מסלול שכולו מים: צאו לטייל בנחל שניר

אל תתנו לחום להכריע אתכם. יש לנו ארץ נהדרת ותתפלאו - גם הרבה מסלולי מים. הנה אחד רטוב ומיוחד

זמן צפייה: 00:52

ארץ פלגי מים היא יעד שובר חום. היא המלכה של מרחבי הגליל, שופעת מים כל ימות השנה ובכל מקום אליו תזרקו אבן כבר תמצאו מעיין נובע, יובל שופע, נחל להשתעשע וגם נהר אחד שמתפצל לעשרות פלגים, יובלים ותעלות. גזרת הארץ הרטובה היא מחוזות הגליל העליון ואת המשולש השופע ביותר יוצרים הנחלים חצבאני (שניר), בניאס (חרמון) ודן, שזורמים וממלאים את נהר הירדן. מקטעים של הנחלים האלה עדיין פראיים ובתוליים והגישה אל גדותיהם מוכרת רק למקומיים יודעי ח"ן וסוד. חלק מהגדות פתוחות לכל דכפין שמזדמן לאזור לנפוש, לטבול ולהתפקנק, וחלק עברו 'תפיסה' ברשות ועברו לידי רשות הטבע והגנים שאומנם הפכו אותם לשמורות טבע נגישות, יפות ומטופחות, אבל בתשלום.

מבין שלוש שמורות הנחלים – שכל אחת מהן יפה כשלעצמה, הפחות מוכרת וסקסית היא שניר, ולא בצדק. זה לא שלא מגיעים אליה מבקרים, להפך, רק שהם מעטים מידי ביחס לנתוניה המבטיחים, וכן ביחס לאחיותיה דן ובניאס, וגם חורשת טל, השכנה ממול, שאותן מציפים ההמונים, גם זה באופן יחסי.

שמורת נחל שניר | צילום: shutterstock

קרנבל בנחל 

אז הנה אנחנו כאן כדי לערוך לכם הכרות (במידה וטרם הגעתם לכאן כהורים מלווים של כיתה ד'2) עם השמורה הגלילית הכי יפה, מרשימה ומפתיעה, שאתם חייבים לעצמכם בטיול הבא באזור הגליל העליון, בואכם – קריית שמונה –מטולה-הגושרים-ומעלה לחרמון. שמורת הנחל היא המקום הכי אידיאלי לטיול משפחות, כולל תינוקות בעגלה, במיוחד כשבחוץ הטמפרטורות מרקיעות ל-35 מעלות. היא קיצית ומרעננת ומשלבת טיול, עם לימוד, עם חיבור לטבע ועם הרבה כיף והנאה שמספיקים ליום שלם. והנה, שרפתם עוד יום במניין ימי החופש הגדול.

השמורה אפלולית, מוצלת, קרירה ונעימה, ויש בה גם מים, כמובן, אבל הם "אלא לראותם בלבד" כי מותר להיכנס ולשכשך במים רק באזורים שהוכשרו לכך במיוחד. היורד מן החרמון בסביבות סולטאן יעקוב. הוא עובר במזרחה של בקעת הלבנון כנחל אכזב, ורק ליד חצביה, בחורף הנחל שופע וזורם בשצף קצף ולא אחת הוא עולה על גדותיו, ובקיץ זרימתו מתונה יותר. ראשיתו של הנחל בואדי עין קיניה, חוצה את החרמון הסורי, זורם מטה לכיוון בקעת הלבנון, עובר בכפר חצבאיה (מכאן גם מקור שמו הערבי – חצבאני) בדרום לבנון, חוצה את הגבול ומסתיים כ-60 ק"מ אחרי, בחבירתו לנהר הירדן. חלקו העילי של הנחל הוא הפראי, הפחות מוכר, ואם אתם כבר באזור זו הזדמנות נהדרת להצפין עוד קצת, לראות ולטייל בו. הנחל פורץ במלוא עוצמתו מבין העצים הצומחים על הגדות ובתוך המים ואלה סוגרים עליו ויוצרים מעין אפלוליות קסומה. . כאן למעשה הוא מתחיל את זרימתו הסוערת בעונת החורף, והמתונה בימי הקיץ, שממשיכה משם אל תוך שמורת הטבע היפהפייה.

