מחאת החיג'אב בהודו: המתיחות בין המוסלמים להינדים עולה שלב

סטודנטית צעירה הפכה לסמל המחאה לאחר שסירבה להיענות לדרישתם של קבוצת פעילים לאומניים להסיר את כיסוי הראש בכניסתה למכללה, כחלק מהעימות ההולך והגובר בין הדתות בתת היבשת. "רק רוצה לעמוד על הזכויות שלי"

זמן צפייה: 00:46

מוסקאן חאן, סטודנטית בת 19 מהעיר מנדיה בהודו, הפכה השבוע לסמל המחאה של נשים מוסלמיות הודיות נגד האיסור על עטיית חיג'אב והמתיחות בין מוסלמים להינדים במדינה, כאשר סרטון בו התנגדה לקבוצת גברים הינדים שדרשו ממנה להסיר את כיסוי הראש הפך לוויראלי.

חאן הגעה למכללה הציבורית בה היא לומדת על מנת להגיש מטלה שכתבה, אלא שאז קבוצת גברים עם צעיפים בצבע זעפרן, המתקשר להינדואיזם ולקבוצות הינדיות לאומניות, ניגשו אלייה והחלו להקיף אותה, לדרוש ממנה להסיר את כיסוי הראש ולצעוק לעברה קריאות המזוהות עם מפלגת העם ההודי הימנית.

הפגנות נגד האיסור על עטיית חיג'אב בהודו
הפגנות נגד האיסור על עטיית חיג'אב בהודו | צילום: רויטרס

חאן לא הסכימה, וצעקה בחזרה "אללה אכבר" והניפה את אגרופה באוויר. בסופו של דבר אבטחת המכללה ליוותה את הסטודנטית בת ה-19 אל תוך המכללה. "כל מה שאני רוצה זה לעמוד על הזכויות והחינוך שלכל מה שאני רוצה י", אמרה חאן בריאיון. "אין לי שום בעיה עם מה שהם לובשים", היא אמרה, והוסיפה שאנשים יכולים ללבוש נעלי זעפרן או טורבנים למכללה, בדיוק כמו שהיא עוטה חיג'אב.

הפעילות במחאה טוענות כי העימות הנוכחי ממחיש את המתיחות הקיימת בין הינדים, המהווים רוב של מעל ל-80% בהודו, למוסלמים, הקבוצה השנייה בגודלה המהווה 13.4% מהאוכלוסייה, שהחריף עם עלייתה של מפלגת העם ההודית לשלטון לפני כשמונה שנים, בהנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי.

הפגנות נגד האיסור על עטיית חיג'אב בהודו
הפגנות נגד האיסור על עטיית חיג'אב בהודו | צילום: רויטרס

המחאה הנוכחית החלה בחודש ינואר האחרון במדינת קרנטקה לאחר שנאסר על קבוצת צעירות מוסמיות להיכנס לשיעורים במכללה ציבורית כשהן עוטות חיג'אב, על אף שהחוקה ההודית מאפשרת חופש דת והדבר פוגע בזכיותיהן הדתיות. מאז, במהלך החודש האחרון התרחבה למדינות וערים נוספות, כאשר בשיאן יצאו עשרות סטודנטיות להפגין בבירה ניו דלהי כדי למחות על האיסור.