אל תפספסו: ימים אחרונים לפריחה הסגולה המשגעת של אירוס ארם נהריים

הוא פורח בסוף אפריל-תחילת מאי בפריחה סגולה תכולה יפיפייה - תכירו את אירוס ארם נהריים המרשים. אם תהיו זריזים תספיקו לתפוס בימים הקרובים את הפריחה שלו

Spring,flowering,of,wild,iris,mesopotamian,(lat. ,iris,mesopotamica)
אירוס ארם נהריים | צילום: שאטרסטוק

אירוס ארם נהריים (Iris mesopotamica) הוא צמח מרשים, עמוד התפרחת שלו מתנשא לגובה של 80–150 ס"מ ועלי הכותרת שלו הינם בצבע תכול-סגול, כאשר בחלקם הפנימי מעוטרים בעורקים ארגמניים על רקע בהיר וציצית זהובה. האירוס פורח במקבצים גדולים, מה שמוסיף לבולטות שלו בטבע.

בניגוד לאירוסים המוכרים האחרים, אירוס ארם נהריים אינו שייך לסקציית אירוסי ההיכל, אלא לסקציית פוגון. הוא נושא 3–8 פרחים גדולים הפורחים לרוב בזה אחר זה ולא פרח אחד ויחיד (כמו אצל אירוסי ההיכל).

הפריחה שלו, בחודש מאי, היא אחת המאוחרות בקרב האירוסים. כמובן שגם אירוס זה הינו צמח מוגן שאסור לקוטפו.

מוצאו של האירוס, כעולה משמו, הינו מאזור ארם נהריים - סוריה, עיראק, טורקיה והקווקז.

הממלוכים המוסלמים שכבשו את ארץ ישראל הביאו אותו עימם ושתלו אותו בבתי קברות, העות'מניים המשיכו במסורת זו וכך זכינו ליהנות מפריחתו היפה של אירוס נהריים גם ברחבי הארץ. אוכלוסיית בר מקורית שלו ניתן למצוא רק בחרמון.

אירוס ארם נהריים
אירוס ארם נהריים | צילום: אבנית סטרולוב

כתבות נוספות ב-mood:

בארץ ניתן למצוא מקבצי פריחה של אירוס ארם נהריים במספר מקומות:

בשפלה: פארק איילון (קנדה)

הפריחה צמודה לחומה של מנזר אמאוס ניקופוליס, מדרום למנזר, בנקודה הצפון מזרחית של החומה.

איך מגיעים: בווייז פארק איילון.

למגיעים מכביש 1 תל אביב יורדים במחלף לטרון ופונים שמאלה לכיוון פארק איילון (פארק קנדה). (אין פנייה שמאלה אז פונים ימינה ופרסה בכיכר), עוברים את הרמזור ופונים ימינה לפארק איילון.

לאחר הכניסה לפארק פונים שוב ימינה (סימון שבילים כחול) בכביש סלול, לאחר כ-500 מטר, יש פנייה צרה ימינה עם סימון שבילים אדום בצד ימין. ושני שלטים (דרך נוף דרומית , לסינגל הגורל השביעי), פונים בה ימינה לדרך עפר נוחה ונוסעים ישר עד שרואים את החומה של מנזר אמאוס.

בשלב הזה חונים וממשיכים ברגל דקה או שתיים ומייד תראו את האירוסים בצד ימין של הדרך, אחרי הפינה של החומה.

בכרמל: חורבת רקית

חורבת רקית היא אתר ארכאולוגי בתחום גן לאומי הר הכרמל, על מורדות הר שוקף, במקום נמצאו שרידים של יישוב מהתקופה הרומית-ביזנטית והערבית הקדומה.

אל חורבת רקית אפשר להגיע משביל היוצא מחניון רקית. אירוס ארם נהריים צומח ליד בית הבד.

חורבת רקית מהווה משכן לפריחה עונתית סתיו-חורף-אביב מגוונת ובחודש מאי, כאמור פורח שם אירוס ארם נהריים ולידו תפגשו גם דבורניות ודם המכבים.

בווייז: חניון רקית. נצפו גם פריטים של הפרח בחניון הלילה של חוות משמר הכרמל הסמוכה.

אירוס ארם נהריים בכרמל
אירוס ארם נהריים בכרמל | צילום: אבנית סטרולוב

בכפר סבא: ליד "בית האבן"

האירוס פורח בשדה פרא מעבר לכביש שליד "בית האבן" במזרח כפר סבא, בפינת הרחובות אלי הורוביץ ולוי אשכול. הפריחה של האירוס במקום לא שגרתי זה, קשורה לעובדה שבעבר היו שם מבני קבורה מוסלמים.

עוד מקומות בהם נצפתה פריחה של אירוס נהריים:

* למרגלות תל נילי, מעט צפונה לעין נילי

* גן לאומי שדה עמודים בבקעת בית נטופה (כ-100 מטרים דרומית לחורבת עמודים)

* ממזרח לכביש הגישה למושב אליעד בדרום הגולן

* פארק עמק הארזים (נחל שורק)

* חרבת דורבן ליד היישוב מטע בהרי ירושלים

* תל צרעה, בצד המערבי של התל

* חורבות בית תול בהר הרוח בירושלים (שביל נוף נחל יתלה)