למה פרסמה סוכנות הידיעות הסתה?

וידאו של חמאס בערוץ היוטיוב של הרשות

קליפ קשה לצפייה, בעיברית, ובו קריאה לרצח יהודים. זה היה בין חומרי ההסתה שפרסמו תומכי חמאס בשבועות האחרונים על רקע המהומות בהר הבית, העיניין הוא שהתשדיר המזעזע הזה עלה גם לערוץ היו טיוב של רשת תקשורת פלסטינית, זו שמקבלת מימון ממדינות האיחוד האירופי.

הרכב שמזוהה עם חמאס פרסם שיר בעברית לרגל המצב: "שב"כניק, חייל, מתנחל ושוטר, תוקף אותך, מכסח ודוקר". במבצע צוק איתן היה להם להיט אחר, "תקוף תעשה פיגועים" הזכור. אך מה שחריג הפעם הוא שמי שפרסמה את הקליפ, בין היתר, היא סוכנות הידיעות הפלסטינית הגדולה "מען".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בקליפ החדש, מילות השיר תורגמו בכתוביות לערבית ובשילוב האנימציה ותיעוד מצולם של פיגועים קודמים, זהו קליפ הסתה מושחז וקשה לצפייה. המילים בשיר מסיתות לא פחות מהתמונות: "אעשה מה מה שעדיין לא נעשה למען מסגד אל-אקצא" u-"אני אמית אותך בחייאת דיני", הן דוגמאות ישירות.

חמאס וארגוני טרור אחרים כמו הג'יהאד האיסלמי, מקדמים את הקליפ הזה בימים האחרונים באתרים הרשמיים וברשתות החברתיות. הטעם ברור- לעודד את המשך גל פיגועי הבודדים. מה שנותר עלום הוא השיקול שהנחה את רשת החדשות הפלסטינית הפופולרית ביותר בשטחים, "מען", להעלות את השיר לערוץ היוטיוב שלה, תחת הכותרת "שיר בעברית מגן על אל-אקצא". הסרטון הועלה ללא כל הסתייגות מהתכנים הקשים.

סוכנות "מען" מתוארת באתר האינטרנט שלה ככלי התקשורת הפלסטיני העצמאי הגדול ביותר. היא מפעילה ערוץ טלוויזיה ומסקרת את החדשות בזירה הפלסטינית און ליין, מסביב לשעון, כבר יותר מעשור. הסוכנות מעידה על עצמה שחרתה על דגלה את קידום הדמוקרטיה וזכויות האדם ולשם כך היא מקבלת סיוע נדיב. לפי מכון המחקר הישראלי "NGO Monitor", בשנת 2016 היא קיבלה מענק נדיב של יותר מ-427 אלף יורו מהאיחוד האירופי עבור יוזמות לקידום השלום.

זה לא הסרטונים, זה הכיבוש

לאחר גינויים בגופי מעקב, פרסמה רשת "מען" מאמר שבו הודיעה כי הסירה את הסרטון. הרשת האשימה בתגובה גורמים בימין הקיצוני בישראל בכך שייחסו לה בשוגג את הפקתו של הקליפ המעודד טרור, בעוד שהיא רק דיווחה על עצם קיום הקליפ.

בסוף תגובתה ציינה "מען" כי בעוד שבישראל טוענים שההסתה היא שמעודדת את גל הטרור האחרון, הפלסטינים רואים בתסכול על 50 שנות כיבוש והיעדר אופק מדיני את הסיבות העיקריות להתפרצות גל האלימות. אך גם ללא קשר לוויכוח על הסיבה לגל הטרור, שילובו של קליפ כזה בערוץ תקשורת חדשותי מרכזי אצל הפלסטינים הוא לבטח לא מנוף ליוזמות שלום. זה נראה יותר כמו מנוף ליוזמות של טרור.