כולל מים: מסלולי טיול מומלצים בארץ

זה הזמן לחגוג את הימים של אחרי סגר והקורונה שהשאירה אותנו בבית - עם מסלולי טיול ירוקים שמתאימים לכל המשפחה

עכו
גנים, דתות, ובתים. טיול בעכו העתיקה | צילום: shutterstock

נחל ברק

אם אתם רוצים לפגוש את הגבים מלאי המים בנחל ברק כדאי שתמהרו. החורף האימתני האחרון שפקד אותנו מילא גם את גבי המים שבערבה הדרומית. נחל ברק מומלץ אוהבי הסולמות והחבלים וכן, גם לחובבי המים. אם אתם מבקרים בערבה, או אפילו בדרך לאילת - עצרו וטיילו. כדאי לקחת בחשבון שתיאלצו לשחות באחד הגבים כדי להגיע לסולם שבצדו השני (סלולריים אאוט או עם כיסוי נגד מים) וכן, ילדים קטנים עלולים להתקשות בטיפוס - קחו אתכם מינשאים.

איך מגיעים?

נכנסים מכביש הערבה (90) לכיוון נחל ברק (קיים שילוט). אם אתם עם רכב 4X4 תוכלו להגיע ממש לתחילת המסלול. עם רכב רגיל תוכלו לחנות בחניון הלילה של נחל ברק ולהמשיך בהליכה רגלית לתחילת המסלול של קניון נחל ברק. או להתקדם בזהירות עם הרכב עד למקום שבו קשה להמשיך לנסוע. (המרחק מחניון הלילה לתחילת המסלול כ-10 ק"מ).

המסלול בקניון נחל ברק מעגלי. ניתן לטפס בשביל הירוק עד לקצה ההר והכניסה לקניון ואז לחזור בירידה דרך סולמות, חבלים, יתדות וגבים. או לעשות את המסלול הפוך - לעלות במעלה הקניון דרך השביל הכחול ולרדת דרך ההר. יש גם אופציה לעלות בסולמות והגבים בשביל הכחול ולרדת חזרה מאותה הדרך - למי שרוצה לחזור לעבור שוב בגבי המים.

שביל נחל השקמה

זה הזמן לצאת אל צפון הנגב שנצבע בירוק. שביל נחל שקמה הינו ציר טיול באורך 60 ק"מ המשלב נסיעה ברכב, הליכה ורכיבה על אופניים לאורכו של נחל שקמה. לאורך השביל נקודות תצפית המאפשרות מבט מאופק לאופק, מרחב אין סופי, נוף בראשיתי ולעיתים פראי. השילוב בין שטחי חקלאות רחבים ושטחים טבעיים יוצר פסיפס של בתי גידול ונופים מיוחדים במינם: ערוצי נחלים, רכסי כורכר, רצף תילים ארכיאולוגיים, שמורות טבע, פריחה ססגונית, חולות נודדים, יערות נטועים, שרידי יישובים קדומים ואתרי מורשת וטבע רבים נוספים.

איך מגיעים?

הכניסה לשביל הינה מכביש 40 לבאים מצפון, בירידה לשמורת פורה (יש שילוט חום לשמורה), מיד לאחר החניה עולים בנסיעה על שביל כורכר לבן מהודק – זהו שביל שקמה אשר לאורכו ניסע. האתר הראשון אותו נפגוש הוא סכר פורה אשר בחורף גשום יוצר מאגר מים גדול להנאת המטיילים.

בהמשך הנסיעה עוברים ליד שרידי גשר הרכבת הטורקית אשר מהווה עדות למפעל הסלילה האדיר, שסייע לצבא העות'מאני להחזיק מעמד במרכז סיני במשך שנת 1916 כולה, לנוכח כוחות בריטיים מתעצמים. גשר זה נבנה במסגרת סלילת הרכבת לבאר שבע וסיני על ידי הטורקים לצורך העברת כוחות ואספקה במלחמת העולם הראשונה. נמשיך בנסיעה עד לתל נג'ילה אשר מפסגתו, לצד האשל הבודד, ניתן לערוך תצפית מרהיבה על אזור השפלה ומורדות הר חברון. בפסגת התל נבחין במספר אתרי חפירה בהם נתגלו שרידי ישוב מהתקופה הכלכוליתית ועד לחאן גדול בימי הביניים ובית קברות בדואי .

נחזור לרכב ונמשיך בנסיעה עד למסלול נחל סד המהווה יובל של נחל שקמה, שיצר במקום מעין קניון קטן ומרהיב בעל גדות זקופות. מומלץ מאוד לטייל ברגל לאורך הנחל צפונה עד למפגשו עם נחל שקמה.

המשך הנסיעה על השביל עוברת בבתרונות רוחמה ויער רוחמה-דורות ומגיעה לאתר חירבת מרשן ממנה נשקף נוף שדות פתוח לכיוון מזרח. שביל מתחבר באזור קיבוץ ברור חיל לכביש 232 אותו יש לחצות בזהירות או להתחבר שוב לשביל סמוך לכניסה לקיבוץ אור הנר. בהמשך השביל, באזור קיבוץ ארז ויד מרדכי, עוברים סמוך לגשר דיר סנייד שנבנה בשנת  1917 על ידי התורכים לצורך מעבר מסילת ברזל לכיוון עזה. המסילה עברה ליד הכפר דיר סנייד והגיעה עד בית חנון. מדיר סנייד יצאה שלוחה של מסילה לבסיסי התורכים שבאל-הוג' (סמוך לשדרות של ימינו).

