האירו בשפל חסר תקדים: צנח מתחת ל-99 סנט אמריקני

בפעם הראשונה מזה שני עשורים, שוויו של המטבע האירופי ירד ל-0.9899 סנט אמריקני, לאור משבר האנרגיה המתמשך בעקבות המלחמה באוקראינה. גם הלירה סטרלינג הבריטית רשמה שיא שלילי של כמעט שנתיים - וערכה עומד על 1.1445 דולר עבור פאונד בודד

אירו
אירו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפעם הראשונה מזה שני עשורים, ערך האירו צנח הבוקר (שני) לשפל היסטורי מתחת לדולר, כשמטבע אירו בודד שווה ל-0.9880 סנט אמריקני. גם הפאונד הבריטי - לירה שטרלינג רשם שיא שלילי של כמעט שנתיים ועומד על שווי של 1.1445 דולר בעבוד פאונד בודד.  יצוין כי לפני שבועיים, האירו צנח לראשונה מזה עשרים שנים אל מתחת לשווי של דולר בודד, אם כי היום הוא צנח שוב, לשווי נמוך יותר - ושבר שיא שלילי נוסף.

הצניחה של האירו היא מתמשכת בשל משבר האנרגיה העולמי כשבשיאו הסנקציות המערביות שהוטלו על מוצרי גז ונפט רוסיים בעקבות המלחמה באוקראינה, כמו גם החלטתה של רוסיה לסגור את צינור הגז המרכזי לאירופה, ה"נורד סטרים 1", במקביל לקפאת הליכי הרישוי של ה"נורד סטרים 2" - דברים שעורר חששות כבדים עוד יותר ממשבר אנרגיה חריף ביבשת.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה. לא סייעה לבלימת צניחת ערך המטבעות | צילום: רויטרס

האירו והלירה שטרלינג לא לבד. הין היפני צנח לאחרונה לשיאים שליליים שלא נראו זה 24 שנים כמו גם הדולר הקנדי והקרונה הנורבגית שצנחו גם הם. בנורבגיה - עובדי תעשיית הגז במדינה אף פתחו בשביתה.

משבר האנרגיה החל להתפרץ עוד לפני תחילת המלחמה באוקראינה (24 בפברואר), אך המלחמה לא תרמה כלל. מחירי הגז הטבעי והנפט באירופה ובבריטניה זינקו ב-17 אחוזים, מה שהוביל לעליית האינפלציה ברוב מדינות אירופה לעוד יותר מרמתה הגבוהה גם כך. גם האירו וגם הליש"ט הושפעו במידה מסוימת מעליית מחירי האנרגיה וחוסר היציבות בשוק.