הולנד נגד ארדואן: "חצה את הגבול, זו אמירה מטורפת"

ארדואן כינה את ההולנדים "נאצים ופשיסטים" בשל סירובם להתיר לשר החוץ הטורקי לנחות לעצרת תמיכה בארדואן ברוטרדם

המשבר בין הולנד לטורקיה מחריף: ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, מגיב לנשיא הטורקי ארדואן, שכינה את ההולנדים "נאצים ופשיסטים" בעקבות סירובם להתיר לשר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו לנחות בארצם לעצרת תמיכה בארדואן. "אני מבין את הכעס הטורקי", אמר רוטה, "אבל ארדואן עבר את הגבול. זו אמירה מטורפת".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הודעת הממשל בהולנד כי על מטוסו של שר החוץ הטורקי יאסר לנחות במדינה עוררה זעם גדול באנקרה, ואף הובילה להתבטאות חריפה ומעוררת מחלוקת של הנשיא ארדואן. "הם נאצים, הם פשיסטיים", אמר הנשיא הטורקי היום (שבת) בעקבות איסור הנחיתה. זמן קצר לאחר מכן זומן הממונה על יחסי המדינות מטעם הולנד לשיחת הבהרה במשרד החוץ הטורקי.

בחודש הבא תוכננה להתקיים עצרת תמיכה בנשיא ארדואן, בעיר רוטרדם שבהולנד. שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו הודיע כי בכוונתו להשתתף בעצרת ואף לנאום בה. ההודעה עוררה התנגדות בממשל ההולנדי שהבהיר כי יאסור על השר לנאום בעצרת. בתגובה אמר האחרון כי "הולנד מתייחסת לאזרחים טורקים כמו בני ערובה".

למרות האיסור, אמר השר כי כוונתו להגיע בכל זאת להגיע לעצרת - ובתגובה הודיע הבוקר הממשל בהולנד כי יאסור על מטוסו של השר לנחות במדינה. "אם הגעתי תיצור מתח, אז מה?", אמר השר לכלי התקשורת. "איזה נזק זה יגרום להם? אני שר חוץ ואני יכול ללכת לאן שאני רוצה".

ראש ממשלת הולנד אמר בתגובה לדברים כי שתי המדינות יכולות למצוא פתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים, אך טורקיה אינה מכבדת את חוקי המדינה הנוגעים לאספות פומביות. "יש בארצנו הולנדים רבים בעלי רקע טורקי, ואספות אלו יגרמו למתח בחברה ההולנדית. לכן כל מי שרוצה לארגן עצרת פומבית שכזו חייב לעמוד בחוקים כדי לשמור על ביטחון הציבור".