380 מיליארד: עסקת טראמפ-סעודיה

טראמפ חתם על שורת עסקאות עם ריאד בשווי כולל של 380 מיליארד דולר – כשליש מהן עסקאות ביטחוניות. נשיא ארה"ב: "זה יום מדהים"

טראמפ ומלך סעודיה. היום. טראמפ ומלך סעודיה, אמש
טראמפ ומלך סעודיה. היום. טראמפ ומלך סעודיה, אמש | צילום: רויטרס

עם נחיתתו הבוקר (שבת) של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בערב הסעודית, נחתם הסכם נשק בשווי 380 מיליארד דולר בין שתי המדינות. "הרחבה משמעותית של שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות", נכתב בהודעה חגיגית שפרסם הבית הלבן. "זוהי תחילתה של נקודת מפנה ביחסי סעודיה-ארה"ב", צייץ שר החוץ הסעודי, לאחר פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"החבילה הזו של ציוד הגנה תתמוך בצורכי הביטחון ארוכי הטווח של סעודיה ואזור המפרץ בפני האיומים האירניים", נכתב בהודעת הבית הלבן. "בו בזמן העסקה תבטיח את יכולתה של הממלכה לתרום לפעולות נגד הטרור בכל רחבי האזור, ובכך להוריד את העול מהצבא האמריקני".

טראמפ ומלניה בירידה מהמטוס בסעודיה (רויטרס)
טראמפ ומלניה בירידה מהמטוס בסעודיה (רויטרס)

בתוך כך העיתון "אל חיאת" חשף היום כי גורמים דיפלומטיים טוענים שבכוונת טראמפ להציג במהלך הביקור את יוזמת השלום שלו למזרח התיכון. במסגרת היוזמה, יציע הנשיא מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים במסגרת זמן מוקצבת של 12-16 חודשים, אך ללא התניה של הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

יציג יוזמה מדינית? טראמפ בסעודיה (רויטרס)
יציג יוזמה מדינית? טראמפ בסעודיה (רויטרס)

על פי הגורמים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר לטראמפ במהלך פגישתם בוושינגטון כי ישתף פעולה עם היוזמה שתציע מו"מ "על בסיס חדש" ותוגבל במסגרת זמן. על פי הדיווח, הנשיא טראמפ לא גיבש עד הסוף את קווי המו"מ החדש, אז הדגיש כי השיטה הישנה לא עבדה ועל כן יש צורך בשיטה חדשה עם תיווך אמריקני.

טראמפ ומלך סעודיה. היום
טראמפ ומלך סעודיה. היום | צילום: רויטרס

הבוקר נחת טראמפ בריאד בירת סעודיה, על רקע הסערה הפוליטית סביב פיטוריו של ראש ה-FBI קומי וחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב. טראמפ ורעייתו מלאניה התקבלו על ידי מלך סעודיה על השטיח האדום בנמל התעופה בריאד, ומשם המשיך טראמפ לסדרת פגישות עם בכירים סעודים. בהמשך הסיור הדיפלומטי: ישראל, בלגיה ואיטליה.

"נהדר להיות בריאד, אני מצפה לאחר הצהרים שעוד לפנינו", צייץ טראמפ בחשבון בטוויטר שלו. ביקורו הדיפלומטי של טרמאפ יימשך 8 ימים ויכלול ביקור ב-5 מדינות, בהן גם ישראל כשהנשיא צפוי לנחות בנתב"ג ביום שני בבוקר. "אדוני הנשיא, ביקורך יחזק את שיתוף הפעולה האסטרטגי שלנו ויוביל את הביטחון והיציבות הגלובלית", אמר מלך סעודיה.