נפתחו הקלפיות באיטליה: מפלגות הימין צפויות לנצח בבחירות

בצל משבר האנרגיה באירופה, הבחירות הכלליות לפרלמנט בארץ המגף יצאו לדרך, כשברקע שנה כלכלית קשה וצפי לחורף קשה עוד יותר בעקבות מחירי הגז הנוסקים. הממשלה שצפויה לקום לאחר הבחירות מסתמנת כימנית ביותר שהייתה במדינה מאז ימי מלחמת העולם השנייה

זמן צפייה: 00:17

איטליה בוחרת: הקלפיות לראשות הממשלה בארץ המגף נפתחו הבוקר (ראשון) ומיליוני אזרחים צפויים להצביע לאורך היום. אחת הסוגיות המשמעותיות שעומדות על סדר היום באיטליה, כמו באירופה כולה, היא משבר האנרגיה, החורף הקשה הצפוי ביבשת והמחירים הממריאים של הגז - היות ומרבית הגז שמוזרם למדינות אירופה מגיע מרוסיה.

בחודשים האחרונים נשמעים באיטליה קולות, בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, שמנסים לאתגר את התמיכה הבלתי מסויגת של איטליה, כמו רוב מדינות אירופה, באוקראינה. בעת שהנשיא פוטין אחראי על ברז הגז ועל המחירים שלו, גורמי ימין ביאטליה מנסים להצדיק את הפעולות הצבאיות של רוסיה באוקראינה, במטרה להקל בסנקציות על רוסיה ובעצם לפתוח מחדש את ברז הגז לאירופה.

הפגנת תמיכה במפלגות המרכז-שמאל באיטליה
הפגנת תמיכה במפלגות המרכז-שמאל באיטליה | צילום: רויטרס

קולות אלה הולכים וצוברים תמיכה ופופולריות, בעת שמפלגות הימין השמרני והקיצוני, "האחים של איטליה" ו"הליגה", מובילים במירוץ והם כנראה ירכיבו את הממשלה הבאה. ייתכן כי אחרי הבחירות יעלו מאיטליה קולות שלא בהכרח מיישרים קו עם מדינות אירופה בנוגע למלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

בראש המפלגה המובילה "האחים של איטליה" עומדת ג'ורג'יה מלוני, בת 45, שבמהלך השבועות האחרונים עבדה קשה מאוד כדי להרחיק את תדמית מפלגתה מהתמיכה ההיסטורית שלה בבניטו מוסליני, מנהיגה הפשיסטי של איטליה בעת מלחמת העולם השנייה. מלוני צפויה לקבל את מרבית קולות הבוחרים ולהפוך לאישה הראשונה באיטליה שמכהנת בתפקיד ראש הממשלה.

ג'ורג'יה מלוני, צפויה להיות האישה הראשונה כראש ממשלת איטליה
ג'ורג'יה מלוני, צפויה להיות האישה הראשונה כראש ממשלת איטליה | צילום: רויטרס

מלוני הבטיחה במסגרת הקמפיין שלה הפחתת מסים בשווי מיליארדי יורו, וכן מס אחיד לכל מי שמרוויח פחות מ-100,000 יורו בשנה. לפי הסקרים האחרונים שנערכו לפני שבועיים באיטליה, מלוני קיבלה 25% מהקולות. לצידה צפויים להרכיב את הקואליציה מתאו סאלביני, מנהיג מפלגת הליגה הצפונית ותומך נלהב של פוטין, וסילביו ברלוסקוני, איש עסקים שכיהן שלוש פעמים כראש ממשלת איטליה.