, הממוקמת בחלק הצפוני של המצוק שעל שפת המכתש.  המסלול עובר בין פסלים סביבתיים, שנחצבו באבן בשנות ה-60-80 על ידי אמנים מהארץ ומהעולם שעבדו בשטח וקיבלו השראה מהסובב אותם. לצד הפסלים ניצבים כלי נגינה שעוצבו מסלעים וחומרי טבע מקומיים והם משתלבים בהרמוניה עם הטבע המדברי. בשטח אפשר לראות פעמוני רוח, נדנדת תופים שמושביה מולאו באבנים מרשרשות, וספינת מדבר המורכבת ממפרש המחבר בין עמודים שבראשם דגים פעורי פה. משב הרוח על כלי הנגינה מפיק צלילים ענוגים והרוח הנושבת לתוך פי הדגים מפיקה שריקות מרתקות.

על הדרך תצפיות נוף, הסברים על תופעות גיאולוגיות בנות 100 מיליון שנים, הכרת הצומח והעופות הדורסים, החגים מעל, ומפגש עם היעלים שמדלגים בין הסלעים. ואגב, הטיילת לגמרי מומלצת לטיול גם בלי הסגוויי.

כמה עולה?: 180 שקלים
לפרטים: 058-4833899, negevtour.co.il

סגווי בטיילת המכתש, מצפה רמון | צילום: אריאלה אפללו

עוד מסלולים:

>אל תפספסו את היעלים: מסלול חגיגי במצפה רמון
>>עם ובלי מים: מי אמר שבנחל תנינים יש רק תנינים?