דיווח ב-CNN: "הרוסים דנו במידע רגיש על טראמפ"

לפי שיחות שהוקלטו והגיעו לידי ארגוני המודיעין במהלך קמפיין הבחירות במדינה, גורמי ממשל במוסקבה דנו בשאלה אם המידע שבידיהם יכול לשמש כאמצעי להפעלת לחץ

מידע רגיש על טראמפ. פוטין ונשיא ארה"ב
מידע רגיש על טראמפ. פוטין ונשיא ארה"ב | צילום: רויטרס

גורמים רשמיים בממשל הרוסי מחזיקים במידע "משפיל" על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועל חלק מיועציו הבכירים, כך דווח היום (שלישי) ב-CNN בהתבסס על שני סוכני מודיעין אמריקניים לשעבר ועל מקור בקונגרס. על פי הדיווח, המידע הרגיש התגלה בשיחות שיורטו על ידי המודיעין האמריקני במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ב-2016.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אחד המקורות ששוחח עם CNN תיאר את המידע כקשור לסוגיות כלכליות ואמר כי הדיון בין גורמי הממשל נסוב סביב השאלה האם המידע מספיק משמעותי כדי שהוא יהווה אמצעי סחיטה על המעגל הקרוב של המועמד הרפובליקני דאז, והנשיא היום. "היתה להם היכולת להשפיע על הצוות באמצעות המידע המשפיל", הבהיר המקור.

ואולם, המקורות הבהירו כי המידע שיורט עשוי להיות "מוגזם" או "מומצא לחלוטין" כחלק מהשיטה הרוסית לכאורה להפיץ "פייק ניוז" ודיס אינפורמציה על נושאים שונים. ובכל זאת, המידע שהתקבל הבהיר לבכירים אמריקנים כי רוסיה בחנה דרכים להשפיע על הבחירות, גם אם הטענות שנשמעו יתבררו כשקריות. בשלב זה לא ברור מי מהיועצים של טראמפ נידון בשיחות של הבכירים הרוסים מפני שהמקורות סרבו לחשוף זאת.

היועץ לשעבר, מייקל פלין
היועץ לשעבר, מייקל פלין | צילום: רויטרס

הבית הלבן שלל לחלוטין את הדיווח ומסר בתגובה כי "מדובר בעוד סיבוב של שקרים וטענות לא מבוססות שמתפרסמים מפי מקורות אנונימיים כדי להחליש את הנשיא. האמת היא שהנשיא הוכיח כי לא היו לו קשרים כלכליים לרוסיה בעשור האחרון. הדיווחים הללו משחקים לידי האויבים של המדינה ומציבים אותה בסכנה".

גם בבולשת הפדרלית (FBI) סרבו להגיב וכך גם מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שהתפטר על רקע אי אמירת אמת בקשר לשיחותיו עם בכירים רוסים ותחת החשש שלרוסיה היה מידע שיכול היה להציב אותו תחת סחיטה. פול מנפורט, מנהל הקמפיין של טראמפ שהתפטר מתפקידו, הכחיש גם הוא כל מעורבות במעשים לא חוקיים או לא אתיים במהלך עבודתו עם טראמפ.

האם טראמפ נתון לסחיטה רוסית?

ימים ספורים לפני כניסתו של טראמפ לבית הלבן, קיבל הנשיא הנבחר סקירת מודיעין מדאיגה שהעלתה עדויות מובהקות על מעורבות של ממשלת רוסיה לטובתו במערכת הבחירות. אז גם נחשף כי לדוח היה חלק נוסף, בו הוצגו לטראמפ טענות על מידע רגיש אודותיו שלכאורה נמצא אצל הרוסים ועלול להוביל לסחיטתו.

מידע רגיש על טראמפ. פוטין ונשיא ארה''ב
מידע רגיש על טראמפ. פוטין ונשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

הטענות הוצגו בדוח המודיעיני המסכם את התחקיר על מתקפת הסייבר הרוסית על בחירות 2016. המידע הגיע ממקור שסוכנויות הביון כינו אותו כ"אמין". הסיבה בגללה ראשי סוכנויות הביון החליטו, בצעד חריג, לכלול את המסמכים על טראמפ בדוח המודיעיני הייתה כדי להביא לידיעתו כי מידע רגיש אודותיו מסתובב בסוכנויות הביון.

סיבה נוספת היא על מנת להדגים כיצד הרוסים אספו מידע על שתי המפלגות הגדולות בארה"ב, אך שחררו רק מידע שעשוי לפגוע במועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון. בקהיליית המודיעין האמריקנית סברו אז כי זו הוכחה לכך שהרוסים קידמו במודע את טראמפ לנשיאות. הדוח גם כלל עדויות לקשר מתמשך והעברת מידע בין אנשים של טראמפ למתווכים של הממשלה הרוסית, במהלך קמפיין הבחירות.

החקירה מסתעפת: כל החשדות והחשודים

משרד המשפטים האמריקני ושני בתי הקונגרס חוקרים האם התנהלו קשרים אסורים בין המעגל הקרוב של טראמפ והממשל הרוסי במהלך הקמפיין. קהילת המודיעין האמריקנית כבר הודתה שהייתה התערבות רוסית בבחירות בארה"ב - לטובתו של המועמד הרפבוליקני. ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי, סיפר שטראמפ ביקש להפסיק את החקירה נגד אנשיו ובמפלגה הדמוקרטית ובתקשורת כבר מדברים על הליך להדחת הנשיא. ככל שהחקירה מתפתחת - הטבעת סביב טראמפ עצמו הולכת ומתהדקת.

אלו השמות המרכזיים שעולים במסגרת הפרשה והחשדות נגדם:
מייקל פלין - היועץ לביטחון לאומי שהתפטר עקב קשריו לכאורה עם רוסיה
פול מונפורט - מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ שקידם בחשאי את האינטרסים של פוטין
קרטר פייג' - יועץ למדיניות חוץ החשוד שהיה "סוכן" של הקרמלין
ג'ארד קושנר - חתנו ויעצו הקרוב של טראמפ, חשוד בפרשה בכך שהציע להקים קו תקשורת חשאי בין רוסיה לארה"ב
ג'ף סשנס - התובע הכללי, ידע על פי החשד על כוונתו של קושנר