מכאן השביל עובר סמוך לשמורת כרמיה ועד לחולות זיקים ומאגר שקמה - מפעל אזורי לאספקת מים שהקימה "מקורות" בשנת 1958 שמטרתו תפיסת מי שיטפונות והחדרתם לאקוויפר החוף. בחורף גשום, נותרות במאגר כמויות מים נכבדות וניתן לצפות בעופות מים, כגון ברכיה, אגמית, מיני אנפות ומיני שלדגים, ציפורי שיר ועופות דורסים אשר מגיעים לנוח סמוך למאגר.

נחל הדר

אזור נחל הירקון על כל יובליו ונקודות החן המקיפות אותו הוא מרחב ירוק בלב העיר, פתרון נהדר למשפחות שרוצות לוותר על הפקקים לצפון וליהנות מהטבע הישראלי ליד הבית. הכירו את מסלול נחל הדר, הנשפך לנחל הירקון.

[brightcove_iframe video_id='mood_article_174' autoplay='1' ratio="1.78" kid='1_dpri9tay' duration='57'']

פעולות שיקום נחל הירקון נעשו בשנים האחרונות על ידי רשות נחל הירקון במקביל לדרישתם הגוברת של תושבים לאזורים תיירותיים לטיולים ופנאי. אזור הנחל תורם לאיכות חיי הסובבים אותו ומשמש בית גידול למיני דגים, עופות ובעלי חיים מימיים נוספים וכן ליונקים וצמחים רבים. הפרויקט, שבוצע על ידי רשות נחל הירקון וקק"ל, כולל גם מסלול הליכה קליל לכל המשפחה שמאפשר ללמוד ולהכיר את שיטת טיהור המים האקולוגית המופעלת בו. המסלול הוא סמוך לגדות נחל הדר, אחד מיובלי הירקון שזורם מכיוון הוד השרון ונשפך לירקון ליד תל קנה. עיריית הוד השרון מקימה באזור את פארק נחל הדר, המשתרע על פני 1,400 דונמים (הפארק יכלול אגם אקולוגי הגדול במדינה שכבר ניתן לראותו, שבילים, מרפסות נוף מוצלות ועוד. סביב האגם נשתלו למעלה מ- 150,000 שתילים וצמחים).

המסלול: מסלול הטיול מעגלי ומתחיל ומסתיים במגרש החנייה של בית הספר רבין בהוד השרון. משם, ממשיכים לטייל לאורך גדות נחל הדר, הר הזבל שם אפשר לעלות לתצפית מרשימה על הסביבה, האגנים הירוקים ולימוד הליך טיהור המים לפני הזרמתם לנחל הירקון, טיפוס קל על תל נחל קנה לתצפית על האגנים הירוקים וחזרה דרך אזור התעשייה נווה נאמן. בעונה המתאימה ניתן לשלב במהלך הטיול גם את גבעת הכלניות וגם להגיע למפגש הנחלים ירקון וקנה (תוספת זו מאריכה את הטיול בשעה).

משך טיול זה כשעתיים וחצי, מתאים למשפחות גם עם ילדים בני 3-4 שיהנו מטבע ירוק ומרהיב. זו הזדמנות לצאת מדי פעם כל בני המשפחה לטיול בטבע העירוני, זה הנמצא ממש מחוץ לבית אך ההנאה ממנו לעיתים לא מתאפשרת בשל השגרה הלחוצה והעמוסה.

טיול בעכו לכל המשפחה

העיר העתיקה של עכו היושבת על חוף מפרץ טבעי, הייתה משך כל ההיסטוריה מוקד משיכה לתרבויות ועמים. היא טומנת בחובה שווקים ומקומות הומים ומוכרים ולצדם שכיות חמדה נסתרות ומוכרות פחות. בטיול הזה נלך אל גנים, דתות, ובתים הנמצאים בצידה הנסתר והמרתק של עכו. משך הטיול – עד ארבע שעות.

מתחילים בביקור בגן הבהאי המטופח (נא לבוא עם ביגוד צנוע), שם תוכלו להתרשם מייחודו של הגן בו קבור מייסד הדת. משם כדאי להמשיך אל העיר העתיקה. תציצו אל תוך המתחם הסופי המרהיב ותכירו את הזרם הסופי שמרכזו בעכו.

הגנים הבהאיים בעכו
הגנים הבהאיים בעכו | צילום: צילום: אבנר גדיש - אוצרות הגליל

דרך סמטאות העיר ממשיכים בהליכה אל כיכר גנואה, כיכר ציבורית שבמרכזה מזרקה קטנה. בתקופה הצלבנית כיכר זו הייתה מפגש בין הרובע הטמפלארי מדרום והגנואזי ממזרח. המבנה הלבן בחלק המערבי של הכיכר הוא מקום קדוש לבהאים בו שהה מיסד הדת בהיותו כלוא בעכו במאסר בית במחצית השנייה של המאה ה-19. תפגשו את מאפייניי בתי האפנדים, שהיו למעשה ארמונות מפוארים, ושימשו את השליטים והעשירים העותומאניים במאה ה-19. תראו בתי כנסת, מסגדים, כנסיות וחאנים, ולסיום אתם מוזמנים לחבור לשוק המרכזי ולנמל הציורי.