המודיעין האמריקני מעריך: פוטין לא הורה להרוג את נבלני

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, מספר סוכנויות מודיעין בוושינגטון, ובהן ה-CIA ויחידת המודיעין של מחלקת המדינה, מעריכות כי נשיא רוסיה לא הורה באופן ישיר על חיסול מנהיג האופוזיציה לשעבר בחודש פברואר. מתנגדי הקרמלין ברוסיה וגורמים באירופה מטילים ספק בהערכות: "המחשבה כי פוטין לא ידע מראש ואישר את הרג נבלני היא מגוחכת"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואלכסיי נבלני
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואלכסיי נבלני | צילום: רויטרס

סוכנויות ביון אמריקניות מעריכות כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא הורה לרצוח את מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, שמת לפני חודשיים בבית הכלא שבו הוחזק. כך על פי דיווח שפורסם היום (שבת) בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", המתבסס על דברי מקורות יודעי דבר בקהילת המודיעין בוושינגטון.

הערכת גורמי המודיעין האמריקניים אינה גורעת מאשמתו של פוטין בדבר מותו של נבלני, אלא גורסת כי הנשיא הרוסי לא הורה ישירות על רצח מנהיג האופוזיציה הרוסית בעת בה האחרון מצא את מותו בכלא. בוול סטריט ג'ורנל הדגישו כי סברה זו מקובלת על סוכנויות ביון שונות, ובהן ה-CIA, משרד ראש המודיעין הלאומי ויחידת המודיעין במחלקת המדינה.

הערכת הסוכנויות האמריקניות הועברה לכמה ממקבילותיהן באירופה. עם זאת, גורמים בבירות אירופאיות הדגישו כי מספר מדינות ביבשת מטילות ספק בקביעה לפיה פוטין אינו אחראי ישירות למותו של נבלני. לדברי הגורמים האירופאיים, קשה להאמין שבמדינה ריכוזית כרוסיה הייתה מתאפשרת פגיעה במנהיג האופוזיציה מבלי שהנשיא ידע על כך מראש.

פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז
פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז | צילום: רויטרס
אלכסיי נבלני
"פוטין הוא רוצח | צילום: רויטרס

עם היוודע דבר מותו של נבלני, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגים אחרים בעולם האשימו את פוטין, בעקבות שנים של רדיפת האופוזיציה הרוסית בידי הקרמלין. בין היתר, נבלני הורעל על ידי המשטר הרוסי לכאורה בשנת 2020 ונמלט לגרמניה - ממנה חזר לרוסיה לאחר שהתאושש. "אל תטעו, פוטין אחראי למותו של נבלני", אמר הנשיא ביידן בפברואר.

בעלי בריתו של נבלני מתעקשים כי מותו תוזמן בקפידה על ידי הקרמלין. ליאוניד וולקוב, פעיל אופוזיציה רוסי שהיה מקורב לנבלני, טען כי ההערכה האמריקנית היא "נאיבית". "אלו שטוענים כי פוטין לא היה מודע לרצח בבירור לא מבינים כיצד רוסיה המודרנית מתנהלת", אמר, והוסיף: "המחשבה כי פוטין לא ידע מראש ואישר את רצח נבלני היא מגוחכת".

אלכסיי נבלני רוסיה
מעצר של אישה באירוע לזכרו של נבלני, מוסקבה | צילום: רויטרס

מנהל מכון המחקר הפולני לעניינים בינלאומיים הצטרף לביקורת על המודיעין האמריקני. "נבלני היה אסיר בכל ערך גבוה מבחינה פוליטית, וכולם יודעים שפוטין היה מושקע באופן אישי בגורל שלו. הסיכוי למוות לא מכוון במקרה הזה הוא נמוך", קבע.

בוול סטריט ג'ורנל הדגישו כי הערכתה של קהילת המודיעין האמריקנית מתבססת על מידע מגוון, שבחלקו נותר מסווג. הגורמים ששוחחו עם העיתון לא סיפרו האם הממשל האמריקני העריך כיצד בדיוק מת נבלני, אך הם הבהירו כי הנסיבות המדויקות של המקרה לעולם לא יהיו מבוססות באופן מלא.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בסוף חודש פברואר, ארה"ב הטילה על רוסיה 500 סנקציות חדשות, בעת בה צוינו שנתיים למלחמה באוקראינה, זמן קצר לאחר מותו של נבלני. בהצהרתו על הנושא, הנשיא ביידן אמר: "הסנקציות יכוונו לאנשים הקשורים למאסרו של נבלני, כמו גם לכלכלת רוסיה, לתעשייתה הביטחונית וליכולתה לסחור ברחבי הגלובוס. הן יבטיחו שפוטין ישלם מחיר גדול עוד יותר על תוקפנותו באוקראינה והדיכוי בשטח מדינתו". כמו כן, הוטלו 100 מגבלות נוספות על מדינות שמצליחות להעביר סיוע ונשק למוסקבה.

לאחר מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסית, גברו ברוסיה הקולות שדרשו בחקירת נסיבת המוות וכן גבר הרצון של אזרחי רוסיה להנציחו. שני אלו דוכאו בברוטליות ע"י הקרמלין, שמיהר לעצור גורמי אופוזיציה ואזרחים שלקחו חלק בהפגנות ובטקסי ההנצחה.