בשמורה הנחל זורם לצד אגם, לצד מפלים, לצד פלגי מים שמתפתלים בסבך החורש, לצד בריכת שכשוך, לצד מצפורי נוף, לצד מסתור צפרות ולצד מבואה שהוכשרה לפיקניק בלב הטבע. בעונת החורף השמורה נמצאת בשיא יופייה אז מכסים את מדרונותיה מרבדים ירוקים ופריחות צבעוניות של כלניות, עיריות, רקפות, סביונים ותורמוסים סגלגלים. בקיץ אין זכר לפריחות אבל עדיין ירוק, פה ושם, יפה ומזמין. כל השבילים מוסדרים ומונגשים, השילוט ברור ויש אפילו מרפסת תלויה מעל המים כדי לראות את הדגיגים ששוחים בהם.

למרות הפיתוי הגדול ההליכה והכניסה למים, כמו בכל שמורות הטבע הצפוניות, אסורה בהחלט בשל שמירת איכות המים והאיזון הטבעי בין הצמחייה לדגה. ולכן ההליכה איך רק במסלולים המוסדרים לאורך הגדות. זו הנקודה בה מסתיים מסלול הטיול הקצר, וזה הרגע לרוץ לעבר המפל והבריכות המלאכותיות ולהתחיל להשתעשע ולהתרענן במים. מסביב לבריכות הציבו שולחנות פיקניק וזה בדיוק המקום לפתוח שולחן, לפרוס שמיכה להתנחל בו עד רגע נעילת השערים.

אפלולית, מוצלת, קרירה ונעימה. שמורת נחל שניר | צילום: shutterstock

מאגר טאפליין

אם אתם בעניין של להמשיך את הטיול סורו לשביל הצפוני בקצה השמורה שמוביל למאגר הטאפליין. על גדת המאגר הכשירו עמדת מסתור לצפרים ותלו שלטי הדרכה והסברים. המסתור הוא מחיצת עץ גדולה עם חלונות הצצה דרכם אפשר להשקיף על הברווזים, האגמיות, המגלנים, האנפות, החסידות המשייטים באגם, ועל הלוטרות השעירות שמשתעשעות במים, מבלי להבהילם ומבלי להפריע את מנוחתם. בעונת הצפרות תוכלו לפגוש  בעמדה מדריכים, לקבל משקפות ולעקוב אחר החיים השוקקים במים.

והנה עוד רעיון למסלול רטוב ומושלם. צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-015' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_rgnwqn4d' duration='1929']

מהמאגר פונים צפונה ומיד אחרי המסתור חוצים שביל עץ (שאינו נגיש לעגלות), שעובר מ"מ מעל פני המים ומעל אשד זורם, ועולים בשביל החשוף, והלא מוצל, המטפס למצפור הממוקם בראש הגבעה. מהמצפור פנורמה מרשימה של 360 מעלות המשקיפה על פסגת החרמון, על הר דוב, על גבול הלבנון, על הרי נפתלי, על המטעים והשדות של מטולה ועל מרחבי עמק החולה.

בירידה מהגבעה ממשיכים עם שביל העפר, המסומן, היורד ממש אל שפת הנחל, שם תוכלו להתפעל מזרימתו השופעת ולנוח על האבנים הגדולות בצל עצי הערבה, האשל והדולב עבותי הגזע, שחלקם צומחים בתוך המים.

מודיעין שלום

איפה? שמורת נחל שניר, בסמוך לקיבוץ הגושרים

מתי? ראשון-חמישי ושבת, 8:00-17:00, שישי, 8:00-16:00

כמה? 14-28 שקלים

לפרטים:  04-6950064, parks.org.il

הגעה: מצומות המצודות, בכביש 90, פונים לכביש 99 , נוסעים כ-5 ק"מ עד מחלף הגושרים וממשיכים לפי השילוט המפנה לשמורה

עתיקות וצבים: מסלול של כיף לשבת. צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-012' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_fgozsh0l' duration='1929']

קסם על הים: טיול משפחתי בעכו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-010' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_29tw4nk8' duration='1929']

 החופשות החמות של הקיץ עכשיו אצלנו בפייסבוק