רוחאני בנאום ראשון: "נפתח את אירן בפני העולם"

הנשיא רוחאני שנבחר בפעם השניה לעמוד בראש הרפובליקה האסלאמית אמר בנאום ראשון מאז בחירתו כי מטרתו היא "לפתוח את אירן בפני העולם"

רוחאני מצביע בבחירות. אתמול (רויטרס)

הנשיא האירני הנבחר חסן רוחאני התחייב היום (שבת) "לפתוח" את אירן בפני העולם ו"לספק את החופש שאזרחי אירן הרוויחו". רוחני נבחר לקדנציה נוספת כנשיא הרפובליקה האסלאמית לאחר שניצח את המועמד השמרן ראיסי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בנאום טלוויזיוני ראשון מאז הובטחה בחירתו רוחאני תקף רוחאני את השמרנים ושיבח את תומכי הרפורמות. "המסר בבחירות האחרונות היה ברור: האומה האירנית בוחרת בדרך של השתלבות בעולם, רחוק מהאלימות ומהקיצוניות". רוחאני הבטיח לשרת כנשיא של כל העם האירני, ולא רק עבור אלו שהצביעו לו.

הבוקר הודיעה התקשורת האירנית הרשמית על ניצחונו של הנשיא המכהן חסאן רוחאני בבחירות לנשיאות. על פי התוצאות, זכה רוחאני ב-22.8 מיליון קולות, 7 מיליון קולות יותר מיריבו השמרן איברהים ראיסי.

מדובר בניצחון מוחץ של רוחאני בבחירות שיבטל למעשה את האפשרות לסיבוב נוסף, וזאת משום שקיבל יותר מ-50% מהקולות. עם נעילת הקלפיות הודיע משרד הפנים האירני כי בבחירות השתתפו 40 מיליון אזרחים שהצביעו בכ-63 אלף קלפיות שנפרסו ברחבי המדינה.

רוחאני רץ בבחירות ללא תמיכת המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, שהעדיף את ראיסי, איש דת שמרן וקיצוני במיוחד. הוא מוכר בכינויו "התליין", וזאת עקב כך ששלח בשנת 1988 אלפי אסירים פוליטיים באירן לגרדום. שמו אף עלה בעבר כזה המועמד להחליף את חמינאי בתפקיד המנהיג העליון לאחר מותו. ראיסי אף הטיל ספק ביעילות הסכם הגרעין שהושג בין אירן למערב ודיבר על כך לפני הבחירות.