צפון קוריאה ביצעה ניסוי טילים נוסף

בשעה שנראה כי המתח בין וושינגטון לפיונגיאנג נמצא בשיאו, בצפון קוריאה לא מראים שינוי מדיניות ומבצעים ניסוי בליסטי נוסף

בצל המתיחות, צפון קוריאה ביצעה הלילה (שישי) ניסוי נוסף בשיגור טיל בליסטי, מצפון לבירה פיונגיאנג. גורמים רשמיים בדרום קוריאה דיווחו כי הניסוי נכשל והטיל התפוצץ שניות ספורות לאחר השיגור. בצבא ארה"ב דיווחו כי זיהו את השיגור הבליסטי מצפון קוריאה, ולדבריהם הטיל לא עזב את אדמת המדינה ולא היווה איום על ארה"ב.

yhk

יש מי שמעריך כי דרום קוריאה מיהרה לדווח כי הניסוי נכשל, בניסיון למתן את רוחות הקרב של ארצות הברית ובת בריתה האזורית סין. שכנתה של צפון קוריאה חוששת מעימות צבאי כמי שצפויה לשלם את המחיר הכבד ביותר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב בעמוד הטוויטר שלו: "צפון קוריאה הפגינה חוסר כבוד כלפי סין, והנשיא המוערך שלה בכך ששיגרה היום, גם אם בחוסר הצלחה, טיל בליסטי נוסף. גרוע!".

אמנם המדינה המבודדת ביצעה שלל ניסויים בליסטיים בחודשים האחרונים, אך ניסוי זה מגיע בשיאה של מתיחות בין פיונגיאנג לוושינגטון. אמש קרא מזכיר מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון לאו"ם לממש את "מלוא הסנקציות האפשריות" על המדינה, ולצמצם את היחסים הדיפלומטיים עם פיונגיאנג.

''להפעיל סנקציות'', טילרסון
''להפעיל סנקציות'', טילרסון | צילום: רויטרס

"האיום על סיאול וטוקיו ממשי"

"עם כל שיגור וניסוי טילים, צפון קוריאה דוחפת את צפון-מזרח אסיה ואת העולם כולו לעבר חוסר יציבות וקונפליקטים נרחבים", אמר טילרסון. "האיום שהיא תתקוף בסיאול או טוקיו הוא ממשי", הדגיש.

''עימות הוא אפשרי'', טראמפ
''עימות הוא אפשרי'', טראמפ

על אף דבריו של טילרסון, שר החוץ הסיני הזהיר את המועצה מפני פעולה צבאית במדינה המבודדת. "שימוש בכוח לא פותר מחלוקות, ורק מוביל לאסונות גדולים יותר", אמר למועצה. לדבריו, הצבת סוללת ההגנה האמריקנית בדרום קוריאה פוגעת בביטחונה של סין ופוגעת באמון בין הצדדים בסוגיה הצפון-קוריאנית.

מוקדם יותר היום אמר הנשיא טראמפ בריאיון עם סוכנות הידיעות רויטרס כי אין לזלזל באפשרות של עימות צבאי עם צפון קוריאה. לדבריו, "ייתכן ונמצא את עצמנו בעימות גדול, גדול מאוד". עם זאת, הוסיף כי הוא מעדיף למצוא דרך לפרוק את המדינה מנשקה הגרעיני בדרכי שלום: "נשמח לפתור דברים בצורה דיפלומטית, אך זה מאוד מסובך".