אפקט טראמפ? מדינות ערב ניתקו קשריהן עם קטר

קרע בעולם הערבי: מספר מדינות, ובראשן מצרים וסעודיה, הודיעו על ניתוק הקשרים עם קטר. הסיבה הרשמית: תמיכה בטרור וערעור היציבות האזורית

שייח קטאר
שייח קטאר | צילום: רויטרס

אפקט טראמפ? מספר מדינות ערב הודיעו הבוקר (שני) כי החליטו לנתק את כל קשריהן הדיפלומטיים עם קטר. עד כה ערב הסעודית, בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות יצאו בהודעה הדרמטית. הסיבה הרשמית של המדינות: תמיכתה של קטר בטרור. משרד החוץ הקטארי גינה את המהלך וכינה אותו "בלתי מוצדק ומושתת על האשמות וטענות שאין להן כל בסיס עובדתי".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הראשונות שיצאו והודיעו על המהלך היו סעודיה ובחריין שהודיעו שינתקו את כל קשרי הים והיבשה עם מדינת המפרץ. סוכנות הידיעות הרשמית בסעודיה ציטטה בכיר שטען שהמדינה החליטה לנתק קשרים דיפלומטיים וקונסולריים עם קטר כחלק מזכותה הריבונית של סעודיה ובשל הסכנה של טרור והקצנה. "סעודיה מאיצה בכל המדינות הידידותיות והחברות המסחריות לעשות כמוה", נכתב בהודעה הרשמית מטעם המדינה.

דקות מאוחר יותר הצטרפו להודעה גם מצרים ואיחוד האמירויות. סוכנות הידיעות המצרית הרשמית הודיעה כי המדינה החליטה לנתק את קשריה עם קטר בשל תמיכתה בארגוני טרור, כולל האחים המוסלמים. שר התחבורה המצרי הודיע כי המרחב האווירי והימי נסגר בפני כלים קטארים "על מנת לשמור על ביטחון המדינה".

מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, התייחס להודעה על ניתוק הקשרים והפציר במדינות המפרץ "לדון במחלוקות ביניהן ולהישאר מאוחדים". עוד הוסיף טילרסון כי הוא אינו צופה שלהחלטה תהיה השפעה משמעותית על המלחמה בארגון המדינה האיסלאמית.

הפגנת האחים המוסלמים במצרים (ארכיון)
הפגנת האחים המוסלמים במצרים (ארכיון) | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='saudia_sync_vtr2_n20170605_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

מטעם איחוד האמירויות נמסר כי ההחלטה נבעה בשל "ערעור הביטחון באזור", שלטענתם קטאר היא האחראית. במדינה נתנו התראה לדיפלומטיים הקטארים ודרישה לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. עם זאת, ממשרד החוץ הפקיסטני מיהרו להבהיר כי אין בכוונתם לנתק את היחסים עם קטר.

זמן קצר לאחר הפרסום על המהלך, הודיעה חברת התעופה Etihad Airways של איחוד האמירויות על השהייה לאלתר של כלל הטיסות אל דוחא וממנה עד להודעה חדשה. עם זאת, בחברה הבהירו שיתר הטיסות יתקיימו כסדרן. כמו כן, בזמן הקצר שחלף מאז ההחלטה נרשמה עלייה במחירי הנפט העולמיים, ובכך גוברת המתיחות באזור האחראי למרבית ייצוא הנפט העולמי.

חמאס: "מכחישים סילוק אנשינו מקטר"

מוקדם יותר השבוע מקורות דיפלומטיים דיווחו לרשת "אלמיאדין" כי קטאר העבירה לחמאס רשימת שמות של חברים בארגון הנדרשים לעזוב את המדינה. לפי הדיווח, הרשימה כוללת חברי חמאס שאחראים על התיאום עם פעילי הארגון בגדה המערבית. מדינת המפרץ המשמשת בשנים האחרונות מקלט עבור כמה מבכירי הארגון ופעיליו.

בחמאס פרסמו הכחשה רשמית לדיווח. "דיווחים שגויים הופצו בכלי תקשורת שמנסים להשמיץ ולפגוע בקשרי החוץ של חמאס", אמר דובר חמאס חוסאם בדראן.

אבו מאזן, הנייה ומשעל בקטאר
אבו מאזן, הנייה ומשעל בקטאר | צילום: התקשורת הפלסטינית

"באחרונה הסתיימו הבחירות הפנימיות בחמאס ונבחרה הנהגה חדשה, בראשות איסמעיל הניה", המשיך והסביר הדובר. "בעקבות זאת, מתבצע ארגון מחדש של הפעילות והמעברים מזירה לזירה, בהתאם לצורך. אנו מודים לקטר על התפקיד החיובי, הרציף והממושך שלה, במסגרת סיועה לעם הפלסטיני ובפרט הבנייה מחדש של עזה".

טראמפ במהלך ביקורו בסעודיה: העיפו החוצה את הקיצוניים

לפני כשבועיים דיבר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוועידה משותפת לארה"ב ולמדינות ערב. בנאומו התייחס טראמפ למאבק בטרור ואמר כי מעל הכל המדינות חייבות להיות מאוחדות בחתירה למטרה אחת, והיא לנצח את הקיצוניות ואת כוחות הטרור שבאים בעקבותיו. "מוסלמים צעירים צריכים להיות מסוגלים לגדול חופשיים מפחד, בטוחים מאלימות וללא שנאה", הסביר טראמפ. "כשלגברים ונשים מוסלמים צעירים יכולה להיות הזדמנות לבנות עתיד משגשג, אנחנו חייבים לתת להם לעשות את זה".

טראמפ בנאום בסעודיה
טראמפ בנאום בסעודיה | צילום: רויטרס

בנאומו אמר טראמפ כי אמריקה מוכנה לעמוד לצד מדינות המזרח התיכון במרדף אחד הביטחון, אך הבהיר כי המדינות לא יכולות לחכות שאמריקה תרסק את הכוח האלים הזה. "מדינות המזה"ת צריכות להחליט איזה עתיד הן רוצות לעצמן ולילדיהם", אמר. "זו בחירה שאמריקה לא תעשה עבורכם, רק אם האומות שלכם יבריחו את הטרור ואת הקיצוניות. תעיפו אותם החוצה, תוציאו אותם ממקומות המקדש שלכם, מהקהילות שלכם, מהשטחים הקדושים שלכם, ומכדור הארץ הזה".